مرگ سیستم عامل فایرفاکس

سیستم عامل فایرفاکس به آخر خط رسید؛ تیم توسعه دهنده منحل شد!

حدود چهار سال پیش سیستم عامل فایرفاکس (Firefox) برای نخستین بار با نام بوت تو گکو (Boot to Gecko) به عرصه میدان پای گذاشت تا بلکه بتواند تبدیل به یکی از سیستم عامل‌های محبوب گوشی های هوشمند شود. ایده این سیستم عامل جالب بود و در ابتدا نظر بسیاری را به سمت خود جلب کرد، هر چند اندکی بر پایه اندروید بنا شده و کاملا منحصربه‌فرد نیست. همانند اندروید، سیستم عامل فایرفاکس نیز به صورت متن باز عرضه شد، با این تفاوت که از تکنولوژی‌های وب در ساخت آن استفاده شده است. اکنون با گذشت چهار سال ناچاریم تا مرگ سیستم عامل فایرفاکس را اعلام کنیم، چرا که هیچ رقیبی توان ایستادگی در مقابل اندروید و آی او اس را ندارد.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، تمامی اپلیکیشن‌ها، رابط کاربری، صفحه نمایش خانه (هوم) و بسیاری از بخش‌های سیستم عامل فایرفاکس با استفاده از تکنولوژی‌ وب رایج امروز یعنی اچ تی ام ال (HTML)، سی اس اس (CSS) و همچنین جاوااسکریپ (JavaScript) نوشته شده‌اند. فراموش نکنید از همان ابتدا هدف سیستم عامل فایرفاکس بازار پرچمداران و گوشی های فوق تکنولوژیک نبوده است و در واقع تصمیم داشت تا بازار دستگاه‌های بسیار پایین رده، با اندازه حافظه رم حدود 128 مگابایت را نشانه رود.

مرگ سیستم عامل فایرفاکسمتاسفانه صنعت گوشی های هوشمند در چند ساله گذشته شدیدا بی‌رحم شده و به همین دلیل امروز شاهد مرگ سیستم عامل فایرفاکس هستیم. هیچ پلتفرم موبایلی توان ایستادگی در برابر اندروید و آی او اس را ندارد و به محض ورود به بازار زیر پاهای آن‌ها از بین می‌رود. گفتنی است نمی‌توان خداحافظی این سیستم عامل از بازار گوشی های هوشمند را تلخ قملداد کرد، چرا که هیچوقت به بالا دست صعود نکرد تا بلکه امروز مرگ آن را سقوط خطاب کنیم. بد نیست بدانید در اواخر سال 2015 میلادی، موزیلا (Mozilla) توسعه و بهبود گوشی های جدید دارای سیستم عامل فایرفاکس را متوقف کرد، اما مرگ سیستم عامل فایرفاکس هنوز در این زمان فرا نرسیده بود.

مرگ سیستم عامل فایرفاکس به معنی ترک صحنه توسط موزیلا نیست

موزیلا از آن زمان تمرکز خود را بر پروژه سیستم عامل، با “تیم دستگاه‌های متصل” قرار داد و به این وسیله جستجو برای راه‌های جدید بهبود آن را آغاز کرد. در نتیجه این تلاش‌ها تنها شاهد ارائه یک محصول آن هم سوی پاناسونیک (Panasonic) بودیم، محصولی که جایی در بازار گوشی های هوشمند نداشت. در واقع نسخه بهبود یافته سیستم عامل فایرفاکس بر روی تلویزیون 4K شرکت پاناسونیک سوار شده بود. اکنون موزیلا تیم توسعه تشکیل‌شده برای بهبود اوضاع سیستم عامل، متشکل از پنجاه نفر را منحل کرد تا در ادامه مرگ سیستم عامل فایرفاکس و تمامی دستگاه‌های مرتبط با آن را به صورت رسمی اعلام کند. این شرکت در ادامه اعلام مرگ سیستم عامل فایرفاکس گفت:

ما اکنون رویکرد داخلی خود را به سمت دنیای اینترنت اشیا متمایل کرده‌ایم تا بلکه از تمرکز بر روی توسعه و عرضه محصولات تجاری دور بایستیم. در ادامه تصمیم داریم تا تمرکز خود را بر روی تحقیق و توسعه پیشرفته قرار دهیم. مرگ سیستم عامل فایرفاکس و منحل کردن تیم دستگاه‌های متصل به معنی پایان کار نیست، بلکه باید آن را آغازی برای تحقیقات ما در دنیای اینترنت اشیا و دیگر تکنولوژی‌های نوپا دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*