گوشی های آیفون

اپل یک قدم به تولید گوشی های آیفون در کشور هند نزدیکتر شد

با کاهش فروش گوشی های آیفون (Apple iPhones) در کشور چین، حالا توجه اهالی کوپرتینو به بازار تلفن های همراه کشور هند که دومین بازار بزرگ جهان محسوب می‌شود، جلب شده است. اما آیا اپل می‌تواند موفقیتی که در بازار کشور چین به دست آورده را در هند هم تجربه کند؟

سال گذشته جین مانستر (Gene Munster)، یکی از تحلیل‌گران مرکز پیپر جفری (Piper Jeffray) اعلام کرد که اپل با ورود خود به بازار کشور هند، می‌تواند تا 62 میلیون نفر را به کاربران سیستم عامل آی او اس اضافه کند. به عقیده مانستر، اپل برای رسیدن به چنین موفقیتی باید حضور خود در کشور هند را همانند چین، پررنگ کند. یکی از ساده‌ترین کارها، احداث فروشگاه‌های رسمی در سراسر هند است. اما براساس قوانین این کشور، 30 درصد از موجودی هر محصولی که توسط فروشگاه‌های اپل در هند به فروش برسد، باید در این کشور تولید شده باشد. تلاش‌های مدیران اپل برای باطل کردن این قانون و پیدا کردن راه جایگزین نیز با با شکست همراه بوده است.

صبح روز گذشته بود که وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) با اشاره به صحبت‌های یکی از مقامات کشور هند که البته نام او مشخص نشده، اعلام کرد که مدیران اجرایی اپل در حال ملاقات با مقامات رسمی هندی هستند. این منبع که به‌نظر اطلاعات دست اول و کاملی از روند مذاکرات دارد، از نهایی شدن توافق‌نامه میان اپل و دولت برای تولید محصولات این شرکت در خاک هند که شامل گوشی های آیفون نیز می‌شود، خبر داده است.

قیمت بالای گوشی های آیفون اصلی‌ترین مشکل اپل است

در حال حاضر سهم شرکت اپل از بازار تلفن همراه کشور هند تنها 5 درصد است. یکی از موانع اصلی که پیش روی اهالی کوپرتینو قرار دارد، حقوق و دستمزد بسیار پایین مردم هند است به گونه‌ای که اکثریت آنها برای خرید یک گوشی هوشمند، کمتر از 150 دلار را در نظر می‌گیرند. این در حالی‌ست که بهترین مدل موجود از گوشی های آیفون در بازار این کشور، آیفون 5 اس (Apple iPhone 5s) است که 300 دلار قیمت دارد و مدیران باید به فکر راهی برای حل آن باشند.

گوشی های آیفون

به نظر مدیران اپل به انگیزه‌ای مناسب برای شروع فعالیت خود نیاز دارند. در این رابطه، یکی از منابعی که به‌نظر با نخست وزیر هند، نارندرا مودی (Narendra Modi) همکاری دارد، اعلام کرده که اپل خواستار 15 سال معافیت مالیاتی برای اجزا و قطعاتی که وارد این کشور می‌کند، شده است. اگر چنین چیزی محقق شود، قیمت گوشی های آیفون نیز کاهش پیدا کرده و این محصولات به صورت کامل برای رقابت با تلفن های اندرویدی رده پایین و اقتصادی آماده می‌شوند. منبع ناشناس رسمی که پیشتر در مورد آن سخن گفتیم نیز چنین موضوعی را تایید و اذعان داشته که بسیاری از درخواست‌های اپل انجام‌شدنی هستند. حال وزارت دارایی هندوستان، تصمیم‌گیرنده نهایی در این زمینه خواهد بود.

همکاری اپل با دولت هند معامله‌ای دوسر سود است؛ در این صورت اهالی کوپرتینو شانس رقابت با تولیدکنندگان گوشی های ارزان قیمت اندرویدی و جایی که ضریب نفوذ گوشی های هوشمند تنها 15 درصد است را خواهند داشت. از طرف دیگر، مشاغل زیادی با پرداختی‌ بالاتر برای مردم هند ایجاد می‌شود.

اگرچه هنوز این اطلاعات به صورت رسمی تایید نشده و به مرحله نهایی نیز نرسیده‌اند، اما روز گذشته اطلاعاتی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت ویسترون، مسئول تولید گوشی های آیفون در کشور هند خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*