واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ ؛ نژادپرستی به سبک آمریکایی!

قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ که چند روزی است از عملیاتی شدن و اجرای آن می‌گذرد، سر و صدای زیادی در کشورهای مسلمان و حتی داخل خاک خود ایالات متحده‌ی آمریکا به راه انداخته است و نظر اکثریت کارشناسان و مردم عادی این است که اجرای این قانون به چنین شکل ظالمانه‌ای، هیچ دستاوردی به غیر از ایجاد اختلاف بیشتر میان مذاهب مختلف، افزایش حس خشونت‌طلبی و البته ایجاد مشکلات متعدد حقوقی و قانونی نخواهد داشت.

این فرمان اجرایی بحث‌برانگیز دونالد ترامپ البته علاوه بر مردم این هفت کشور مسلمان که از سفر به آمریکا محروم شده‌اند، مخالفت تعداد زیادی از شهروندان خود آمریکا را نیز به دنبال داشته است که رهبران دنیای تکنولوژی و افراد برجسته در جایگاه‌های علمی مهم این کشور نیز برخی از آنها محسوب می‌شوند. این قانون تحت عنوان محرومیت مسلمانان (Muslim ban) شناخته می‌شود و در تاریخ ۲۷ ژانویه به امضای شخص رئیس جمهور رسید است. به موجب این فرمان شهروندان کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، قادر به ورود به خاک ایالات متحده‌ی آمریکا نخواهند بود و در همان فرودگاه از ورود این افراد جلوگیری به عمل می‌آید؛ چندین مورد بازداشت و ناراحتی درگیری‌هایی که بین این افراد و خانواده‌ی آنها با ماموران امنیتی فرودگاه به وجود آمده است، تنها بخشی از فاز عملیاتی این قانون بوده است.

همین جلوگیری از ورود افراد که تعدادی از آنها حتی دارای کارت سبز برای ورود قانونی و بدون قید و شرط به این کشور بوده‌اند، باعث شده است که هزاران نفر از جامعه‌ی مسلمانان و حتی دیگر مذاهب داخل آمریکا به فرودگاه‌ها بیایند و اعتراضات گسترده‌ای را شکل دهند. اما علاوه بر این مردم عادی، اعضای جامعه‌ی علمی، تکنولوژی و مهندسی و ریاضیات آمریکا نیز که اختصارا انجمن STEM نامیده می‌شوند، به مخالفت گسترده با قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ پرداخته‌اند.

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

به غیر از دلایلی که در بالا مطرح کردیم، این دسته از افراد که دارای جایگاه ویژه‌ای در جامعه هستند، باور دارند که چنین محدودیت‌هایی می‌تواند باعث لطمه خورد به فعالیت‌های مشترک علمی و تحقیقاتی در آینده بشود. حضور فعال و گسترده کنفرانس‌های علمی و پژوهشی و از بین رفتن‌های طرح‌های مطالعاتی مشترک، تنها بخشی از فرصت‌هایی هستند که هر دو طرف و به خصوص جامعه‌ی مسلمانان، بر اثر اجرایی شدن این قانون از دست‌یابی به آنها محروم خواهند ماند. علاوه بر مقامات علمی، مدیران کمپانی‌های بزرگ دنیای تکنولوژی و رهبران تاثیرگذار سیلیکون ولی نیز نسبت به اجرایی شدن این قانون خشن اعتراض کرده‌اند و در ادامه قصد داریم که برخی از این اعتراضات و واکنش‌ها که از طریق مصاحبه‌های مطبوعاتی، بیانیه و یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند را بررسی کنیم؛ با ما در ادامه همراه باشید:

واکنش‌ رهبران علمی و مدیران دنیای تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس که اتفاقا جزو افرادی محسوب می‌شود که در حلقه‌ی مدیریتی نزدیک به شخص ترامپ قرار دارند، به دنبال‌کنندگان خود در توییتر اعلام کرده است که به دنبال ارائه‌ی پیشنهادات و مشاوره در رابطه با این موضوع به رئیس جمهور است و از آنها خواسته است که اصلاحاتی که به نظرشان می‌رسد را به او اعلام کنند؛ متن توییت او را در زیر مشاهده می‌کنید:

Please read immigration order. Lmk specific amendments. Will seek advisory council consensus & present to President. https://t.co/qLpbsP4lEk

— Elon Musk (@elonmusk) January 29, 2017

سانداری پیچای به عنوان مدیر عامل گوگل، یادداشتی را برای تمام کارمندان این کمپانی ارسال کرد و به گزارش بلومبرگ، او در این یادداشت علاوه بر ابراز نگرانی و مواضع تیم مدیریتی گوگل نسبت به این موضوع، اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان گوگل تحت تاثیر این قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ قرار می‌گیرند و گوگل بلافاصله پس از امضای قانون از آنها خواسته است که به داخل ایالات متحده‌ی آمریکا برگردند.

بخشی از پیامی که توسط ساندار پیچای ارسال و توسط بلومبرگ منتشر شده است را مشاهده می‌کنید؛ جالب است بدانید که خود آقای پیچای نیز اصلیتی هندی دارد و از مهاجران به این کشور محسوب می‌شود:

این بسیار دردناک است که اثر اجرای دستور را به طور شخصی بر روی همکاران خود مشاهده می‌کنیم … ما همواره مواضع و دیدگاه‌های خود درباره‌ی مهاجرت را به طور شفاف و به صورت عمومی اعلام کرده‌ایم و همین روند را در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

ساتیا نادلا، مدیر عامل فعلی مایکروسافت، در پستی که بر روی حساب رسمی خود در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین منتشر کرده است، نسبت به اجرایی شدن این موضوع واکنش نشان داده است و اعلام کرده که کمپانی تحت مدیریت او از ایجاد فرصت‌های کاری بیشتر برای مهاجران در آینده پشتیبانی خواهد کرد؛ نکته‌ی جالب اینجاست که خود آقای نادلا نیز در کشور هند به دنیا آمده است و سپس برای تحصیل در رشته‌ی علم کامپیوتر، وارد خاک ایالات متحده‌ی آمریکا شده است. بخشی از پیام او را مشاهده می‌کنید:

هم به عنوان یک مهاجر و هم به عنوان فردی که در جایگاه مدیریت عامل یک شرکت بزرگ قرار داشته است، من تاثیر مثبتی که مهاجرت بر روی کشور و جامعه‌ی ما گذاشته است را دیده و تجربه کرده‌ام؛ هم تاثیر مثبت بر روی کشور و هم بر روی جهان. ما همچنان هم از این موضوع بسیار مهم دفاع خواهیم کرد.

کمپانی اوبر یکی دیگر از آن برندهای مهم حاضر در سیلیکون ولی بود که نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ واکنش نشان داده است. البته واکنش این کمپانی تاکسی اینترنتی از نوع دیگری بود و آنها با افزایش قیمت قصد داشتند که به نوعی از این موج جمعیتی استفاده‌ی اقتصادی داشته باشند؛ همین اقدام باعث شد که هشتگ #DeleteUber بر روی شبکه‌ی اجتماعی توییتر محبوب شود و در واقع کاربران از حذف کردن این اپلیکیشن اسکرین شات میگرفتند و بر روی شبکه‌‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند.

در نهایت این اعتراض کاربران باعث شد که اوبر این افزایش قیمت را لغو کند تا بیش از این مورد خشم و تنفر کاربران قرار نگیرد. البته در حالی که این کمپانی تاکسی اینترنتی نتوانست رضایت مردم را جلب کند، کمپانی Lyft که به نوعی رقیب مستقیم اوبر محسوب می‌شود، یک میلیون دلار سرمایه را در اختیار اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا قرار داد تا آنها در دادگاه بتوانند با قدرت بیشتری بر علیه این قانون ظالمانه مقاومت داشته باشند؛ جالب است بدانید که اتحادیه‌ی تاکسی‌رانان شهر نیویرک نیز برای نشان دادن حمایت خود از معترضان در فرودگاه‌ها، به راننده‌های خود اعلام کرد که در حد فاصل بین ساعت ۶ تا ۷ بعد از ظهر روز شنبه در مسیرهای اطراف فرودگاه جان اف کندی حضور پیدا نکنند.

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

اپل و شخص مدیر عامل آن یعنی تیم کوک نیز در پیامی که برای تمام کارمندان این کمپانی ارسال شده است، مخالفت رسمی خود با این قانون را اعلام و روشن کرده‌ است که اجرای این فرمان، از سیاست‌هایی نیست که مورد حمایت آنها قرار بگیرد. در ادامه اپل تاکید کرده است که با مقامات رسمی کاخ سفید ارتباط برقرار کرده است تا درباره‌ی این قانون و تاثیری که می‌تواند بر روی روند کاری کارمندان این برند کوپرتینویی و تمام اقتصاد ایالات متحده‌ی آمریکا بگذارد، مواضع خود را با آنها در میان بگذارد.

البته به غیر از این موارد، دیگر مدیران نام‌های تاثیرگذار دنیای تکنولوژی نظیر آمازون، DoorDash، Airbnb، توییتر، VCs، اتسی، نست، Stripe، پیر امیدیار (مدیر عامل و موسس ای بی) و موزیلا که هم در اقتصاد آمریکا و هم در مناسبات تجاری سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردارند، مخالفت و واکنش‌ رسمی خود نسبت به مواضع ترامپ را اعلام کرده‌ و اکثریت آنها نسبت به اجرای این فرمان ناراضی بوده‌اند.

واکنش جامعه‌ی علمی به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ چه بوده است؟

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

علاوه بر مدیران دنیای تکنولوژی، افراد تاثیرگذار در جامعه‌ی علمی نیز به مخالفت صریح با این اقدام پرداخته‌اند و اکثریت آنها مخالفت خود با قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ را علنی کرده‌اند. امضای یک عریضه‌ی عمومی که توسط بیش از ۱۲ هزار محقق شامل ۴۴ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل امضا شده است، از اولین اقداماتی بوده که توسط جامعه‌ی علمی صورت گرفته است.

کن کیمل (Ken Kimmell) به عنوان رهبر اتحادیه‌ی این محققان معترض، بیانیه‌ای رسمی منتشر کرده است که در آن، این فرمان اجرایی رئیس جمهور که مسلمانان و پناهنده‌ها را هدف گرفت است را «غیر آمریکایی و غیر انسانی» خوانده است. بخشی از بیانیه‌ی او را در زیر مشاهده می‌کنید:

جامعه‌ی علمی آمریکا و به خصوص بخش مربوط به فعالیت شرکت‌های حرفه‌ای دانش بنیان همواره از مشارکت با مهاجران و پناهنده‌ها سود برده است. روی برگردانی ما از آنهایی که امروز به ما نیاز دارند، نه تنها قواعد و قوانین ما به عنوان اعضای جامعه‌ی آمریکا را زیر سوال می‌برد، بلکه اثر بدتری بر روی کشورمان خواهد گذاشت.

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

یکی از سخنگویان انجمن پیشبرد علوم آمریکا که اختصارا AAAS نامیده می‌شود نیز بر علیه این قانون به صحبت پرداخته است. راش هالت (Rush Holt) که در حال حاضر از مدیران این انجمن به شمار می‌رود، خاطرنشان کرده است که این یک امر ضروری است که راه ورود دانش آموزان و دانشجویان از سراسر کره‌ی زمین را به مرزهای ایالات متحده‌ی آمریکا باز کنیم. او در ادامه می‌گوید:

پیشرفت علمی به فاکتورهایی نظیر فضای باز، شفافیت بالا و مسیری آزاد برای جاری شدن ایده‌ها بستگی دارد. ایالات متحده‌ی آمریکا به سبب پیروی و برخورداری از این فاکتورها همواره موفق شده است که استعدادهای برتر دنیای علم را از سراسر جهان به خود جلب کند و از این موضوع بهره ببرد.

جالب است بدانید که علاوه بر این انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر ایالات متحده‌ی آمریکا نیز به مخالفت با قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ پرداخته‌اند و از نهادهای مدیریتی خواسته‌اند که به این محدودیت پایان دهد. ماری سو کلمن (Mary Sue Coleman)، رئیس انجمن دانشگاه‌های آمریکایی، همین حالا هم در حال آسیب رساندن است و باعث گیر کردن آن دسته از دانش‌جویانی شده است که به طور رسمی برای تحصیل در این کشور تایید شده‌اند؛ البته این قانون شامل افرادی که دارای ویزاهای قانونی و کارت سبز هستند نیز می‌شود، اما یک قاضی فدرال در ایالت نیویورک اعلام کرده است که آن دسته از افرادی که دارای ویزای قانونی هستند و در حال حاضر داخل خاک آمریکا قرار گرفته‌اند، شامل این محرومیت نخواهند شد و نمی‌توان آنها را از خاک این کشور اخراج کرد.

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

خانم کلمن در ادامه اعلام کرده است که این موضوع برای اقتصاد جامعه‌ی ما و اهداف عالی ملی ما بسیار حیاتی است که بتوانیم بهترین محققان، دانش‌جویان، مختصصان علمی و مهندسین را به آمریکا جذب کنیم و اجرای چنین قانون‌هایی نباید مانع رسیدن به این هدف شود. البته این واکنش منفی تنها به افراد سرشناس و متخصصان مشهور خلاصه نمی‌شود و بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان معمولی نیز به طور انفرادی به مخالفت با این موضوع پرداخته‌اند.

به طور مثال در تعدادی از کنفرانس‌ها و محافل علمی آنها اعلام کرده‌اند که به سبب محرومیت هم‌کلاسی‌ها و هم‌تیمی‌های خود از شرکت در این مراسم، آنها نیز حضوری در آنجا نخواهند داشت. به طور مثال آنا واتس (Anna Watts) که از اساتید فیزیک نجومی در دانشگاه آمستردام محسوب می‌شود، در حساب کاربری خود بر روی توییتر اعلام کرده است که دعوت از او برای حضور در یک برنامه‌ی ملاقات در ایالات متحده‌ی آمریکا را به سبب اجرایی شدن قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ نپذیرفته است.

مگان مکنزی (Megan MacKenzie)، استاد علوم روابط بین‌الملل در دانشگاه سیدنی استرالیا نیز اعلام کرده است که حضور در یک کنفرانس و رفتن به ایالات متحده‌ی آمریکا آن هم در حالی که تعدادی از همکاران او از این موضوع محروم هستند و یا ترس دارند، غیر اخلاقی است و او این موضوع را نمیپذیرد. در توییت زیر می‌توانید متن ارسال شده توسط این استاد دانشگاه را مشاهده کنید:

Is travelling to a conference in the US ethical, when your peers cannot (or are afraid to)? Asking for a friend. #MuslimBan #ISA2017

— Megan H. MacKenzie (@MeganhMackenzie) January 29, 2017

مجموعا مشاهده می‌شود که اکثریت نظرات در جامعه‌ی برجسته و حرفه‌ای ایالات متحده‌ی آمریکا (و تعدادی از کشورهای اروپایی) با قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ چندان هم‌سو نیستند و علاوه بر این که معتقد هستند اجرای این قانون می‌تواند یک شرایط ظالمانه‌ را برای شهروندان این هفت کشور مسلمان به وجود بیاورد، اجرایی شدن آن به اقتصاد و تحقیقات علمی و حرفه‌ای این کشور نیز آسیب خواهد زد و در واقع یک معامله‌ی دو سر باخت برای دولت ترامپ به وجود خواهد آمد.

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

نظر شما درباره‌ی قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ چیست؟

نظر شما در این باره چیست؟ آیا دونالد ترامپ در امضای چنین فرمانی، واقعا موارد بالا را در نظر داشته است؟ و یا صرفا بر اساس روحیات خشن و نژادپرستانه‌ای که معمولا از او دیده‌ایم، این بار هم قصد دارد چنین روندی را در پیش بگیرد؟ اگر او قصد داشته است از ورود تروریست‌ها به خاک آمریکا جلوگیری کند، چرا کشورهایی نظیر عربستان سعودی که از بدنام‌ترین کشورهای جهان در زمینه‌ی حوادث تروریستی بوده، شامل این قانون نشده است؟چرا کشور ایران که هیچ گزارش موثقی از خرابکاری‌های تروریستی شهروندان آن در خاک آمریکا و کشورهای اروپایی وجود ندارد، باید قربانی چنین فرمان ظالمانه‌ای شوند؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

واکنش رهبران دنیای علم و تکنولوژی نسبت به قانون ضد مهاجرت دونالد ترامپ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. از ماست که بر ماست