عکاسی سیاه و سفید

معرفی بهترین برنامه‌ها برای عکاسی سیاه و سفید در اندروید و iOS

همین دو یا سه دهه پیش بود که تمامی عکس‌ها و فیلم‌های ثبت شده‌مان تنها از دو رنگ سیاه و سفید تشکیل شده بودند و هیچ‌کس تصور واضحی از عکس‌های رنگی نداشت. به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی، عکس‌های رنگی با عکس‌های سیاه و سفید جایگزین شدند اما همچنان افراد زیادی هستند که به عکاسی سیاه و سفید علاقه نشان می‌دهند و حتی به این منظور دوربین‌های گران‌قیمت و حرفه‌ای خریداری می‌کنند. منظور از عکاسی سیاه و سفید ، صرف تبدیل عکس‌های رنگی به عکس‌های سیاه و سفید  نیست و دوربین از ابتدای کار نورهای دریافتی را تنها به رنگ‌های سیاه و سفید ثبت می‌کند.

سوالی که ممکن است ذهن هرکسی را به خود درگیر کند این است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و ابداع راهکارهای جدید برای عکاسی رنگی، چرا هنوز هم برخی از افراد به عکاسی سیاه و سفید روی می‌آورند؟ پاسخ ساده است. گاهی اوقات رنگ‌ها و کاراکترهای اضافه در عکس، توجه بیننده را از موضوع اصلی منحرف می‌کند. همچنین، عکاسی سیاه و سفید مستلزم یک ذهن و طرز تفکر متمایز است تا از دیدگاه تازه‌ای به جهان هستی بنگرد.

عکاسی سیاه و سفید طرفداران خاص خودش را دارد

جالب است بدانید اولین شرکتی که عکاسی سیاه و سفید را به طور جدی در تلفن‌های هوشمند دنبال کرد، هواوی شناخته می‌شود و لنز دوم دوربین پرچمدار سال گذشته خود، پی 9 (P9) را قادر به ثبت عکس‌های مونوکروم (تک رنگ) کرد. در انتهای معرفی اپلیکیشن‌های مخصوص عکاسی سیاه و سفید ، چندین نمونه عکس سیاه و سفید گرفته شده توسط دوربین هواوی پی 9 را به نمایش خواهیم گذاشت که بدون هیچ‌گونه فیلتر یا دست‌کاری‌های نرم افزاری ثبت شده‌اند.

برنامه‌های معرفی شده زیر تماما محصول ذهن خلاق و متفاوت توسعه‌دهنده بوده و برای افرادی با طرز تفکر متفاوت ساخته شده‌اند.

Lenka

عکاسی سیاه و سفید

(رایگان)

اندروید | iOS

لنکا تجربه‌ای بسیار مشابه با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی سیاه و سفید برای کاربر رقم می‌زند و برای هردو پلتفرم اندروید و آی او اس قابل دسترسی است. آنچه این برنامه را از سایرین متمایز می‌کند، عدم نیاز به پردازش‌های پس از عکاسی است و در واقع تصاویر از همان ابتدای کار به صورت سیاه و سفید ثبت می‌شوند. بنابراین طبیعی است اگر امکان ویرایش آن‌ها و تبدیل کردن‌شان به عکس‌های رنگی امکان‌پذیر نباشد. امکانات ویژه‌ای برای تنظیمات مربوط به نور در لنکا تعبیه شده و می‌توان روشنایی، فوکوس، کنتراست و حتی تار شدن تصویر را دست‌خوش تغییر کرد. تمامی عکس‌های ثبت شده توسط برنامه در گالری گوشی و همچنین در گالری درون برنامه‌ای ذخیره می‌شوند.

Hypocam

عکاسی سیاه و سفید

(رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای)

اندروید | iOS

هایپوکم برنامه بی نظیری است که برای عکاسی سیاه و سفید ساخته شده. از زمانی که برنامه را باز می‌کنید تا زمان اعمال آخرین تنظیمات و نهایتا ثبت عکس، همه چیز سر راست و بدون پیچیدگی در اختیار شما هستند و می‌توانید به واسطه رابط کاربری ساده اما غنی اپلیکیشن مانور زیادی روی عکس‌هایتان داشته باشید. امکانات فراوانی برای هایپوکم در نظر گرفته شده؛ برای نمونه شما می‌توانید با الهام‌گیری از نمونه تصاویر سیاه و سفید نمایش داده شده درون برنامه، استایل عکاسی خود را بهبود ببخشید یا با استفاده از فیلترها، تنها برخی از رنگ‌ها را در تصویر برجسته کنید. بدین ترتیب تاثیرگذاری عکس دو چندان می‌شود و نتایج بهتری حاصل خواهند شد. یکی از نقاط قوت این برنامه نیز امکان ویرایش تصویر پس از ثبت آن برشمرده می‌شود که در کمتر اپلیکیشنی وجود دارد.

ناگفته نماند فروشگاهی درون هایپوکم وجود دارد که در آن فیلترها و افکت‌های فراوانی به فروش می‌رسند تا در صورتی که به آن‌ها علاقه‌مندید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

BlackCam

عکاسی سیاه و سفید

(نسخه محدود شده رایگان در اندروید – 1.99 دلار نسخه پرو)

اندروید iOS

یکی از بهترین برنامه‌های ثبت و ویرایش عکس‌های سیاه و سفید بلک کم است که نمونه‌ها و استایل‌‌های فراوانی را برای عکاسی پیشنهاد می‌دهد و شما می‌توانید از میان آن‌ها، گزینه مورد علاقه‌تان را بیابید. دکمه «Vintage» تعبیه شده در بلک کم،‌ افکتی با همین نام را به صورت زنده روی تصویر اعمال می‌کند و همچنین می‌توان با لمس دکمه «Mix» یکی از افکت‌های تصادفی را برای تصویر انتخاب کرد. متاسفانه نسخه رایگان این برنامه بسیار محدود بوده و از افکت‌های کمی پشتیبانی می‌کند. توصیه می‌کنیم با تهیه گیفت کارت گوگل پلی یا آی تونز نسبت به خرید نسخه کامل بلک کم اقدام کنید.

Simply B&W

عکاسی سیاه و سفید

(رایگان)

iOS

همانطور که از نام برنامه برمی‌آید، کاربران آی دیوایس‌ها می‌توانند به سادگی هرچه بیشتر به عکاسی سیاه و سفید بپردازند و تصاویر خود را ویرایش کنند. نکته قابل توجه آنکه امکان افکت گذاری همزمان با عکاسی وجود ندارد و تنها پس از عکاسی می‌توان به ویرایش عکس پرداخت. شما می‌توانید عکس‌هایتان را به اسلایدرهای مختلف مزین کنید، از نمونه‌های آماده الگو بگیرید و فیلترهای رنگی گوناگون را روی تصاویر اعمال کنید. همانند هایپوکم، امکان فیلتر کردن یک رنگ مشخص در تصویر نیز وجود دارد؛ برای مثال می‌توان با انتخاب فیلتر IR نور سبز موجود در تصویر را به سفید تبدیل کنید، البته این ویژگی بیشتر به هنگام عکس‌برداری از طبیعت به کار خواهد آمد. در ضمن شما می‌توانید با آپلود تصاویر از سرویس ابری ادوبی (Adobe Cloud) روی آن‌ها ویرایش کنید، به شرطی که از پیش صاحب یک حساب کاربری ادوبی باشید.

Dramatic B&W

عکاسی سیاه و سفید

(1.99 دلار)

اندروید | iOS

اپلیکیشن مورد بحث می‌تواند هم به عنوان برنامه ویرایش تصاویر و هم به عنوان اپلیکیشن دوربین گوشی ایفای نقش کند. رابط کاربری با قابلیت شخصی سازی فراوان، گزینه‌های ویرایش زیاد و تنظیمات پیشرفته و دقیق برای جلا دادن به تصویر از جمله ویژگی‌هاییست که می‌توان درباره دراماتیک بی اند دبلیو یاد کرد. این برنامه غنی از امکانات پیشرفته عکاسی حرفه‌ای بوده و می‌تواند عطش عکاسان حرفه‌ای سیاه و سفید را به خوبی فرو بنشاند.

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، اینک چند نمونه از عکس‌های سیاه و سفید ثبت شده توسط دوربین هواوی پی 9 را برای شما به نمایش خواهیم گذاشت که بدون هرگونه دست‌کاری نرم افزاری ثبت شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*