سامسونگ کروم بوک پلاس

مقایسه تصویری سامسونگ کروم بوک پلاس با مایکروسافت سرفیس پرو 4

اگر اخبار منعکس شده از نمایشگاه CES 2017 در گجت نیوز را دنبال کرده باشید، ممکن است مطلع باشید که سامسونگ در این نمایشگاه در کنار طیف وسیعی از محصولات جدید خود، از دو کروم بوک جدید با نام‌های کروم ‌بوک پلاس (Chromebook Plus) و کروم ‌بوک پرو (Chromebook Pro) که در واقع قدرتمندترین لپ تاپ‌های قدرت گرفته از پلتفرم دسکتاپ گوگل هستند رونمایی کرد. طراحی کروم‌ بوک پرو و پلاس با رعایت مؤلفه‌ انعطاف‌پذیری انجام شده است که به کاربران امکان می‌دهد به خواست خود دستگاهشان را تغییر دهند. ما نیز در همین رابطه در ادامه قصد داریم سامسونگ کروم بوک پلاس و پرو را با مایکروسافت سرفیس پرو 4 (Surface Pro 4) که کماکان یکی از بهترین لپ تاپ‌های هیبریدی بازار هست به طور مختصر مقایسه کنیم.

شرکت‌های سامسونگ و گوگل برای طراحی نسل جدید کروم ‌بوک‌ها با هم همکاری نزدیکی داشتند و محصول نهایی در واقع ترکیب نوآوری در سخت‌افزار و نرم‌افزار است. کروم ‌بوک پلاس (Chromebook Plus) و کروم ‌بوک پرو (Chromebook Pro) سامسونگ برای گوگل پلی طراحی شده‌اند و شما می‌توانید از تمامی برنامه‌هایی که دوست دارید در کنار فیلم، موسیقی و کتاب، استفاده کنید.

پیش از پرداختن به اصل مطلب بایستی این موضوع را متذکر شویم، کروم بوک‌ها که عملا برای اجرای سرویس‌های تحت کلود ساکنین مانتن ویو طراحی شده‌اند، می‌توانند برای کاربرانی که از لپ تاپ تنها برای انجام کارهایی مانند چک کردن ایمیل، گشت و گذاری در شبکه‌های اجتماعی و یا وبگردی استفاده کنند مفید باشند؛ از این رو عملا نمی‌توان قابلیت‌های یک کروم بوک را با یک تبلت یا لپ تاپ ویندوزی مقایسه کرد.نکته دیگر اینکه کروم‌ بوک‌های جدید سامسونگ دارای مشخصات یکسانی هستند، با این حال مدل اول دارای تراشه OP1 بوده و دیگری از تراشه m3 اینتل بهره میبرد، از این رو ما در ادامه صرفا به ذکر نام کروم ‌بوک پلاس بسنده می‌کنیم.

مقایسه سامسونگ کروم بوک پلاس با مایکروسافت سرفیس پرو 4

قابلیت استفاده در حالت تبلت

سامسونگ کروم بوک پلاس

سامسونگ کروم بوک پلاس را عملا می‌توان یک لپ تاپ مبتنی بر پلتفرم کروم دانست که همچون محصولات خانواده یوگا لنوو، قابلیت چرخش صفحه به صورت 360 درجه را دارد. در سوی دیگر سرفیس پرو 4 مایکروسافت یک تبلت ویندوزی بوده که امکان اتصال به کیبورد مغناطیسی در آن تعبیه شده است. به طوری کلی هر دو دستگاه به دلیل داشتن کیبورد، می‌توانند در نقش یک لپ تاپ یا یک تبلت ایفای نقش کنند. گوگل به تازگی امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی بر روی کروم بوک‌ها را تعبیه کرده از این رو برخوردار از نمایشگر لمسی و امکان استفاده از این محصولات به شکل یک تبلت مزیت محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی برای کار با موس و کیبورد طراحی نشده‌اند.

ابعاد

سامسونگ کروم بوک پلاس

از آنجا که به دلیل ماهیت اصلی و نوع کاربرد کروم بوک‌ها، در این محصولات سخت افزار قدرتمندی استفاده نمی‌شود، طبیعتا ابعاد بدنه و ضخامت این‌گونه دستگاه‌ها هم در نهایت ظرافت و دقت ساخته خواهد شد. سامسونگ کروم بوک پلاس نیز از این قاعده مستثنا نبوده، با این حال ابعاد بدنه آن حدود 10 درصد از مایکروسافت سرفیس پرو 4 بزرگ‌تر است. در سوی دیگر تبلت ساخت مایکروسافت حدود 5 میلی‌متر باریک‌تر از کروم بوک سامسونگ طراحی شده است. هرچند که در نظر گرفتن این اختلاف ضخامت کار درستی نیست، زیرا کروم بوک پلاس دارای کیبورد غیر قابل جدا شدن است.

وزن

سامسونگ کروم بوک پلاس

وزن سامسونگ کروم بوک پلاس 1.08 کیلو گرم بوده، اما وزن سرفیس پرو بر اساس مشخصات داخلی که برمی‌گزینید متفاوت خواهند بود. کم‌ وزن‌ترین مدل این تبلت همراه با کیبورد آن دارای وزن 1 کیلو و 60 گرم است. اگر مدل مجهز به پردازنده Core i5/i7 این تبلت را انتخاب کنید، 20 گرم به وزن پیشفرض تبلت افزوده خواهد شد.

کیفیت ساخت

سامسونگ کروم بوک پلاس

هر دو دستگاه مورد بحث بدنه‌ای از جنس منیزیم دارند که علاوه بر استقامت بالا، کاهش وزن را نسبت به بدنه‌ای از جنس فلز آلومینیوم را به همراه دارد.

رنگ‌بندی

سامسونگ کروم بوک پلاس

هر دو تبلت سامسونگ کروم بوک پلاس و مایکروسافت سرفیس پرو 4 تنها در مدل نقره‌ای رنگ قابل سفارش هستند.

نمایشگر

سامسونگ کروم بوک پلاس

هر دو دستگاه دارای نمایشگری 12.3 اینچی هستند، با این حال صفحه نمایش تبلت قدرتمند مایکروسافت قادر به پشتیبانی از وضوح 2736 در 1824 پیکسل با تراکم پیکسلی در حدود 267ppi است. در سوی دیگر سامسونگ کروم بوک پلاس دارای نمایشگری با وضوح تصویر 2400 در 1600 پیکسل با چگالی تصویر 235 پیکسل در هر اینچ است. با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که نمایشگر سرفیس پرو 4 دست کم 14 درصد نسبت به پنل لپ تاپ سامسونگ وضوح تصویر بیشتری را ارائه می‌کند.

قلم

سامسونگ کروم بوک پلاس

برای اولین بار، کروم ‌بوک پلاس و پرو همراه با یک قلم عرضه می‌شوند که برای نگهداری مطمئن و دسترسی ساده روی کناره دستگاه قرار می‌گیرد. این قلم با داشتن قابلیت‌هایی شبیه تبلت، مانند یادداشت‌برداری ساده و ذخیره محتوای روی صفحه، راحتی کاربر را به سطح جدیدی می‌رساند. این قلم از همان ابتدای خارج کردن از جعبه قابل استفاده است و برای یادداشت‌برداری با آن برنامه Keep گوگل و برای طراحی با آن، برنامه ArtCanvas سامسونگ از قبل بر روی دستگاه نصب شده‌اند.

قلم جدید سامسونگ که به تازگی تولید شده است دارای نوکی به قطر 0.7 میلی‌متر و حساسیت در برابر فشار برای ذخیره دقیق است. در سوی دیگر هر دیوایسی در خانواده سرفیس پرو همراه با یک قلم حساس به فشار برای نقاشی، نوشتن و استفاده به عنوان ماوس بر روی صفحه لمسی این گجت‌ها عرضه می‌شود.

پردازنده

سامسونگ کروم بوک پلاس

به هیچ عنوان نمی‌توان عملکرد و کارایی کروم بوک‌ها و لپ تاپ‌های ویندوزی را با یکدیگر مقایسه کرد و شاید تنها وجه اشتراک این دو شباهت ظاهری باشد. بر این اساس قدرتمندترین مدل سامسونگ کروم بوک پرو به تراشه m3 اینتل مجهز شده است. این تراشه در ضعیف‌ترین مدل سرفیس پرو 4 مایکروسافت استفاده شده است. البته شما می‌توانید مدل‌های دیگری را نیز همراه با پردازنده‌های Core i5 و یا i7 خریداری کنید.

متاسفانه مایکروسافت سرعت کلاک این پردازنده‌ها را منتشر نکرده است. البته سامسونگ مدلی مقرون به صرفه تر از کروم بوک پلاس را به بازار عرضه خواهد کرد که به تراشه OP1 که بر پایه معماری ARM توسعه یافته مجهز شده است. اگرچه مایکروسافت و کوالکام از طرحی برای اجرا کامل ویندوز 10 بر روی پردازنده‌های ARM پرده برداشته‌اند، با این حال هیچ‌گاه قدرت پردازشی این تراشه‌ها با پردازنده‌های X64 برابری نخواهد کرد.

حافظه رم

سامسونگ کروم بوک پلاس

سامسونگ کروم بوک پلاس با 4 گیگابایت حافظه رم به بازار عرضه خواهد شد، با این حال سرفیس پرو 4 در مدل‌هایی با 4، 8 و 16 گیگابایت حافظه رم قابل سفارش است.

حافظه داخلی

سامسونگ کروم بوک پلاس

از آنجا که رندر تصویر بر روی سرورهای ارائه‌دهندگان خدمات پردازش ابری صورت می‌گیرد، به طور طبیعی نیازی به حافظه داخلی زیادی بر روی کروم بوک‌ها نیست. به تازگی امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی به پلتفرم کروم افزوده شده، سامسونگ کروم بوک جدید خود را با 32 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه کرده است. در سوی دیگر مایکروسافت سرفیس پرو 4 در مدل‌های 128، 256 و 512 گیگابایت قابل سفارش بوده، با این حال مدلی خاص که به 16 گیگابایت حافظه رم و 1 ترابایت حافظه SSD مجهز شده هم وجود دارد. هر دو مدل قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی را دارند.

باتری

سامسونگ کروم بوک پلاس

طبق اعلام شرکت کره‌ای، باتری سامسونگ کروم بوک پلاس تا 8 ساعت دوام دارد و مجهز به یک بهینه‌ساز عمر باتری هست که زمان کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. در سوی دیگر باتری تعبیه شده در تبلت مایکروسافت قادر است انرژی دستگاه را تا 9 ساعت پخش مداوم فایل ویدئویی تامین کند.

پورت خروجی

سامسونگ کروم بوک پلاس

در کروم‌ بوک پرو و پلاس، پورت‌ها هم به‌روزرسانی شده و دو پورت جدید USB-C برای اتصال بهتر و استریم ویدیوی 4K در آن قرار داده شده است که ویدیو و بازی با کیفیتی را از این کروم ‌بوک روی هر نمایشگر 4K پخش می‌کند. مایکروسافت سرفیس پرو در این قسمت عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد، به طوری که علاوه بر دو خروجی یو اس بی 3، از پورت Mini DisplayPort به منظور ارتباط کابلی با نمایشگرهای جانبی بهره می‌برد.

روش‌های تشخیص هویت

سامسونگ کروم بوک پلاس

در این قسمت سرفیس پرو 4 مایکروسافت دست برتر را دارد، زیرا این محصول به لطف بهره مندی از دوربین سنجش عمق شرکت اینتل در کنار قابلیت ویندوز هلو، می‌تواند چهره افراد را پیش از ورود به محیط سیستم عامل شناسایی کند. علاوه بر این سنسور تشخیص اثر انگشت بر روی برخی کیبوردهای خاص این محصول تعبیه شده است.

سیستم عامل

سامسونگ کروم بوک پلاس

بدهی است که سرفیس پرو 4 مایکروسافت از ویندوز 10 به طور پیش‌فرض بهره ببرد و همان‌طور که از نام لپ تاپ شرکت کره‌ای نیز می‌توان حدس زد، سامسونگ کروم بوک پلاس از پلتفرم کروم شرکت گوگل با قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی بهره می‌برد. به هر حال همان‌طور که گفته شد، استفاده از کروم بوک‌ها صرفا در مراکز آموزشی و در محیط‌هایی که به قدرت سخت افزاری بالا مورد نیاز نیست کارایی دارند، از این رو اگر علاوه بر چک کردن ایمیل و یا انجام بازی‌های آنلاین ممکن است گاهی فتوشاپ را هم اجرا کنید، بدون شک هیچ کدام از مدل‌های کروم بوک به کارتان نخواهد آمد.

قیمت

سامسونگ کروم بوک پلاس

قدرتمندترین مدل سرفیس پرو 4 (Surface Pro 4) که حدودا دو سال پیش به بازار عرضه شد، دارای قیمت 899 دلار بوده که خرید یک کیبورد تایپ کاور برای آن نیز 130 دلار برای شما هزینه در بر خواهد داشت. در سوی دیگر سامسونگ کروم بوک پلاس نیز به تازگی با قیمت 499 دلاری به بازار عرضه شده است. در نهایت این شما هستید که بسته به نوع نیازتان تصمیم خواهید گرفت که کدام یک از محصولات مذکور با توجه به قابلیت‌ها و قیمت تمام شده به کارتان خواهد آمد. برای آشنایی بیشتر با پلتفرم کروم و بررسی بهترین کروم بوک‌های عرضه شده در سال 2016، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم مطالعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*