فهرست نمایندگی های رسمی برندهای خارجی در ایران توسط گمرک منتشر شد

در راستای برنامه‌های دولت برای مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تجارت رسمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه گمرک جمهوری اسلامی ایران و مرکز اصناف و امور بازرگانان، طرح جدیدی را ارائه دادند. بر اساس این طرح، تنها نمایندگی های رسمی برندهای خارجی مجاز به واردات کالا خواهند بود. به همین دلیل، گمرک ایران نخستین فهرست از نمایندگی های رسمی تایید شده را منتشر کرد.

این طرح، به طور ویژه مورد حمایت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و بر اساس آن، واردات برندهای خارجی به صورت انحصاری توسط نمایندگی های رسمی انجام می‌شود. ثبت سفارش و اطلاعات این شرکت‌ها در اختیار گمرک قرار می‌گیرد و گمرک نیز وظیفه دارد تنها کالاهایی که با اطلاعات درج شده در ثبت سفارش تطبیق دارد را ترخیص کند.

با اجرایی شدن این طرح، امکان ثبت سفارش به نام افراد غیر مرتبط از جمله دارندگان کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف وجود نخواهد داشت و تنها نمایندگی های رسمی برندهای خارجی می‌توانند سفارش واردات کالا را ثبت کنند.

پس از راه‌اندازی گمرک الکترونیک و با توجه به الکترونیکی شدن تمامی رویه‌های گمرکی و سامانه‌ی ثبت سفارش، دیگر هیچ مانعی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و اطلاعات دریافتی از سامانه‌ی ثبت سفارش بر سامانه‌ی جامع گمرکی می‌نشیند و سامانه‌ی الکترونیکی گمرک نیز تنها این اطلاعات را پردازش می‌کند.

نمایندگی های رسمی برندهای خارجی

در همین راستا، سازمان توسعه تجارت اسامی تعدادی از نمایندگی های رسمی برندهای خارجی در کشور را به گمرک ایران اعلام کرد. با حمایت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تفاهم وزارت صنعت، معدن و تجارت با مرکز اصناف و امور بازرگانان ایران، مقرر شد تا طرح مبارزه با قاچاق کالا با محوریت اصناف پیگیری شود. بر  این اساس، مرکز اصناف نیز با هماهنگی نمایندگی های رسمی برندهای خارجی بر روی ورود و توزیع این برندها در داخل کشور نظارت خواهد کرد.

طبق ماده‌ی 8 مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی، برای اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. همین‌طور بر اساس تبصره‌ی یک همین ماده، نیازی به اخذ مجوز جداگانه برای ترخیص کالا از گمرک وجود ندارد و موافقت با ورود کالا به منزله‌ی مجوز ترخیص نیز تلقی می‌شود.

لزوم داشتن نمایندگی رسمی برای عرضه‌کنندگان اجناس وارداتی در ماده‌ی 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان نیز آمده است و بر این اساس واردکنندگان ملزم به ارائه‌ی سرویس و خدمات پس از فروش هستند. همچنین تمامی عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکننده و واردکننده‌ی کالاهای سرمایه‌ای مانند خودرو، ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، راه‌سازی، لوازم خانگی، لوازم صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی ملزم به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز و ارائه‌ی خدمات پس از فروش خواهند بود. در ادامه، فهرست نمایندگی های رسمی برندهای خارجی در ایران را مشاهده می‌کنید.

اسامی نمایندگی های رسمی برندهای خارجی در ایران

شرکتمحصولنشان تجاری
ایده‌آل نگار خاورمیانهچرخ خیاطیJaguar
ایده‌آل نگار خاورمیانهلوازم خانگیBaby Lock
ایده‌آل نگار خاورمیانهبخارشوی CS6Domena
گروه تجاری سناپویانلوازم خانگیBosch
شاپ سرویس منطقه آزاد چابهارلوازم خانگیWest Point
کاریانتلفن همراه، تبلتSamsung
گلدیران نوینلوازم صوتی و تصویری به شرح گواهیLG
آژند قشملوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم برقی مراقبت شخصیPanasonic
اسمارت تکنولوژی قشمتلفن همراهSmart
فناوران اواسیسمحصولات و تجهیزات کامپیوتری و لوازم جانبیAxtrom
فناوران اواسیسکارت گرافیک، لوازم جانبی، پاور، کیسGigabyte
شابدستگاه پخش با کارت‌خوان اسپیکر SD/Reader/playerMifa
ارکان ارتباطاتتلفن همراه و تبلتHuawei
شبکه گستران پایتختمحصولات شبکه کامپیوتریSite Com
مجید بختیاری دولابیباتری خودروNova
ایده مدپایاپوشاکLuisa Spanoli
بین‌الملل ایلیا موتورخودروی سواریLotus
پارسه صنعت توان کاوهباتری خودروTrophy
سام پخشلوازم خانگیSamsung
بازرگانی اشجع باتریباتری خودروPlatin-Helden

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*