اولدزموبیل تورنادو تروفئو

تماشا کنید: تکنولوژی پیشرفته خودروی قدیمی اولدزموبیل تورنادو تروفئو شما را متحیر می‌کند

شاید تا چند سال پیش استفاده از نمایشگرهای لمسی در بخش داخلی خودرو و کنترل بخش‌های مختلف با آن همانند یک فیلم علمی-تخیلی برای بسیاری از راننده‌ها بود. اما سال 1989 شرکت آمریکایی جنرال موتورز (General Motors) با تجهیز خودروی اولدزموبیل تورنادو تروفئو (Oldsmobile Toronado Trofeo) به نمایشگری لمسی، یک دهه جلوتر از عصر خود گام برداشت. این سیستم پیشرفته که “Visual Information Center” (به اختصار VIC) نام دارد، امکان کنترل هر چیزی، از رادیو تا تنظیمات مربوط به موتور را برای کاربران فراهم می‌کند.

اولدزموبیل تورنادو تروفئو

در واقع نزدیک به 30 سال پیش، چنین چیزی می‌توانست برای هر راننده‌ای شگفت‌انگیز باشد. سال 1992 نیز “Richard Truett” با مشاهده تکنولوژی پیشرفته اولدزموبیل تورنادو در بررسی این خودرو نوشت: “تاکنون چنین چیزی را در یک خودرو ندیده بودم.”

بهتر است ابتدا نقد و بررسی این خودرو که به سال 1992 باز می‌گردد را با یکدیگر تماشا کنیم:

آپشن هزار و 300 دلاری تورنادو تروفئو، امکان کنترل رادیو و پخش‌کننده موسیقی را فراهم می‌کند. حتی این امکان وجود دارد که کاربران از طریق نمایشگر لمسی این خودرو، وضعیت کنترلی آب و هوا را نیز تنظیم کنند. در ادامه ویدیو نیز سیستم پیشرفته VIC، اطلاعاتی از بخش‌های مختلف خودرو و سیستم عیب‌یابی آن را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

اولدزموبیل تورنادو تروفئو به سیستم ناوبری نیز مجهز بوده است

اما موردی که بیشتر از هر چیزی توجه ما را به خود جلب کرد، وجود سیستم ناوبری در VIC است، آن هم زمانی‌که خبری از جی پی اس نیست! البته اینجا نباید منتظر نقشه گوگل باشید، اما نمایش قطب‌نما می‌تواند تکنولوژی پیشرفته اولدزموبیل تورنادو تروفئو را به تصویر کشد. با عبور از این موارد، به تلفن داخلی اولدزموبیل تورنادو تروفئو می‌رسیم که خریداران با پرداخت 999 دلار می‌توانند آن را از طریق VIC کنترل کنند.

البته این خودرو اولین محصول شرکت جنرال موتورز نبود که به نمایشگر لمسی و رنگی مجهز می‌شد، بلکه خودروی بیوک ریویرا (Buick Riviera) که سال 1986 تولید شده نیز از چنین سیستم پیشرفته‌ای استفاده می‌کند.

اولدزموبیل تورنادو تروفئو

درواقع نمایشگر بیوک ریویرا، محتوای سبزرنگ را با استفاده از یک لوله پرتوی کاتدی نمایش می‌داد و به‌ گفته مجله موتور ویک (MotorWeek)، کار پردازش اطلاعات نیز بر عهده پردازنده‌ای 8 بیتی بود.

اولدزموبیل تورنادو تروفئو

بدون شک سیستم به کار رفته در خودروهای اولدزموبیل تورنادو تروفئو و بیوک ریویرا را هیچ‌گاه نمی‌توان با سیستم‌های پیشرفته امروزی مقایسه کرد. اما نباید فراموش کنیم که 25 سال پیش، وجود چنین سیستم‌هایی قابل ستایش بود. اما با توجه به محصولاتی که جنرال موتورز در دو دهه اخیر روانه بازار کرده، این پرسش مطرح می‌شود که آن تکنولوژی‌های پیشرفته در خودروهای قدیمی کجا رفته‌اند و چرا دیگر همانند قبل، مدل‌های آمریکایی‌ یکه‌تازی نمی‌کنند؟

در ادامه می‌توانید تکنولوژی به کار رفته در بیوک ریویرا را که در سال 1986 تهیه شده، تماشا کنید: