بازداشت نایب رییس سامسونگ

عدم موافقت دادگاه مرکزی سئول با بازداشت نایب رییس سامسونگ

بعد از کشمکش‌ها و تلاش دادستان‌های کره‌ای برای دستگیری نایب رییس و مدیر بالفعل شرکت سامسونگ، جی وای لی (Jay Y. Lee)، تصمیم‌گیری نهایی بر عهده دادگاه مرکزی سئول گذاشته شد که به‌نظر این دادگاه، حکم بازداشت نایب رییس سامسونگ را رد کرده است.

پیشتر دادستان‌های کره جنوبی مدعی دخالت جی وای لی در رسوایی مالی رییس جمهور استیضاح‌شده کره جنوبی، خانم پارک گون-هه (Park Geun-hye) شده و او را به رشوه‌خواری متهم کرده بودند. برای انجام بررسی‌های موقت نیز آقای «لی» برای 22 ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و حتی یک شب در بازداشت موقت بود. اما دادگاه مرکزی سئول با بررسی شواهد موجود و انجام تحقیقات مختلف، دستگیری آقای «لی» در این مرحله را غیر ضروری اعلام کرد.

نیازی به گفتن نیست اما دادستان‌های کره‌ای از نتیجه این رای راضی نبوده و هنوز هم به تحقیقات خود ادامه خواهند داد. هرچند هنوز معلوم نیست که آیا باز هم شاهد تلاش آنها برای دستگیری جی وای لی خواهیم بود یا نه. به هر صورت، هنوز هم دفتر دادستان ویژه، نایب رییس سامسونگ را در رسوایی مالی رییس جمهور کره جنوبی دخیل می‌داند.

بازداشت نایب رییس سامسونگ

جی وای لی همراه با یک کیف خرید سفید، بازداشتگاه را ترک کرد

سخنگوی تیم دادستانی ویژه، لی کیو چول (Lee Kyu-chul) نیز اعلام کرده که دادستان‌های کره، بیانه سامسونگ مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن از سوی رییس جمهور برای پرداخت پول را باور نمی‌کنند. همچنین وی اعلام کرده که یکی دیگر از نایب رییسان سامسونگ، چوی گی-سونگ (Choi Gee-sung) هم از دیگر مظنونان پرونده است که هنوز اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد. همچنین دو نفر دیگر از مقامات رسمی سامسونگ، قائم مقام آقای چوی گی-سونگ با نام چانگ چونگ-کی (Chang Choong-ki) و یکی از مدیران اجرایی با نام پارک سانگ-جین (Park Sang-jin) تحت بازجویی قرار دارند.

لی جونگ-جائه (Lee Jung-jae)، وکیل و یکی از دادستان‌های سابق در مصاحبه‌ای با رویترز اشاره کرد که احتمالا دادستان‌های کره‌ای مجددا برای دریافت دوباره حکم دستگیری نایب رییس سامسونگ اقدام نخواهند کرد چراکه پیشتر آنها هر مدرکی که نیاز داشتند را جمع‌آوری کرده‌اند. درعوض، آنها باز هم به متهم کردن جی وای لی ادامه خواهند داد.

آیا مخالفت با بازداشت نایب رییس سامسونگ غیر عادلانه بوده است؟

از طرف دیگر سامسونگ نیز با انتشار بیانه‌ای، از رسیدگی به این پرونده بدون بازداشت جی وای لی قدردانی کرد. اما در کنار دادستان‌های کره‌ای، حالا شاهد خشم عمومی مردم نیز هستیم. یکی از شهروندان این کشور در مصاحبه‌ای با رویترز اعلام کرده بود که عدالت برای همه افراد یکسان نیست.

بعد از مخالفت دادگاه مرکزی سئول با بازداشت نایب رییس سامسونگ ، سهام سامسونگ الکترونیکز (Samsung Electronics) تا 1.5 درصد و سهام سامسونگ سی اند تی (Samsung C&T) تا 0.8 درصد افزایش پیدا کرد. با این‌وجود برخی از سهامداران هنوز هم نگران وضعیت «لی» و دستگیری دوباره وی هستند. پارک جونگ-هون (Park Jung-hoon)، یکی از مدیران شرکت مدیریت دارایی HDC در این زمینه می‌گوید:

تنها چیزی که تغییر کرده، این است که دیگر آقای لی در زندان نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*