اسباب بازی های رباتیک لگو

با اسباب بازی های رباتیک لگو زمینه خلاقیت را برای کودک مهیا کنید

در زمانی که تکنولوژی به شکل امروزی زندگی انسان‌ها را احاطه نکرده بود، شادی‌آورترین کار برای کودکان، بازی با وسایل خانه‌سازی محسوب می‌شد. هر کودک بسته به خلاقیت خود دست به ساخت اشیایی جالب می‌زد و یا اینکه تنها قطعات مختلف را بدون هیچ نظمی روی یکدیگر قرار می‌داد. بسیاری از ما در زمان کودکی آرزو می‌کردیم اجسام ساخته شده به وسیله قطعات کوچک، جان گرفته و به یک همبازی برای ما تبدیل شوند. از آنجایی که تکنولوژی قصد ندارد تا هیچ یک از آرزوها و خواسته‌های بشر را روی زمین بگذارد، این بار جان‌بخشی به قطعات خانه‌سازی توسط اسباب بازی های رباتیک لگو (Lego) فراهم شده است.

اخیرا سری جدیدی از اسباب بازی های رباتیک لگو تحت برند بوست (Boost) معرفی شده‌اند و تصمیم دارند تا رویای باورنکردنی دوران کودکی را به واقعیت تبدیل کنند. این مجموعه از ترکیب چندین سنسور، موتور و یک اپلیکیشن منحصربه‌فرد تشکیل شده و به کودکان یاد می‌دهد تا چگونه از کدهای برنامه‌نویسی استفاده کرده و در ادامه قادر باشند تا دوست ربات خود را ایجاد کنند. البته سری دیگری نیز از این مجموعه وسایل بازی وجود دارند. سری ماینداستورم (Mindstorms) سیستم‌های پیشرفته‌تری را شامل شده و بیشتر برای نوجوانان با سن بالاتر مناسب است، اما در عوض سری بوست منحصرا برای کودکان بالاتر از هفت سال در نظر گرفته شده است. مجموعه‌‌ی شامل قطعات پایه از سری بوست، 160 دلار قیمت‌گذاری شده و در سال جاری روانه بازارهای جهانی خواهد شد.

اسباب بازی های رباتیک لگواولین محصول از اسباب بازی های رباتیک لگو بوست، جعبه ابزار خلاق (Creative Toolbox) نام‌گذاری شده و از 3 آجر بازی در کنار 840 بلاک لگو دیگر تشکیل شده است. واحد مرکزی قطعه‌ای با نام موو هاب (Move Hub) است که از یک سنسور شیب دارای شش محور، دو پورت ورودی و خروجی، یک دکمه پاور و یک چراغ با قابلیت تغییر رنگ تشکیل شده است. موو هاب از شش باتری قلمی نیرو گرفته و بعد از قرارگیری در داخل ساختار هر شی، در دل آن محو می‌شود. دیگر آجرهای بوست یک رنگ ترکیبی، سنسور فاصله و موتور تعاملی را شامل می‌شوند. در داخل موتور تعاملی یک مسافت‌سنج تعبیه شده است و به کاربر اجازه می‌دهد تا تعداد دفعات چرخش و سرعت آن را از طریق اپلیکیشن مشاهده کند. به عقیده سازنده این اطلاعات، قدرت کنترل بیشتری به کاربر می‌دهند.

به همراه اسباب بازی های رباتیک لگو ، دستورالعمل‌هایی نیز برای ساخت پنج شی مختلف به چشم می‌خورند. ربات ورنی (Vernie the Robot)، گربه‌‌ای با نام فرنکی (Frankie the Cat)، گیتار 4000 (Guitar 4000)، روور 4 چند ابزاره (Multi-Tool Rover 4) و یک اتوبیلدر (Autobuilder) پنج وسیله‌ای هستند که می‌توان از طریق دستورالعمل‌ها ساخت. گفتنی است به کمک اتوبیلدر می‌توان اجسام ریز و کوچکی برای خود ایجاد کرد. پیش از اقدام برای ساخت هر یک از این مدل‌ها، کاربر محبور است تا اپلیکیشن موبایل را دانلود و نصب کند. وجود اپلیکیشن برای پیش‌برد فرآیند ساخت ضروری است، چرا که دستورالعمل‌‌ها در دل آن قرار داشته و همچنین کلید اصلی برای کدنویسی و تعامل با جسم نهایی ساخته شده به شمار می‌رود.

اسباب بازی های رباتیک لگوبه محض نصب برنامه، از کاربر درخواست می‌شود تا کار خود را با ساخت یک وسیله ساده، به راحتی قرار دادن سه بلاک در کنار یکدیگر آغاز کند. این مرحله در واقع یک آموزش ابتدایی به شمار رفته و کودک را با نحوه اتصال به سیستم مرکزی از طریق بلوتوث، نحوه کار با خود اپلیکیشن و دیگر قطعات سخت افزاری آشنا می‌کند. در ادامه با ارجاع به بخش کدنویسی، کودک نحوه به حرکت درآوردن سازه‌های ساخت دست خود را به راحتی کشیدن و رهاکردن قطعه کدها یاد بگیرد. بعد از اتمام این بخش آموزشی، از کودک خواسته می‌شود تا از بین اسباب بازی های رباتیک لگو بوست، یکی را برای ساخت انتخاب کند. بعد از این کار، اپلیکیشن نحوه ساخت سازه را قدم به قدم و مرحله به مرحله برای کودک تشریح می‌کند.

اسباب بازی های رباتیک لگوبه عنوان نمونه برای ساخت ربات ورنی، ابتدا باید کار را از ایجاد سر آن آغاز کرد. در مرحله بعدی نیم تنه و شانه‌های آن ساخته شده و سپس نوبت به چگونگی استفاده و قرار دادن موو هاب می‌رسد. با زدن دکمه سبز، محصول ساخت دست کودک جان می‌گیرد. از آنجایی که اپلیکیشن اکنون به ساخت ربات ورنی در عوض چهار مدل دیگر واقف است، در نقش کاراکتر این ربات حاضر شده و از کودک می‌خواهد تا بعد از گفتن نامش، خود را به طور کامل معرفی کند. در ادامه به کودک پیشنهاد یک سواری ناب داده می‌شود، اما به دلیل عدم اتمام ساختار سازه، ربات فقط در جای خود لرزیده و از کودک درخواست می‌کند تا ابتدا کار ساخت را به پایان برساند.

اسباب بازی های رباتیک لگو برای خانه‌سازیِ عادی نیستند!

واقعیت این است که ورنی بعد از اتمام، فراتر از یک سازه عادی و معمول ظاهر شده و هر شخص در اطراف خود را شگفت‌زده می‌کند. سر این ربات حین صحبت کردن تکان می‌خورد و وقتی دست آن را تکان می‌دهید، به لطف استفاده از سنسور شیب، به کاربر سلام گرمی داده می‌شود. این‌ها دقیقا همان بخش‌های به ظاهر جزیی هستند که سبب می‌شوند تا اسباب بازی های رباتیک لگو برای کودک شخصی‌سازی شده و همانند یک دوست واقعی وی، زنده و واقعی به نظر برسند. در مقایسه با اسباب بازی های رباتیک لگو ماینداستورم، محصولات در نظر گرفته شده برای کودکان به مراتب ساده‌تر بوده و به عنوان نمونه این بخش‌ از عملکرد آن‌ها (همانند سلام کردن) نیاز به برنامه نویسی ندارد.

از این بخش به بعد، همه چیز به پای سازنده است تا با استفاده از ماژول‌های مختلف و خلاقیت خود در کدنویسی، آن چه را که انتظار دارد در اسباب بازی های رباتیک لگو به مرحله اجرا در بیاورد. قطعه کدها با رنگ‌های مختلف تقسیم‌بنده شده‌اند، به عنوان نمونه رنگ سبز برای جابه‌جایی، رنگ صورتی برای نحوه صحبت‌کردن و رنگ آبی برای انجام اعمال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کدها به صورت آیکون بوده و کودک خردسال درگیر کد نویسی پیچیده نمی‌شود. در این محصولات خلاقیت حرف اول و آخر را می‌زند. کودک هر چه با اسباب بازی های رباتیک لگو بیشتر و بیشتر کار می‌کند، بهتر در جربان نحوه عملکرد آن‌ها و همچنین قطعه کدهای مختلف قرار گرفته و در آینده قادر می‌شود تا انجام اعمال حرفه‌ای‌تری را از دوست ربات خود طلب کند.


فروشگاه اینترنتی جانبی فروش لنز موبایل و ماکت موبایل ، حامی گجت نیوز در پوشش خبری نمایشگاه سی ای اس 2017 (CES 2017)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ایا این ربات لگو در ایران است