شکایت اپل از کوالکام به دلیل تخلف یک میلیارد دلاری چیپ‌ساز آمریکایی

شکایت اپل از کوالکام به دلیل تخلف یک میلیارد دلاری چیپ‌ساز آمریکایی

اوضاع به هیچ وجه برای کمپانی کوالکام (Qualcomm) که رهبری بازار تراشه‌های به کار رفته در تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها را برعهده دارد، به هیچ وجه جالب نیست. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) هفته‌ی گذشته به دلیل انجام اعمال ناجوانمردانه در زمینه‌ی ثبت پتنت، اتهام بزرگی را به کوالکام وارد کرد و شکایتی را در این زمینه ثبت کرده است. بعد از آن اتفاق، حالا نوبت به اپل رسیده است که ضربه‌ی مهلک دیگری را بر پیکره‌ی این کمپانی موفق وارد کند.

شکایتی که اپل بر علیه کوالکام به ثبت رسانده است، به دلیل افراط این برند چیپ‌ساز در زمینه‌ی گرفتن حق امتیاز از اپل بوده است. وکلای برند کوپرتینویی معتقدند که که کوالکام به دلیل استانداردهای ابتدایی شبکه‌ی ارتباطی سلولار که در گذشته در طراحی و توسعه‌ی آنها نقش داشته، تقاضای مبالغ بالایی را از کمپانی اپل کرده است.

اما گویا تقاضای این مبالغ بالا، چندان هم بدون قصد و غرض نبوده است و طبق ادعای تیم حقوقی اپل، این رفتار ناجوانمردانه از زمانی آغاز شده است که اپل در تحقیقات نهادهای نظارتی کره‌ی جنوبی بر روی رفتارها و اعمال کوالکام در بازار همکاری کرده است و حالا برای تلافی کردن، این کمپانی اپل را مجبور به پرداخت مبلغی در حدود یک میلیارد دلار کرده است.

شکایت اپل از کوالکام به دلیل تخلف یک میلیارد دلاری چیپ‌ساز آمریکایی

بیانیه‌ی کامل اپل درباره‌ی این پرونده را در زیر مشاهده می‌کنید:

طی سال‌های طولانی، کوالکام به طور ناجوانمردانه‌ای برای گرفتن حق امتیاز تکنولوژی‌هایی که در توسعه‌ی آنها هیچ نقشی نداشته، پافشاری کرده است. هرچه اپل بیشتر به تکنولوژی‌های منحصر‌به‌فردی که تاچ آیدی، نمایشگرهای پیشرفته‌تر و دوربین‌های سطح بالاتر تنها بخش کوچکی از آنها محسوب می‌شوند، دست پیدا می‌کند، کوالکام بدون هیچ دلیلی پول بیشتری طلب می‌کند و این باعث شده است که هزینه‌ی توسعه و دست‌یابی به تکنولوژی‌های جدید و نوآورانه برای اپل پیوسته گران‌تر شود.

کوالکام کسب و کار خود را بر پایه‌ی میراثی قدیمی تشکیل داده است، اما همواره برای تقویت نفوذ و تسلط خود از روش‌های انحصاری و دریافت حق امتیاز بالاتر از حد معمول استفاده می‌کند. با این که کوالکام هم تنها یکی از ده‌ها شرکتی محسوب می‌شود که در توسعه‌ی استانداردهای ابتدایی تکنولوژی سلولار نقش داشته‌اند، اما آنها تقریبا پنج برابر بیشتر از هر کمپانی دیگری که دارای حق اختراع و پتنت‌های ثبت شده در این زمینه هستند و ما با آنها مشارکت داریم، از اپل حق امتیاز دریافت می‌کنند.

برای محافظت از این طرح تجاری، کوالکام طی یک روند افزایشی، قدم ها و اقدامات افراطی زیادی نیز انجام داده است که منع دریافت یک میلیارد دلار از پرداخت‌های اپل به دلیل پاسخ دادن صادقانه به نهادی قانونی که درباره‌ی آنها تحقیق می‌کردند، تازه‌ترین این اقدامات بوده است.

اپل به طور عمیقی به نوآوری اعتقاد دارد و ما همواره قصد پرداخت مبالغ منصفانه و منطقی برای پتنت‌هایی که از آنها استفاده م‌یکنیم را داشته‌ و داریم. ما به شدت از اقداماتی که کوالکام در زمینه‌ی تجارت خود با ما به اجرا درآورده است، ناامید شده‌ایم و بعد از سال‌ها مناقشه و اختلاف به منظور تعیین یک حق امتیاز منصفانه و منطقی، هیچ چاره‌ای به غیر از مراجعه به دادگاه و مقامات قضایی باقی نمانده است.

وضعیت کوالکام در بازار به شدت متزلزل شده است

شکایت اپل از کوالکام به دلیل تخلف یک میلیارد دلاری چیپ‌ساز آمریکایی

گفتنی است که اپل تقاضای پرداخت یک میلیارد دلار از سوی کوالکام به دلیل این رفتار غیر منصفانه‌ی آنها را تحویل دادگاه داده است و مقامات این کمپانی چیپ‌ساز آمریکایی نیز هنوز هیچ اظهار نظری درباره‌ی این بیانیه و شکایت اپل نداشته‌اند. این اتفاقات اخیر و نارضایتی‌هایی که از رفتارهای غیر حرفه‌ای کوالکام در جهان تجارت چیپ‌ست‌های موبایل در کشورهای مختلف به وجود آمده است، باعث افت ارزش سهام این کمپانی ارزشمند نیز شده است که نمودار بالا، این موضوع را به طور واضحی نشان میدهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*