سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخ

سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخ از سال 1946 تاکنون (قسمت دوم)

صفحه بعد ——–صفحه دوم ——– صفحه قبل

1949| Jaguar XK120 | 201 km/h

سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخدر آخرین روز ماه می سال 1949، جگوار جدیدترین ایکس‌ کی 120 (XK120) خود را به همان محلی که هیلی الیت برای اولین بار برده شده بود، منتقل کرد تا از آن تست سرعت بگیرد. در این آزمایش، جگوار ایکس کی 120 با ثبت رکورد سرعت 132 مایل بر ساعت (212 کیلومتر بر ساعت) توانست تا نام خود را به عنوان یکی از سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخ تا آن زمان ثبت کند. با وجود چندان مرتبط نبودن با علم فیزیک، جگوار تصمیم گرفت تا شیشه جلو اتومبیل را خارج کرده و آن را با یک صفحه مسابقه‌ای بسیار کوچک‌تر جایگزین کند. همچنین تغییر اساسی در چرخ عقب، از دیگر اتفاقاتی بود که در ایکس کی 120 جدید برای ثبت رکوردی بالاتر صورت گرفت.

سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخدر صورت، هر گونه دست بردن در موتور یک تغییر ناشناخته باقی می‌ماند، مگر اینکه عوض شدن ساختار درون به بیرون نیز بازتاب پیدا کند. در صورت مشاهده شدن این اتفاق، دیگر با محصول اولیه طرف نبوده و نمی‌توان رکورد ثبت شده را متعلق به خود خودرو بدانیم (همانند خودروی بالا به همراه شیشه جلویی خاص خود).

در بزرگراه معروف همیشگی بلژیک و محل انجام تست سرعت خودروها در آن زمان، ایکس کی در جهت عکس جاده، حداکثر سرعتی برابر 132 مایل بر ساعت (213 کیلومتر بر ساعت) بعد از تعویض شیشه جلو از خود ثبت کرد. در یک آزمایش دیگر و این بار با قرار دادن یک کاور بر روی صندلی سرنشین جلو به منظور کاهش تلاطم، حداکثر سرعت 135 مایل بر ساعت (217 کیلومتر بر ساعت) به دست آمد. تمامی این رکوردها توسط خودروی چالاک جگوار ثبت شدند، اما هیچ یک از این اعداد سبب قرارگیری ایکس کی 120 در لیست سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخ نشدند.

جگوار ایکس کی 120 را باید دست‌ یافتنی‌ترین سوپرکار در تاریخ عنوان کرد. این خودرو بدون هیچ شک و شبهه‌ای به عنوان سریع‌ترین محصول در صنعت خودروسازی تا چند سال بعد از ساخت خود شناخته می‌شد، اما تنها 1550 دلار در آن زمان قیمت داشت. دلیل دیگر دست یافتنی بودن این خودرو، فروش بیش از 12 هزار عدد از آن به عموم مردم بیت سال‌های 1948 تا 1954 است. در نظر داشته باشید ایکس کی 120 استاندارد، تنها قادر به کسب حداکثر سرعت 120 مایل بر ساعت (193 کیلومتر بر ساعت) بود و در بهترین شرایط توانست حداکثر سرعت 124 مایل بر ساعت (201 کیلومتر بر ساعت) را از خود ثبت کند. نتیجه این تست در مجله The Motor در ماه نوامبر سال 1949 به ثبت رسید.

سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخجگوار با قرار دادن نام محصول خود در لیست سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخ و همچنین به کمک تبلیغات فراوان، جسارت پیدا کرد و از همین رو تلاش‌های بی‌وقفه خود را با ایکس کی 120 ادامه داد. در سال 1950 و 1951 و در یک تست انجام گرفته در کشور فرانسه، مدل کوپه ایکس کی 120 رکورد سرعت میانگین 100 مایل بر ساعت (160 کیلومتر بر ساعت) طی 24 ساعت حرکت مداوم را از خود ثبت کرد. البته، دلیل این کاهش سرعت در مقایسه با قبل طولانی شدن مدت زمان حرکت بود. در تست بعدی صورت گرفته طی یک ساعت، این نرخ به 130 مایل بر ساعت (209 کیلومتر بر ساعت) به طور متوسط افزایش پیدا کرد.

در سال 1952، مدل کوپه رکوردهای جهانی بی‌شماری از خود، هم در بخش سرعت و هم در بخش مسافت ثبت کرد، چنانکه به میانگین سرعت 100 مایل بر ساعت به ازای یک هفته حرکت دست پیدا کرد! این اتومبیل دست بردار نبوده و باز هم به حرکت رو به جلوی خود در سال بعد ادامه داد تا جگوار این بار به سیم آخر زده و توان ایکس کی 120 را تا بیشترین حد ممکن بالا ببرد. کسب رکورد 172 مایل بر ساعت (276 کیلومتر بر ساعت) از دیگر افتخارات تاریخی این خودرو است، هر چند مدل استاندارد با همان سرعت 201 کیلومتر بر ساعت در لیست سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخ ثبت شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*