اولین پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس (iOS) اصلا زیبا نیست!

تماشا کنید: اولین پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس اصلا زیبا نیست!

ده سال پیش و در چنین روزهایی که اپل تصمیم داشت برای اولین بار از اسمارت فون های سری آیفون خود رونمایی کند، مدیران این برند کوپرتینویی چندین تیم مختلف متشکل از مهندسان نرم افزار برجسته را موظف به ارائه‌ی ایده و طرح سیستم عامل مناسب این محصول کرده بودند. امروز در این ویدیو ما می‌توانیم نتیجه‌ی کار یکی از آن گروه‌ها که در واقع یکی از اولین نسخه های پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس (iOS) محسوب می‌شود را مشاهده کنیم.

مطمئنا سیستم عامل آی او اس که امروزه بسیار محبوب بوده و کارایی روان و سرعت بالایش مورد پسند میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان واقع شده است هم مانند تمام سیستم‌های عامل دیگر، از آن ابتدا به این زیبایی نبوده و مسیری طولانی برای رسیدن به این مرحله طی کرده است. در واقع ابتدا هیچ‌کدام از متخصصان اپل نمی‌دانستند که چه محیطی برای سیستم عامل اولین نسل از آیفون آنها مناسب است و به همین دلیل چندین تیم به طور همزمان در حال کار بر روی ایده‌هایشان بودند تا سرانجام از دل این نسخه‌های آزمایشی، اولین نسل از آی او اس اپل بیرون بیاید.

هفته‌ی گذشته تصاویر و جزییاتی از یکی از نسخه‌های اولین پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس که توسط تونی فادل (Tony Fadell) و تیم تحت مدیریت او توسعه یافته بود، با محیطی به صورت یک چرخنده‌ی قابل کلیک و تحت عنوان رمزی P1 منتشر شد. حالا امروز نیز به سراغ یکی دیگر از این نسخه‌های آزمایشی رفته‌ایم که می‌توانست به عنوان سیستم عامل آیفون ها، آیپد و آیپادهای اپل انتخاب شود.

اولین پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس (iOS) اصلا زیبا نیست!

در این ویدیو که توسط سونی دیکسن (Sonny Dickson) تهیه و بر روی یوتیوب به اشتراک گذاشته شده است، شما دو آیفون را در کنار هم مشاهده می‌کنید که ورژن های P1 و P2 از پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس به طور همزمان بر روی آنها اجرا می‌شود. ورژن P1 که دیکسن از آن تحت عنوان AcornOS یاد می‌کند، سرعت بوت بالاتری از نسخه‌ی دیگر دارد و سریع‌تر وارد محیط سیستم عامل می‌شویم. اما بعد از ورود به رابط کاربری اصلی، مشاهده می‌کنید که این نسخه‌ی P2 است که محیط شبیه‌تری به رابط کاربری امروز آی او اس دارد.

البته این نسخه بسیار ساده است و همان‌طور که می‌بینید، آیکون‌های آبی‌رنگ بسیار غول‌پیکری بر روی یک پس‌زمینه‌ی سفید، بستر اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این آیکون‌ها برای تماس و مدیریت پیام‌های متنی به کار می‌رفته‌اند و یک منوی Other نیز برای دسترسی تنظیمات، اینترنت و اتصال به شبکه و البته نرم افزار پلیر موسیقی وجود داشته است؛ البته گزینه‌های بیشتری نیز برای فعال کردن حالت هواپیما و البته ورود به صفحه‌ی شماره‌گیری تلفن در این نسخه وجود داشته که از شما عزیزان گجت نیوزی دعوت می‌کنیم جزییات بیشتر آنها را به صورت تصویری در ویدیوی زیر تماشا کنید:

 

کدام نسخه از پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس به پلتفرم نهایی تبدیل شد؟

جالب است بدانید که ورژن P1 از پروتوتایپ سیستم عامل آی او اس توسط تونی فادل که بعدها به پدر آیپاد معروف شد، توسعه یافته بود و طراحی و توسعه‌ی نسخه‌ی P2 نیز بر عهده‌ی گروهی بود که توسط اسکات فورتسال (Scott Forstall) هدایت می‌شد. او که بعدها به سرپرستی بخش توسعه‌ی سیستم عامل مک اپل منصوب شد، سرانجام توانست طرحش را به تایید مدیران برساند و با پیروزی تیم تحت مدیریت او در این رقابت، در واقع این نسخه‌ی P2 بود که به سیستم عامل آی او اسی که ما امروزه می‌بینیم، تبدیل شده است؛ شروع عجیبی برای این سیستم عامل زیبا و مدرن به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟!

در ضمن باید توجه داشته باشید که این پروتوتایپ‌ها هرگز قرار نبوده است که در خارج از دیوارهای اپل به نمایش دربیایند و این فرصت فوق‌العاده که برای تماشای آنها توسط سونی دیکسن برای ما به وجود آورده است، این امکان را می‌دهد که با طرح‌های اولیه‌ی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های نرم افزاری موبایل در سراسر جهان آشنا شویم و ببینیم که تاریخ توسعه‌ و طراحی آی او اس از چه مرحله‌ای آغاز شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*