بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

بزرگترین محصولات شکست خورده از کمپانی های مطرح جهان را بشناسید

جولی هال نویسنده کتاب طرح جدید راه اندازی (The New Launch Plan) معتقد است کمتر از 3 درصد کالاهای مصرفی جدید از بین 50 میلیون دلار فروش سالانه بالاترین رضایت را به ارمغان میاورند. این دقیقا همان بخش مهم تجارت های کلان است که حتی باعث شکست بزرگترین کمپانی های جهان از پپسی و نتفلیکس گرفته تا مایکروسافت و مک دونالد شده است. در این مقاله قصد داریم به ده ها مورد از این محصولات شکست خورده اشاره کنیم که در طول تاریخ به ثبت رسیده است. این محصولات شکست خورده در حوزه خاصی نبوده و شامل اتومبیل، کامپیوتر، تنقلات و غیره می‌شوند.

مقاله محصولات شکست خورده از بزرگترین کمپانی های جهان در دو صفحه تهیه شده که از طریق شماره صفحه انتهای مطلب قابل دسترسی است

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1957 – فورد ادسل

ادسل یکی از موارد مورد علاقه بنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس (Bill Gates) برای مطالعه بود. جالب اینجاست که حتی نام ادسل نیز مترادف شکست در بازاریابی است. کمپانی فورد در سال 1957 میلادی سرمایه گذاری کلان 400 میلیون دلاری را انجام داد و یک اتومبیل به نام ادسل روانه بازار کرد. اما آمریکایی‌ها علاقه‌ای به خرید آن نشان ندادن، چرا که آن‌ها اتومبیلی کوچکتر و البته اقتصادی‌تر می‌خواستند.

هدف از عرضه اتومبیل فورد ادسل قرارگرفتن در جایی بین گران قیمت‌ترین و ارزان قیمت‌ترین اتومبیل شرکت فورد بود. این اتومبیل 3 سال بعد یعنی 1960 میلادی به طور کامل از بازار خارج شد.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1975 – بتامکس سونی

دهه 70 میلادی جنگ بزرگی بین فرمت های ویدیویی خانگی بتامکس (Betamax) و وی اچ اس (VHS) رخ داد.

سونی یک اشتباه بزرگ کرد: فروش بتامکس در سال 1975 آغاز شد، در حالی که رقیب آن ماشین‌های VHS به فروش می‌رفتند. سونی مجبور شد این ماشین‌های ویدیو خانگی را نزد خود نگه دارد و خیلی سریع محصولات VHS آن را از بازار بیرون راندند. هرچند بتامکس از لحاظ فنی برتر بود، اما وی اچ اس به راحتی توانست تمام بازار را با یک مدیریت خوب از آن خود کند. بتامکس یکی از بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ است.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1985 – نوشابه New Coke

اواسط دهه 80 میلادی بود که Coke قافیه را به پپستی باخت. تبلیغات چالش پپسی تا حد زیادی در اوج گیری این شرکت موثر بود. در جواب آن، کوکا کولا سعی کرد تا محصولی مشابه آن را تولید کند. در حالی که نوشابه “New Coke” شانس زیادی برای تست شدن پیش از سال 1985 را داشت، اما متاسفانه کوکا کولا زمان اشتباهی را برای عرضه آن انتخاب کرد. کوک جدید پس از چندین هفته به حالت اولیه بازگشت و با تصاحب همان فرمول قدیمی در قالب یک محصول به نام کوکا کولا کلاسیک روانه بازار شد.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1989 و 1992 – Pepsi A.M و Crystal Pepsi

در سال 1989 میلادی پپسی تلاش کرد تا یک نوشیدنی محصوص صبحانه روانه بازار کند اما محصول آن به نام Pepsi” “A.M یک سال بیشتر دوام نیاورد.

در سال 1992 این شرکت بار دیگر شانس خود را امتحان کرد و یک نوشیدنی جدید به نام “Crystal Pepsi” روانه بازار کرد. اینبار هم نوشیدنی پپسی یک سال بیشتر دوام نیاورد و در سال 1993 از بازار حذف شد. بر اساس شنیده‌ها این شرکت قصد  داشت بار دیگر محصول مذکور را در سال گذشته میلادی روانه بازار کند که از آن خبری نشد.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1989 – سیگار بدون دود RJ Reynolds

در دهه 80 میلادی کمپین ضد سیگاری‌ها به راه افتاد و بر همین اساس شرکت RJ Reynolds با سرمایه گذاری 325 میلیون دلاری محصول جدیدی را روانه بازار کرد: یک سیگار بدون دود

این سیگار عجیب و غریب نتوانست موفق شود و مردم آن را نخریدند. بنابراین 4 ماه بعد این سیگار از بازار برچیده شد تا در لیست محصولات شکست خورده تاریخ قرار گیرد.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1993 – اپل نیوتون

نیوتو (Apple Newton) یکی از بدترین محصولات باارزش‌ترین کمپانی حال حاضر جهان است.

مسیج پد نیوتون به چندین دلیل شکست خورد: قیمت آن 700 دلار بود، قد آن 8 اینچ و طول آن  نیز 4.5 اینچ بود که بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. علاوه بر این تشخیص دست خط آن نیز به قدری بد بود که حتی در یک اپیزود سریال انیمیشنی سیمپسون ها (Simpsons) نیز آن را به مسخره گرفتند. اپل با ورود به بازار تبلت‌ها همراه با آیپد (iPad)، این محصول را کنار گذاشت.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1990 – آب چشمه کوه راکی شرکت Coors

این یک آزمایش جذاب در توسعه برند تجاری بود: آب چشمه کوه راکی توسط شرکت Coors در سال 1990 میلادی روانه بازار شد، اما نتوانست موفق باشد. هرچند این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین کمپانی های جهان در زمینه تولید نوشیدنی است. آب چشمه کوه راکی، یکی از بزرگترین محصولات شکست خورده این شرکت لقب گرفت.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1995 – مایکروسافت باب

مایکروسافت باب با هدف تبدیل شدن به یک رابط کاربری برای ویندوز، محصول پروژه ی بلند پروازانه‌ای بود که توسط همسر فعلی بیل گیتز، ملیندا (Melinda) مدیریت می‌شد. مایکروسافت آن را یک سال پس از عرضه نابود کرد. اما چرا؟

متاسفانه این نرم افزار نیازمند عملکرد به مراتب قدرتمندتری از سخت افزار کامپیوترهای معمولی زمان خود بود و با توجه به این که بازار کامپیوترهای قدرتمند وسعت کمی داشت، پس از مدتی گیتس خبر مرگ آن را اعلام کرد.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1995 – Virtual Boy نینتندو

Virtual Boy شرکت نینتندو یک محصول جاه طلبانه برای تکنولوژی رو به رشد واقعیت مجازی بود. برای استفاده از این تکنولوژی می‌بایست ابتدا این دستگاه را خریداری کنید تا بتوانید حسی شبیه به واقعیت مجازی را تجربه کنید.

این دستگاه آنطور که انتظار می‌رفت نشد. بازی‌های آن بسیار کم و با رزولوشن کمن بودند، این درحالیست که انظتار می‌رفت کیفیت بازی‌ها به استانداردهای یک کنسول بازی حداقل نزدیک باشد. فروش این دستگاه کمتر از 1 میلیون قطعه بود و آن را بزرگ‌ترین شکست سخت افزاری شرکت نینتندو در طول تاریخ تاسیس این کمپانی می‌دانند.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1996 – آرچ دلوکس مک دونالد

در سال 1996 مک دونالد آرچ دلوکس (Arch Deluxe) را معرفی کرد که هیچ گاه نتوانست محبوب شود. این ساندویچ با هدف نفوذ در شهرهای شلوغ ساخته شد و مک دونالد برای به دست آوردن آن 100 میلیون دلار هم صرف کرد.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

1997 – لیموناد اوربیتز

هرچند لیموناد اوربیتز شبیه به یک لامپ بود و برای کودکان نیز جذاب بود، اما عملا آن خوشمزه نبود و بسیاری از مردم مزه آن را به شربت‌های دارویی تشبیه می‌کردند. این محصول در کمتر از یک سال از یخچال سوپرمارکت‌ها حذف شد. هرچند اوربیتز همچنان در فروشگاه eBay به فروش می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید یک نوشیدنی دهه 90 میلادی را تست کنید، می‌توانید آن را امتحان کنید.

بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*