تظاهرات کارمندان گوگل علیه قانون جدید ممنوعیت مهاجرت از هفت کشور مسلمان دنیا

همانطور که می‌دانید، دونالد ترامپ رییس جمهور تازه به قدرت رسیده ایالات متحده آمریکا، در اولین روزهای رسمی کاری خود دستور ممنوعیت ورود مهاجران از هفت کشور مسلمان دنیا یعنی ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را صادر کرد. جالب اینجاست که در این لیست، نامی از کشورهای عربستان به عنوان حامی علنی تروریست امروزی و به بار آورنده فاجعه یازده سپتامبر دیده نمی‌شود. با توجه به غیر قابل قبول بودن این حکم، مردم نه تنها در هفت کشور یاد شده، بلکه در دل ایالات متحده آمریکا دست به اعتراض و همچنین راهپیمایی زده‌اند. به عنوان یکی از مهترین اعتراضات اخیر، باید به تظاهرات کارمندان گوگل در سراسر دنیا اشاره کرد.

تظاهرات کارمندان گوگل ، روز گذشته (دوشنبه یازدهم بهمن ماه) در سراسر دنیا و تمامی دفاتر این کمپانی شکل گرفت و بیش از دو هزار نفر در آن به منظور مخالفت و رساندن صدای اعتراض خود پیرامون ممنوعیت مهاجرت از هفت کشور مسلمان دنیا شرکت کردند. در تظاهرات کارمندان گوگل ، افراد ویدیوها و همچنین تصاویری را از ترک محل کار خود به نشانه اعتصاب، با هشتگ GooglersUnite# در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشتند. جالب اینجاست در تظاهرات کارمندان گوگل در روز دوشنبه، کارمندان مقر اصلی در شهر مانتین ویو در ایالت کالیفرنیا نیز حضور داشتند.

تظاهرات کارمندان گوگل در حالی اتفاق افتاد که مدتی قبل، این افراد بیش از دو میلیون دلار به یک صندوق بحران کمک کردند، صندوقی که دارایی خود را بین گروه‌های حامی و پشتیبان مهاجران توزیع می‌کند. انزم حسین (Enzam Hossain) به عنوان یکی از افراد حاضر در تظاهرات کارمندان گوگل در مقر مانتین ویو گفت این اقدام یک پاسخ مستقیم به عمل مهاجرت بوده است و ما می‌خواهیم تا بخشی از آن باشیم، بلکه بتوانیم از همکارانمان که با قانون جدید مواجه شده‌اند حمایت کنیم.

تظاهرات کارمندان گوگل

انزم حسین را در سمت چپ تصویر مشاهده می‌کنید

سرگی برین (Sergey Brin) به عنوان یکی از بنیان‌گذاران گوگل و ساندار پیچای (Sundar Pichai) به عنوان مدیر عامل کنونی گوگل در مانتین ویو حضور پیدا کرده و در تظاهرات کارمندان گوگل با آن‌ها صحبت کردند. بر اساس گفته‌های یکی از خبرنگاران روزنامه نیویورک تایمز که در صحنه تظاهرات کارمندان گوگل حضور داشت، ساندار پیچای به “ادامه‌داشتن مبارزه” اشاره کرده است. بر اساس گفته‌های همین گزارشگر، سرگی برین نیز رو به کارمندان معترض، از مسئله به وجود آمده با عنوان “بحث پیرامون ارزش‌های اساسی” یاد کرده است. آن طور که از گفته‌های صریح نیویورک تایمز مشخص است، نه تنها بنیان‌گذاران و مدیر عامل گوگل با تظاهرات کارمندان گوگل مخالفت نکرده‌اند، بلکه آن را دنباله‌ی یک مسیر حق نیز عنوان کرده‌اند. بر اساس توییت‌های منتشر شده زیر نیز مشخص می‌شود علاوه بر حضور، آن‌ها با کارمندان خود همراه شده‌اند.

چه کسی تظاهرات کارمندان گوگل را رهبری می‌کرد؟

یکی از منابع موثق حاضر در تظاهرات کارمندان گوگل گفت سخنران اصلی اعتراض مردمی در مقر مانتین ویو گوگل، سوفی اسماعیل‌ زاده (Soufi Esmaeilzadeh) بوده است، فردی متولد ایران و یک تبعه کانادا که حدود 15 سال در ایالات متحده آمریکا زندگی کرده است. اسماعیل زاده که به عنوان یک مدیر تولید در گوگل مشغول به کار است، در زمان اجرایی‌شدن دستور ممنوعیت ورود مهاجران از هفت کشور مسلمان دنیا، از سان فرانسیسکو به شهر زوریخ در کشور سوییس مسافرت کرد.

تظاهرات کارمندان گوگل

سوفی اسماعیل زاده

وی سپس با تیم پشتیبانی مهاجرت گوگل تماس برقرار کرده و درباره پایان‌ دادن و یا ادامه سفر خود از آن‌ها سوال کرد. در ادامه تیم پشتیبانی از وی درخواست کردند تا مدتی را در زوریخ باقی بماند، وگرنه بدون تمهیدات قانونی این تیم و برخی مکاتبات، سوفی اسماعیل زاده با بازگشت به ایالات متحده دیپورت می‌شد. در ادامه، یک قاضی فدرال با جلوگیری از اجرایی‌شدن دستور ممنوعیت ترامپ، اقامت اسماعیل زاده را به وی اهدا کرد تا بلکه تیم پشتیبانی بتوانند مراحل ترتیب‌دادن پرواز وی و بازگشتش به کشور را ادامه دهند؛ گفتنی است اسماعیل زاده روز گذشته به خانه بازگشت.

تظاهرات کارمندان گوگل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*