حالت اسلیپ در ویندوز 10

چگونه مشکلات حالت اسلیپ در ویندوز 10 را برطرف کنیم؟

حالت اسلیپ (Sleep) یکی از بهترین راهکارهایی است که از طریق آن می‌توان علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی در زمان‌های عدم استفاده از کامپیوتر یا مخصوصا لپ تاپ، سیستم را همیشه در حالت آماده به کار نگه داشت، بدون اینکه نیاز باشد تا نرم افزاری را بسته و مجددا راه‌اندازی کرد. متاسفانه فعال‌سازی و استفاده از حالت اسلیپ در ویندوز 10 با مشکلاتی همراه است که در ادامه به بررسی روش‌هایی به منظور یافتن دلیل مشکل و رفع آن می‌پردازیم.

مشکل حالت اسلیپ در ویندوز 10 و دیگر نسخه‌های ویندوز ممکن است توسط قسمت‌های مختلفی ایجاد شده باشد، به همین دلیل یافتن ایراد، برخی اوقات کمی زمانبر و مشکل خواهد بود. همانند بسیاری دیگر از مشکلات و مسائل موجود در سیستم عامل ویندوز، بهترین راه برای فائق آمدن به مسائل مربوط به حالت اسلیپ در ویندوز 10 ، تست چندین راه حل مختلف است. موارد ذکر شده در ادامه را کنترل کرده و لذت چرت زدن کوتاه را برای سیستم کامپیوتری خود فراهم کنید.

تنظیمات حالت اسلیپ در ویندوز 10 را کنترل کنید

پیش از سر زدن به هر قسمت دیگر، بهتر است مستقیما به تنظیمات مخصوص حالت اسلیپ در ویندوز 10 رفته و از قرارگیری تمامی فیلدها در حالت صحیح و مناسب اطمینان حاصل کنید. اگر در حال استفاده از یک کامپیوتر در شبکه‌ای اداری بوده و سیستم به صورت شخصی به شما تعلق ندارد، ممکن است فرد دیگری تنظیمات حالت اسلیپ در ویندوز 10 را در سیستم کامپیوتری شما بهم ریخته باشد. به منظور دستیابی به تنظیمات مورد نظر، به “تنظیمات نیرو” (Power Options) در کنترل پانل (Control Panel) مراجعه کرده و سپس گزینه “زمان خاموش شدن صفحه نمایش را انتخاب کنید” (Choose when to turn off the display) را برگزینید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 از قرارگیری فیلد کشویی “کامپیوتر را در حالت اسلیپ قرار بده:” (:Put the computer to sleep) بر روی گزینه مناسب اطمینان حاصل کنید. مخصوصا اگر کامپیوتر شما در مدت زمانی کوتاه بعد از بیکار ماندن و یا خیلی دیر به خواب می‌رود، این بخش از تنظیمات حالت اسلیپ در ویندوز 10 نخستین قسمتی است که می‌بایست نسبت به تغییر آن اقدام کنید.

اما اگر کامپیوتر به هیچ عنوان به حالت اسلیپ نرفت چه؟

در بالا، مدت زمان قرارگیری سیستم بر روی حالت اسلیپ در ویندوز 10 و یا دیگر نسخه‌های ویندوز را بررسی کردیم. واقعیت این است که اسلیپ، قسمت‌های زیادی از سیستم مخصوصا مانیتور را از سوختن حفظ کرده و عمر قطعات مختلف را افزایش می‌دهد، علاوه بر اینکه نقش بسیار عمده‌ای را در کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری در لپ تاپ ایفا می‌کند. با توجه به بیدارباش همیشگی تمامی قطعات در زمان روشن بودن سیستم، کامپیوترهایی که به هیچ عنوان به حالت اسلیپ نمی‌روند، با مشکلات عدیده‌ای با گذر زمان مواجه می‌شوند. در ادامه به بررسی چند روش به منظور اجبار کامپیوتر برای داشتن چرت‌های چند دقیقه تا چند ساعته اشاره خواهیم کرد.

درایورها را کنترل کنید

آپدیت نبودن درایورها و یا از آن بدتر، نصب و یا فعال نبودن آن‌ها مشکلات زیادی را در ویندوز ایجاد می‌کند. وضعیت به روزرسانی درایورها، مخصوصا درایورهای چیپست، درایورهای شبکه و درایورهای بایوس (BIOS) را کنترل کنید. موضوع مهم دیگر که توجه به آن به منظور رفع خطاهای حالت اسلیپ در ویندوز 10 خالی از لطف نیست، اطمینان از استفاده از جدیدترین نسخه سیستم عامل است.

وضعیت درخواست نیرو را کنترل کنید

نکته‌ای بسیار مهم درباره حالت اسلیپ در ویندوز 10 و حتی دیگر نسخه‌های ویندوز وجود دارد. خواب کامپیوتر در زمان بیکاری است، اما بعید نیست برخی از نرم افزارهای جانبی نصب شده توسط شما، با حالت اسلیپ در ویندوز 10 در تضاد باشند، به این معنی که با ارسال درخواست‌های متداوم و اجرای فرامین گوناگون و گهگاه غیر ضروری، سیستم را بیدار نگه‌ می‌دارند. برای مشاهده تمامی قسمت‌هایی که سیستم را بیدار نگه می‌دارند، می‌بایست محیط کامندی ویندوز (کامند پرامپت – Command Prompt) را با حداکثر دسترسی موجود (دسترسی ادمین) باز کنید. به این منظور بعد از راست کلیک کردن بر روی دکمه استارت، کامند پرامپت با دسترسی ادمین (Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید بعد از ورود به استارت و جستجوی گزینه Command Prompt، به محض مشاهده نتیجه بر روی آن راست کلیک کرده و سپس اجرا به عنوان ادمین (Run as administrator) را انتخاب کنید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 برای ادامه سایر مراحل کنترل وضعیت حالت اسلیپ در ویندوز 10 ، عبارت “powercfg -requests” را در محیط متنی باز شده در ویندوز وارد کنید. با این کار لیستی از درخواست‌های نیروی فعال به نمایش درخواهند آمد. از نظر فرضی می‌بایست تمامی دسته‌بندی‌ها خالی باشند. حال آیتمی که در حال ارسال درخواست و بیدار نگه داشتن دائم سیستم است را یادداشت کنید. به احتمال زیاد همین مورد سبب بیدارباش همیشگی کامپیوتر شما شده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به عنوان نمونه پخش‌کننده موزیک (Windows Media Player) از فعال شدن حالت اسلیپ در ویندوز 10 جلوگیری می‌کند.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 همچنین اگر مشکل شما با حالت اسلیپ در ویندوز 10 ، بیدار شدن ناگهانی سیستم بدون دستور شماست، می‌توانید با وارد کردن عبارت “powercfg -lastwake” در محیط کامندی ویندوز، آیتمی را که اخیرا سبب بیدارباش سیستم شده است را مشاهده کنید.

ابزارهای ایرادیاب درونی را اجرا کنید

یکی از دلایل ترجیح ویندوز به دیگر سیستم‌ عامل‌های کامپیوتر، وجود پشتیبانی‌ قوی هم به صورت آنلاین از تیم پشتیبانی مایکروسافت و هم به کمک نرم افزارهای داخلی است. خوشبختانه جدیدترین نسخه ویندوز به تمامی ابزارهای مورد نیاز تجهیز شده است که حتی برای رفع مسائل مربوط به حالت اسلیپ در ویندوز 10 نیز می‌‎توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کنترل پانل را باز کرده و مستقیما به سراغ بخش “عیب‌یابى” (Troubleshooting) بروید. در ادامه، گزینه مشاهده تمامی (View all) را به منظور تماشای لیست تمامی ابزارهای عیب‌یابی نصب شده بر روی سیستم خود انتخاب کنید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 در زمانی که تنها مشکل شما، حالت اسلیپ در ویندوز 10 است، می‌بایست به دنبال گزینه‌های “نیرو” (Power) و “تامین و نگهدارى سیستم” (System Maintenance) بگردید. هر دو گزینه را بعد از یافتن باز کرده و از فعال و در جریان بودن حالت اسلیپ اطمینان حاصل کنید.

کامپیوتر را در حالت ایمن (سیف مود – Safe Mode) ری‌استارت کنید

بعید نیست تا مسائل مربوط به حالت اسلیپ در ویندوز 10 و دیگر نسخه‌های ویندوز، به علت یک پیچیدگی و مشکل در زمان فرآیند شروع به کار سیستم و به اصطلاحی حین بوت شدن سیستم ایجاد شده باشند. به منظور کنترل این مشکل، سیستم را مجددا، این بار در حالت ایمن راه‌اندازی کرده و توانایی آن برای به خواب رفتن را کنترل کنید. اگر برخلاف زمان بوت کردن عادی، این بار حالت اسلیپ در ویندوز 10 به راحتی فعال می‌شود، نیاز دارید تا با استفاده از روش‌ها و نرم افزارهای مختلف، قسمت تخصیص داده شده به سیستم در هارد و یا به عبارت ساده‌تر، همان بوت را تمیزکاری کرده و ایراد را پیدا کنید!

کلین بوت (Clean boot) به بالا آمدن ویندوز با حداقل درایورها، سرویس ها و نرم افزارهای موجود اشاره می‌کند. برای اجرای کلین بوت در ویندوز 10، اپلیکیشن “پیکربندی سیستم” (System Configuration) را باز کنید. به این منظور کلید‌های ترکیبی ویندوز + آر (Win + R) را فشرده و بعد از باز شدن پنجره ران (Run)، عبارت “msconfig” را وارد کنید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 بعد از باز شدن پیکربندی سیستم، مستقیما به تب سرویس‌ها (Services) رفته و بعد از زدن تیک گزینه “مخفی کردن تمامی سرویس‌های مایکروسافت” (Hide all Microsoft services)، گزینه “غیر فعال‌سازی همه” (Disable all) را انتخاب کنید. با این کار از اجرا بودن تنها سرویس‌های ضروری اطمینان حاصل می‌کنید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 سپس به تب “شروع” (Startup) رفته و بر روی “باز کردن تسک منیجر” (Open Task Manager) کلیک کنید. در این صفحه تمامی آیتم‌هایی را که به صورت پیشفرض در زمان بالا آمدن ویندوز اجرا می‌‎شوند را غیر فعال کنید. در نهایت، تسک منیجر را بسته و بعد از زدن تایید (OK) در پنجره پیکربندی سیستم، کامپیوتر می‌بایست ری‌استارت شود. اگر بعد از راه‌اندازی مجدد، حالت اسلیپ در ویندوز 10 به خوبی اجرا می‌شد، از روش آزمون و خطا به منظور یافتن مشکل استفاده کنید. به عبارت دیگر، هر دفعه یک سرویس را قطع کرده و بعد از راه‌اندازی مجدد سیستم، وضعیت حالت اسلیپ در ویندوز 10 را کنترل کنید.

اگر سیستم به طور خودکار به خواب می‌رود چه؟

آن سوی قضایای مربوط به حالت اسلیپ در ویندوز 10 ، به خواب رفتن سیستم بدون اجازه کاربر آن هم به صورت مداوم است که می‌تواند نسبت به زمان عدم به خواب رفتن سیستم، مضرتر و آزاردهنده‌تر باشد. خوشبختانه اگر به تنظیمات ویندوز آشنایی داشته باشید، این مشکل تقریبا به سادگی رفع می‌شود.

بازیابی پیشفرض‌های سیستم

سر راست‌ترین روش به منظور جلوگیری از فعال ‌شدن حالت اسلیپ در ویندوز 10 به صورت خودکار، بازیابی مجدد تنظیمات پیشفرض است. به این منظور با مراجعه به اپلیکیشن “تنظیمات” (Settings)، بخش “پاور و اسلیپ” (Power & sleep) را باز کرده و “تنظیمات جانبی و اضافی نیرو” (Additional power settings) را برگزینید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 در این قسمت، گزینه “زمان خاموش شدن صفحه نمایش را انتخاب کنید” (Choose when to turn off the display) را برگزینید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 در صفحه بعد، گزینه “بازیابی تنظیمات پیشفرض برای این برنامه” (Restore default settings for this plan) را انتخاب کنید. اگر این مورد جوابگو نبوده و یا اصلا چنین گزینه‌ای را مشاهده نکردید، “تغییر تنظیمات حرفه‌ای نیرو” (Change advanced power settings) را برگزینید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 در صفحه بعد می‌بایست “بازیابی پیشفرض‌های برنامه” (Restore plan defaults) را انتخاب کنید. در صورت نگرفتن جواب و یا موجود نبودن گزینه، از منوی کشویی به منظور انتخاب برنامه‌ای دیگر استفاده کرده و مجددا تلاش کنید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 دنبال کردن مراحل ذکر شده، می‌بایست تمامی مشکلات مربوط به برنامه مد نظر شما را حل کند تا به این وسیله قادر باشید بدون تاثیرگذاری بر روی حالت اسلیپ در ویندوز 10 ، تنظیمات نیرو مورد نیاز خود را اعمال کنید.

تنظیمات پیشرفته را کنترل کنید

اگر دنبال کردن روش‌های ذکر شده در بالا مشکل شما با حالت اسلیپ در ویندوز 10 را حل نکرد، احتمالا محبورید تا تنظیمات حالت اسلیپ در ویندوز 10 را به صورت مجزا دستکاری کنید. کنترل پانل را باز کرده و به قسمت “گزینه‌های نیرو” (Power Options) بروید، سپس گزینه “زمان خاموش شدن صفحه نمایش را انتخاب کنید” (Choose when to turn off the display) را برگزینید. در ادامه، “تغییر تنظیمات پیشرفته نیرو” (Change advanced power settings) را انتخاب کنید. اکنون در لیست پیش رو، تا زمان رسیدن به گزینه “اسلیپ” (Sleep) اسکرول کرده و سپس با زدن آیکون + کنار نام آن، بخش‌های جانبی آن را باز کنید.

حالت اسلیپ در ویندوز 10 گزینه‌های موجود اکنون می‌بایست بر اساس نیاز شما تنظیم شوند. بر عهده شماست که کامپیوتر خود را برای رفتن به حالت اسلیپ بعد از گذشت مدت زمانی معین تنظیم کرده و یا حالت اسلیپ در ویندوز 10 را برای همیشه غیر فعال کنید. در هر صورت، در انتها بر روی “اجرا” (Apply) کلیک کنید.

باتری را خارج کنید

اگر سیستم کامپیوتری شما یک لپ تاپ است، ممکن است باتری دستگاه قطعه خطاکار باشد. باتری را از دستگاه خارج کرده و بعد از انتظاری کوتاه، مجددا آن را وارد کنید. در نظر داشته باشید در اغلب لپ تاپ‌ها، با بستن درب دستگاه، سیستم به طور خودکار به خواب فرو می‌رود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. سلام!
    لپ تاپ من وقتی تایم کمی شاید 5 دقیقه باهاش کار نمیکنم حالت اسلیپ میشه ولی من همه ی تنظیمات و دقیقه هاشو بالا گذاستم حتی به ساعت گذاشتم!
    اما مشکل حل نمیشه
    یه مدت درست شده بود باز الان همینطوریه!
    به نظرتون مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری؟؟؟

  2. سلام لبتاب پن تا کابل شارژر وصل نشه روشن نمیشه
    مشکلش چیه
    لبتاب ایسوز k541u
    هستش نو نو

  3. سلام خسته نباشید وقتی مییخوام sleepکنم مانیتور یه لحظه خاموش میشه و دوباره زود روشن میشه وکیس هم روشن میمونه مشکلش چیه؟

  4. با سلام. میشه اموزش بدید که چکار کنیم تا وقتی لب ناب را میبندیم صدا قطع نشود؟

  5. سلام من وقتی میره رو حالت اسلیپ دبگه به هیچ عنوان روشن نمیشه.کیس روشنه ولی ویندوز نمیاد بالا.فقط باید ریستارت کنم.مشکل چیه؟

  6. درود و عرض ادب ویندوز 10 نسخه پرو نصب کردم ولی موقع خاموش کردن میره رو اسلیپ!!!!!!
    منتها اگه با idm بعد از اتمام دانلود خاموش بشه درست کار میکنه!!!!!!!!!
    به نظرتون مشکل از کجاست؟

  7. سلام لپ تاب ایسر دارم بعد از اسلیپ صفحه به صورت پرش دار میاد و تا زمانی که در لپ تاب رو نبستم و باز نکردم درست نمیشه ایراد از کجای تنظیماته لطفا راهنمایی کنید ممنون

  8. با سلام لپتاب من مدل اچ پی هست ویندوز 10رو حالت hibernating رفته تا روشن میکنم فقط رو این صفحه میره چجوری میتونم ازین حالت خارجش کنم خاهش میکنم راهنمایی کنید

  9. سلام، خسته نباشید
    من کامپیوتر رو تو حالت اسلیپ که میذارم بدون هیچ مشکلی اسلیپ میشه اما سوال من اینجاست که کامپیوتر هر روز سر یه ساعت مشخص تو صبح به صورت خود جوش روشن میشه و من اگه تو حالت اسلیپ نذارمش روز بعد روشن نمیشه
    دلیلش چیه؟

  10. با سلام
    مشکل من اینه ک وقتی لپتاپ رو اسلیپ میزارم بعد ک میخوام روشن و استفاده کنم باهیچ کدوم از دکمه های کیبرد روشن نمیشه مجبورم دکمه ی شات دان بزنم خاموش کنم بعددوباه روشنش کنم
    میتونید راهنمایی کنید تا این مورد رفع بشه؟؟؟

  11. سلام داداش خسته نباشی
    واقعا مشکلی دارم هرکاری میکنم رفع نمیشه
    مدل قبلی گرافیکم gt730 بود بعضی از بازی ها رو وقتی کلیک میکردم و اجرا میکردم تصویر قطع میشد و میزد سیگنال نداره.هرکاری بگی انجام دادم و هر قطعه ای رو تست کردم.حتی الان باز رفتم گرافیک gtx750 گرفتم و مانیتور led هم گرفتم بازهم همینطوره.الان به چیزی برخورد کردم!وقتی بازی رو کلیک میکنم برای اجرا میزنه بدون سیگنال.بازی در حال اجرا هستش ولی تصویر قطع میشه.همون لحظه که بازی در حال اجرا هستش رابط مانیتور رو بیرون کشیدم و به خروجی دیگه ای وصل کردم و تصویر اومد!جالبه وقتی از بازی خارج میشم و دوباره بر میگردم بازم تصویر نمیاد حتی روی این یکی خروجی که دفعه قبل تصویر اومد.و بازم جاشو با یکی دیگه عوض میکنم تصویر میاد.یه جورایی یه حالت شوک بهش دست میده انگار.الان مشکل نمیدونید چیه؟باید حتما جای خروجی رو هی عوض کنم تصویر بیاد.مشکل چیه!

  12. سلام با تشکر از شما کارشناس محترم که مطالب خیلی مفیدی گذاشتید مشگل لپ تاپ ایسر14Rمن اینه که پس از اسلیپ اگر اینتر کنی صفحه شظرنجی شده .هیچ راهی جز رسیت کردن نداردلطفا راهنمایی بفرمایید.

  13. دوست عزیز من وقتی به نت وصل می شم دیگه به sleep نمی ره ؟دلیلش چی می تونه باشه.

  14. بسیار سپاسگذارم از شما و بویژه از آقای دانیال حجازی از بابت این مطلب و پست مفید و به درد بخور.

    من مدتها بود که مشکل بیدار شدن ناگهانی کامپیوتردر ویندوز 10 برام پیش امده بود و بسیار مرا کلافه کرده بود وبرای حل ان خیلی در اینترنت گشته بودم .ساعت ها و روزها وقتم را تلف کرده بودم و حجم اینترنتم را هدر داده بودم .به بسیاری از وبسایتهای فارسی و خارجی سر زده بودم حتی در ویدیوهای یوتوب نیز گشته بودم اما نتونستم از راه حل های مطرح شده انها مشکلم را حل کنم . مطالبی که در سایر سایتهای فارسی نوشته شده قدیمی و غیر مفید بود
    اما سرانجام جواب مشکلم در وب ساست شما و در این پست مفید که بوسیله اقای دانیال حجازی ارسال شده یافتم و بالاخره یک نفس راحت کشیدم.
    اما متهم اصلی این مشکل چیزی نبود جز برنامه grmbler . از طریق msconfig و زدن تیک گزینه hide all microsoft servise و غیر فعال کردن سرویس windows connectivity manager for grambler مشکل بر طرف شد. من این متن رانوشتم که علاوه بر تشکرات فراوان از شما شاید
    عده ای هم باشند که با نصب این برنامه موذی با چنین مشکلی مواجه شده اند و علت را نمی دانند که خواندن این متن بداند مشکل از کجاست.