اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

آسان‌ترین راه‌های اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

ممکن است برخی از شما کاربران گجت نیوز، سال‌های 1990 و وعده بسیاری از شرکت‌ها برای دفاتر اداری بدون کاغذ را به یاد آورید. ولی امروزه نه‌تنها نیاز ما به کاغذ کمتر از گذشته نشده، بلکه حالا بشر بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ از آن استفاده می‌کند. در کنار کاغذها، پرینترها نیز به عنوان عضوی حیاتی اهمیت بالایی داشته و آنها را در هر اداره یا شرکتی می‌توان پیدا کرد. همچنین امروزه این دستگاه‌ها به صورت بی سیم تولید شده و به وسیله گوشی های هوشمند می‌توان به آنها متصل شد. به همین بهانه و به دنبال استفاده بسیار زیاد کاربران، در ادامه قصد داریم نگاهی به آسان‌ترین روش‌ها برای به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه و از طریق داشته باشیم.

برای به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه سه راه آسان وجود دارد که شاید کم‌هزینه‌ترین آن استفاده از ابزارهای موجود در سیستم عامل ویندوز باشد.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه به کمک ابزارهای ویندوز

پیش از هر چیز باید بدانید که روش اشتراک گذاری دستگاه‌های مختلف در ویندوز 10 کمی با نسخه‌های قبلی متفاوت است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برای اشتراک گذاری پرینتر در شبکه ، مراحل را از ابتدا دنبال کنید.

پیشتر برای دسترسی به دستگاه‌های متصل به سیستم، کاربران باید وارد کنترل پنل (Control Panel) می‌شدند، اما حالا این امکان وجود دارد که با ورود به بخش تنظیمات از منوی استارت، از قسمت “Devices” گزینه مربوط به پرینترها و اسکنرها را مشاهده کنید. بعد از ورود به این بخش، در قسمت راستی صفحه دستگاه‌های متصل‌شده به رایانه نمایش داده می‌شوند. با کلیک بر روی پرینتر مورد نظر (اینجا ما قصد به اشتراک گذاری پرینتر HP را داریم) سه گزینه جدید ظاهر می‌شوند.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

حال روی “Manage” کلیک کرده و گزینه “Printer Properties” را انتخاب کنید تا پنجره‌ای با شکل ویندوزهای قدیمی پیش روی‌تان قرار گیرد. از این مرحله به بعد، مراحل اشتراک‌گذاری دستگاه در شبکه مشابه نسخه‌های قبلی از سیستم عامل ویندوز است.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

در مرحله بعدی، روی زبانه “Share” کلیک کرده و مطابق با تصویر مشخص‌شده، تیک مربوط به قسمت اشتراک گذاری چاپگذ را بزنید تا بتوانید نامی برای آن انتخاب کنید. برای این قسمت پیشنهاد می‌کنیم که از اسمی ساده استفاده کنید چراکه دیگران برای پیدا کردن و اتصال از طریق شبکه، باید آن را در سیستم خود وارد کنند.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

در نهایت گزینه “Apply” را انتخاب کنید.

تنظیمات پیشرفنه 

در حالت پیش‌فرض کاربران تنها می‌توانند از طریق سیستم‌های دیگر، پرینتر به اشتراک گذاشته شده را مشاهده و در صورت آگاهی از نام کاربری و کلمه عبور به آن متصل شوند. همچنین در صورت خاموش بودن کامپیوتر اصلی، اتصال به آن ممکن نخواهد بود.

برای اعمال تنظیمات مربوطه، کاربران باید وارد بخش “Network and Sharing Contre” در کنترل پنل شوند. مطابق با تصویر قبلی و در زبانه “Share”، لینکی برای ورود به این قسمت قرار گرفته که می‌توانید از آن استفاده کنید. راه دیگر نیز ورود مستقیم از طریق کنترل پنل است. لازم به یادآوری‌ست که هیچ‌کدام از این روش‌ها مستقیما در بخش تنظیمات ویندوز 10 دیده نمی‌شوند.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

در ادامه و برای حذف کلمه عبور، گزینه “Change Advanced Sharing Settings” را از ستون سمت چپ انتخاب کنید. سپس به سوی پایین حرکت کرده و منوی All Networks” در انتهای این لیست را باز کنید. حال کافی‌ست در منوی “Password-Protected Sharing”، گزینه دوم یعنی “Turn Off Password-Protected Sharing” را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

بهتر است بدانید که این بخش از تنظیمات، هر دو حالت شبکه خصوصی و عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس بهتر است هنگام اتصال به شبکه‌ای که از آن اطمینان ندارید این گزینه را خاموش کنید.

اتصال به چاپگر از یک کامپیوتر دیگر

اگرچه کار اشتراک گذاری پرینتر در شبکه به پایان رسیده، اما بهتر است نگاهی هم به روش اتصال به آن از کامپیوترهای دیگر داشته باشیم. در ویندوز 10 کاربران می‌توانند از پنجره مربوط به تنظیمات به چاپگر مورد نظر متصل شوند.

برای انجام این کار همان مراحلی را که در ابتدا بیان کردیم انجام داده تا وارد “Printers and Scanners” شوید. در قسمت بالای سمت راست، تصویر گزینه‌ای با عنوان “Add Printer” دیده می‌شود که با انتخاب آن، ویندوز به صورت خودکار مشغول جستجو شده و پرینترهای موجود را نمایش می‌دهد.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

عملا ویندوز باید ظرف چند ثانیه چاپگرهای موجود را نمایش دهد. در این صورت تنها باید روی نام آن کلیک کرده و گزینه “Add Device” را انتخاب کنید. در ادامه ویندوز طی چند دقیقه تمام درایورهای مورد نیاز را نصب کرده و در پایان، پیامی با عنوان “Ready” زیر نام پرینتر قرار می‌گیرد. درنتیجه زمانی‌که بخواهید اسناد یا تصاویر مورد نظر خود را پرینت بگیرید، نام این چاپگر نیز نمایش داده خواهد شد.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

اگر به هر دلیلی پرینتر نمایش داده نشد، باید گزینه “The Printer That I Want Wasn’t Listed” را که سمت چپ “Add Device” قرار گرفته، انتخاب کنید. در این قسمت روش‌های بسیاری همچون وارد کردن جزییات کامل، جستجو براساس نام هاست یا آدرس IP/TCP، جستجو براساس نام پرینتر و همین‌طور جستجوی دقیق ویندوز برای دستگاه‌های قدیمی‌تر پیش روی شما قرار دارد که می‌توانید یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

اشتراک گذاری پرینتر در شبکه

حال چاپگر آماده استفاده توسط کامپیوترهای دیگر است! اما آیا روش‌های دیگری هم برای به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه وجود دارد؟

اپلیکیشن های شخص ثالث

یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای شخص ثالث، “PrinterShare” نام دارد. این برنامه با پشتیبانی از سیستم عامل های مختلفی همچون ویندوز، مک، اندروید و آی او اس، امکان چاپ تصاویر و اسناد مختلف به کمک پرینترهای دیگر را فراهم می‌کند. همچنین نیازی به انجام مراحلی که در بالا به آنها اشاره کردیم وجود ندارد.

اما متاسفانه این نرم افزار رایگان نبوده و نسخه آی او اس، 4.99 دلار قیمت دارد. به‌علاوه برای استفاده از این نرم افزار بر روی اندروید باید 9.99 دلار پرداخت کنید که این مبلغ برای سیستم عامل های ویندوز و مک به صورت ماهیانه خواهد بود. در این شرایط شاید PrinterShare نرم افزار مناسبی برای کاربران خانگی نباشد. اما افراد حرفه‌ای و کسانی که همواره در حال چاپ تصاویر و اسناد مختلف به کمک پرینترهای دیگر هستند، می‌توانند این نرم افزار کاربردی را امتحان کنند.

هاب پرینتر (Printer Hub)

اگر پرینتری دارید که از شبکه وای فای پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید با پرداخت تنها 8 دلار یک هاب پرینتر تهیه کنید. برای استفاده از این هاب نیز ابتدا پرینتر را به وسیله کابل یو اس بی به هاب وصل کرده و آن را به شبکه وای فای اصلی متصل می‌کنید.

برای شناسایی چاپگر هم می‌توانید از روش “Add Printer” که بالاتر توضیح دادیم استفاده کنید؛ در این صورت ویندوز به صورت خودکار، چاپگر را شناسایی کرده و آن را برای استفاده آماده می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*