تیم کوک ۳.۶ میلیون دلار از سهامش در اپل را فروخت

تیم کوک ۳.۶ میلیون دلار از سهامش در اپل را فروخت

تیم کوک (Tim Cook)، مدیر عامل اپل که توانسته است بعد از بر عهده گرفتن این سمت پس از استیو جابز، این کمپانی را به ثروتمندترین برند جهان تبدیل کند، به تازگی بخش بزرگی از سهام خود را به فروش رسانده است. این فروش به عنوان یکی از بخش‌های برنامه‌ریزی مالی از پپیش تعیین شده‌ای صورت گرفته است که نقدینگی عظیمی را برای آقای مدیر به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا (SEC)، تیم کوک این فروش عظیم را بین روزهای هفدهم تا نوزدهم ژانویه انجام داده است و با فروش ۱۰۰ هزار سهم در هر روز، در مجموع ۳۰۰ هزار سهم خود را به فروش رسانده است. هرکدام از این سهم‌ها به مبلغ ۱۲۰ دلار معامله شده است و در مجموع ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار پول نقد در نتیجه‌ی این خرید و فروش‌ها روانه‌ی حساب‌های مدیر عامل اپل خواهد شد.

جالب است بدانید که در کمپانی‌های بزرگ جهان، سالانه پاداش‌هایی برای مدیران عامل در نظر گرفته می‌شود که این پاداش‌ها معمولا به عنوان قسمتی از سهام کمپانی و بر اساس عملکرد و درآمدزایی تشکیلات تحت مدیریت آن فرد به او اهدا می‌شود. در همین راستا سال گذشته‌ی میلادی، ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد از سهام محدود اپل که اختصارا آن را RSU می‌نامند، در اختیار تیم کوک قرار گرفته است؛ از میان این پاداش عظیم، ۹۸۰ هزار واحد به سبب طول مدت زمان فعالیت او در این کمپانی و ۲۸۰ هزار واحد بر اساس عملکرد و پیشرفت اپل در بازار به او اهدا شده است.

پاداش‌ تیم کوک سال به سال افزایش پیدا می‌کند

تیم کوک ۳.۶ میلیون دلار از سهامش در اپل را فروخت

بعد از انجام معاملات اخیر، تعداد سهام تحت مالکیت تیم کوک به ۱ میلیون و ۹ هزار و ۸۰۹ واحد رسیده است که اگر تمام آنها با ارزش فعلی سهام اپل به فروش برسند، سرمایه‌ای در حدود ۱۲۱ میلیون دلار را نصیب آقای کوک خواهند کرد! البته نکته‌ی جذاب برای تیم کوک و دیگر مدیران ارشد اپل این است که با گذشت زمان، میزان این پاداش افزایش می‌یابد و به طور مثال در تاریخ ۲۴ ماه آگوست سال ۲۰۲۱، ۷۰۰ هزار واحد از سهام RSU بار دیگر به او اهدا خواهد شد. همچنین تا آن زمان و براساس عملکرد سالانه‌ی اپل در پایان هر سال میلادی، پنج بار دیگر نیز سهام RSU براساس درآمد و پیشرفتی که برند کوپرتینویی دارد، به او تعلق خواهد گرفت.

البته این فروش سهام در حالی صورت گرفته است که چندی پیش و به سبب این که اپل نتوانست به اهداف مالی تعیین شده‌ی خود در سال ۲۰۱۶ دست پیدا کند، مبلغ ۱.۵ میلیون دلار از حقوق تیم کوک کاسته شد. سال گذشته‌ی میلادی اپل برای اولین بار پس از رونمایی از آیفون، دچار یک سقوط تاریخی شد و درآمدهای این کمپانی نسبت به دوره‌ی مشابه در سال گذشته‌اش، کاهش پیدا کرد. مطمئنا اگر تیم کوک و دیگر مدیران این برند آمریکایی خواستار کسب درآمد و افزایش پاداش‌های خود هستند، باید تلاش بیشتری نمایند تا آیفون ۸ بتواند این رکود نسبی را در بازار تلفن‌های همراه هوشمند از بین ببرد و بار دیگر خریداران را برای تعویض دیوایس‌های قدیمی و تهیه‌ی نسل جدید پرچمداران اپل قانع کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*