واردات خودرو

اعمال فشار خودروسازان داخلی برای محدود کردن واردات خودرو

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، خودروسازان داخلی را به اعمال فشار برای محدود کردن واردات خودرو متهم کرد. این موضوع از جایی آغاز شد که وی دستورالعمل جدید واردات خودروهای خارجی را ناشی از اعمال نفوذ خودروسازان داخلی دانست. شرکت‌های خودروسازی تاکنون واکنشی به این اتهام نشان نداده‌اند و در مقابل این صحبت‌ها سکوت اختیار کرده‌اند.

حدود دو هفته‌ی پیش، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از تدوین دستورالعمل جدید واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و این دستورالعمل را حاصل اعمال نفوذ خودروسازان داخلی در جهت محدود کردن واردات دانست. در این دستورالعمل که توسط وزارت صنعت و معدن تدوین شده است، تمامی واردکنندگان خودرو ملزم شده‌اند که مجوز نمایندگی شرکت خودروساز خارجی صاحب برند را دریافت کنند. همچنین شروط دیگری نیز برای این شرکت‌ها گذاشته شد که به عقیده‌ی رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، غیر قابل اجراست.

در این دستورالعمل، شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو باید خط تولید خودروهای وارداتی را در داخل کشور ایجاد کنند و یا اینکه خودرو و قطعات تولید داخل را به ازای وارد کردن خودروهای خارجی، صادر کنند. از دیگر الزامات دستورالعمل جدید واردات خودرو، داشتن شبکه‌ی خدمات پس از فروش و محدود شدن خودروسازان خارجی به داشتن تنها یک شریک تجاری یا تولیدی در داخل کشور است.

توقف فعالیت شرکت‌های واردکننده با اجرای دستورالعمل جدید واردات خودرو

این دستورالعمل برای تایید نهایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شده است؛ اما فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، مفاد دستورالعمل مذکور را رد کرده و اجرای آن را مساوی با توقف فعالیت تمامی شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو دانست.

واردات خودرو

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو

احتشام‌زاد، خودروسازان داخلی را به اعمال فشار برای محدود کردن واردات خودرو متهم کرد و معتقد است که شرکت‌های خودروسازی داخل کشور تصمیم دارند با حذف شرکت‌های واردکننده، سهم بیشتری از بازار خودروی ایران را در اختیار بگیرند. به گفته‌ی وی، در صورت تصویب چنین دستورالعملی، انحصار خودروسازان داخلی بر بازار خودروی ایران کامل خواهد شد. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ابراز امیدواری کرد که نهادهای ذی‌ربط این دستورالعمل را اصلاح کرده و مانع از اجرایی شدن آن شوند تا به این ترتیب حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بیشتر از این ضایع نشود.

خودروسازان داخلی و وزارت صنعت و معدن تاکنون واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند و باید منتظر ماند و دید که این تقابل خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو در نهایت به کجا ختم می‌شود و سرنوشت دستورالعمل پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت چه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*