گزارش عملکرد مالی 3 ماهه اخیر فیس بوک : همچنان رو به رشد

گزارش مالی جدید فیس‌بوک در سه‌ماهه اخیر رشدی 61 درصدی را در میزان فروش این شرکت به‌واسطه تبلیغات موبایلی نشان می‌دهد. طبق این گزارش، در سه‌ماهه دوم مالی که در 30 ژوئن به اتمام می‌رسد، فیس‌بوک توانسته درآمدی 2.91 میلیارد دلاری را برای خود ثبت کند که حدود 100 میلیون دلار بالاتر از پیش‌بینی ها ظاهر شده است.

نکته بسیار قابل‌توجه این گزارش، درآمد بی‌نظیر این شرکت از تبلیغات است. درآمد در حوزه تبلیغات 2.68 میلیارد دلار را از مجموع درآمدها نشان می‌دهد که 67 درصد فراتر از همین بازه زمانی در سال قبل می‌باشد. جالب‌تر اینکه 62 درصد از این درآمد یعنی رقمی حدود 1.67 میلیارد دلار آن از تبلیغات در دستگاه‌های موبایل به‌دست‌آمده که 41 درصد نسبت به سال قبل رشد را نشان می‌دهد.

سود خالص فیس‌بوک اما رقمی 791 میلیون دلاری را برای خود ثبت کرده که یک رشدی بسیار بزرگ را نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل با 333 میلیون دلار (133 درصد رشد) ثبت کرده است. این شرکت حالا 1.32 میلیارد کاربر ماهانه فعال دارد که در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل حدود 14 درصد افزایش داشته است.

هنگامی که در سال 2012 فیس‌بوک در بازار سهام حضور پیدا کرد، یکی از نگرانی‌های اصلی سرمایه‌گذاران ناتوانی این شرکت در کسب درآمد از حوزه موبایل و تبلیغات بود. اما از آن زمان تاکنون با آمارهای فروش بسیار بالایی که این شرکت در حوزه موبایل به نام خود ثبت کرده، این نگرانی آرام‌آرام از اطراف این شرکت رخت بربسته است.

نتیجه یک بررسی که از سوی وب‌سایت آنالیز بازار eMarketer ارائه شده است، نشان از انتظار فیس‌بوک برای در اختیار گرفتن 22 درصد از تبلیغات حوزه موبایل در سال جاری دارد. این در حالی است که این سهم در سال 2012 به 5 درصد می‌رسید. گوگل یکی از بزرگ‌ترین رقبای فیس‌بوک امسال سهمی 50 درصدی را برای خود پیش‌بینی کرده است.

مارک ماهانی یکی از آنالیزورهای RBC Capitol Markets پس از ارائه گزارش مالی فیس‌بوک، به وب‌سایت وال‌استریت ژورنال گفت: «آنچه که فیس‌بوک در حوزه موبایل انجام داده، یکی از تأثیرگذارترین اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر در شرکت‌های اینترنتی دیده‌ام.» فیس‌بوک هم‌اکنون 399 میلیون کاربر موبایل دارد.

البته این نگرانی همچنان در میان اهالی بازار وجود دارد که فیس‌بوک در مقابل اپلیکیشن ها و سرویس‌های جوان‌پسندانه‌تری چون Snapchat و Tumblr اندکی رقابت را واگذار کند.

منبع : reuters