دانگ فنگ اچ 30 کراس

دانگ فنگ اچ 30 کراس (H30 Cross)؛ مشخصات فنی، قیمت و تصاویر محصول جدید ایران خودرو

خودروی چینی دانگ فنگ اچ 30 کراس وارد خیابان‌های ایران شده و با شاسی‌بلندهای موجود در بازار کشور رقابت می‌کند. خودروهای چینی و کره‌ای رقابت سختی در بازار خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند ایران دارند و شرکت ایران خودرو نیز قصد دارد با عرضه‌ی محصول شرکت چینی Dongfeng به نام H30 Cross، فروش بالایی را تجربه کند. در ادامه‌ی این مطلب با مشخصات فنی این خودرو بیشتر آشنا می‌شویم و قیمت آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

دانگ فنگ (Dongfeng) یکی از خودروسازان بزرگ چین و شریک تجاری شرکت پژو سیتروئن است. این شرکت چینی در سال 2013 موفق شد در رتبه‌ی دوم تولید خودروی این کشور قرار بگیرد و اکنون پس از همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک با خودروسازانی چون نیسان، کیا، هوندا و پژو از دانش و تجربیات بسیار خوبی برخوردار است. ایران خودرو نیز پس از عقد قرارداد جدید با پژو به سراغ شرکت دانگ فنگ رفت و خودروی H30 Cross را وارد سبد محصولات خود کرد. H30 کراس، نخستین محصول دانگ فنگ است که در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو بر روی پلتفرم مشترک با سیتروئن ZX و پژو 306 ساخته شده و برای اولین بار در سال 2009 در چین معرفی شد.

دانگ فنگ اچ 30 کراس

دانگ فنگ اچ 30 کراس از طراحی نسبتا خوبی برخوردار است. در نمای جلوی خودرو، جلوپنجره‌ی بزرگ و چرا‌غ‌های کشیده به چشم می‌خورند و سپر آن نیز طراحی ساده‌ای دارد. در نمای پشتی، چراغ‌های عقب مشابه برخی از محصولات ولوو طراحی شده است و در دو طرف خودرو هم خطوط شیب‌داری دیده می‌شود که فرم بدنه را از حالت یکنواختی خارج می‌کند. البته رینگ‌های کوچک 16 اینچی H30 Cross با ابعاد بدنه تناسبی ندارد و کمی توی ذوق می‌زند. فضای داخلی خودرو هم کمی ساده اما زیبا طراحی شده و در مجموع قابل قبول است. طول این خودرو 4.3 متر بوده (کمی بزرگتر از 206 صندوق‌دار) و فاصله‌ی محوری آن نیز تقریبا 20 سانتی‌متر بیشتر از پژو 206 است. همچنین این کراس اوور چینی 1.7 متر عرض، 1.5 متر ارتفاع و هزار و 230 کیلوگرم وزن دارد.

 موتور آشنای دانگ فنگ H30 Cross

دانگ فنگ اچ 30 کراس از موتور معروف TU5 استفاده می‌کند که قبل از آن در خودروهای رانا، پژو 206، پژو 405 اس ال ایکس و پژو پارس LX نیز مشاهده شده بود. با توجه به اینکه دانگ فنگ شریک تجاری پژو است، پس نمی‌توان انتظار سورپرایز خاصی را در قسمت پیشرانه داشت اما استفاده از چنین موتوری برای خودرویی با این وزن و ابعاد جای تعجب دارد. البته این موضوع باعث می‌شود حداقل از نظر خدمات پس از فروش قطعات موتوری، مشکلی برای خریداران خودرو به وجود نیاید.

این پیشرانه‌ی 4 سیلندر و 16 سوپاپ با حجم 1.6 لیتر، قدرتی معادل 105 اسب بخار در 5 هزار و 750 دور در دقیقه و گشتاور 142 نیوتن متر را تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این خودرو 12.5 ثانیه است که در این امر یک گیربکس 4 سرعته‌ی اتوماتیک ساخت شرکت معروف AISIN ژاپن، نقش مهمی را ایفا می‌کند. حداکثر سرعت دانگ فنگ اچ 30 کراس، 183 کیلومتر در ساعت بوده و مصرف سوخت آن نیز 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین باک بنزین این خودرو 51 لیتر گنجایش دارد.

دانگ فنگ اچ 30 کراس

سیستم تعلیق H30 Cross از نوع مستقل است و با نگاه دقیق‌تر به آن متوجه می‌شویم که دقیقا همان سیستم تعلیقی است که بر روی پژو 306 هم استفاده شده بود. همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، پلتفرم خودرو نیز همان پلتفرم خودروی قدیمی سیتروئن ZX است که در بین سال‌های 1991 تا 1998 تولید می‌شد. صندوق این کراس اوور چینی، 417 لیتر فضا دارد که حدود 33 لیتر از فضای صندوق خودروی 206 صندوق‌دار کمتر است اما در اچ 30 کراس با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان این فضا را تا اندازه‌ی قابل توجهی افزایش داد.

دانگ فنگ اچ 30 کراس

ایمنی متوسط و حتی ضعیف، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دانگ فنگ اچ 30 کراس است. این خودرو تنها 3 ستاره‌ی ایمنی را از سازمان چینی CNCAP دریافت کرد که بیانگر ایمنی نامناسب آن است. ترمز‌های ABS با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو یا EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، قفل میکرو سوئیچی درب‌ها، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سیستم ایزوفیکس و دوربین دید عقب از جمله تجهیزات ایمنی H30 Cross هستند که تقریبا در سطح همان محصولات داخلی بوده و می‌توان گفت که ایران خودرو چیز جدیدی را به آن اضافه نکرده است.

دانگ فنگ اچ 30 کراس

علاوه بر آن، دانگ فنگ اچ 30 کراس دارای امکانات و آپشن‌هایی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانه‌ای با صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، روکش چرمی غربیلک فرمان، سنسور پارک، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، صندلی عقب تاشو، کامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک مجهز به کلید‌های فرمان صوتی و بلوتوث هندزفری، چراغ‌های LED، دکوراتیو طرح متال با تزئینات کرومی، رینگ 16 اینچی و لاستیک با عرض 205، اسپویلر و 4 عدد بلندگو به همراه 2 عدد تیوتر است.

فروش خودروی دانگ فنگ اچ 30 کراس در ایران

وقتی بحث خرید خودرو در حدود قیمت 50 میلیون تومان به میان می‌آید، می‌بینیم که با گزینه‌های چندان جذابی روبرو نیستیم؛ اما ایران خودرو در سال گذشته وعده‌ی عرضه‌ی خودرویی به نام دانگ فنگ اچ 30 کراس را با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان داد. ثبت نام این خودرو با رنگ‌های مشکی، خاکستری، نقره‌ای و سفید در نیمه‌ی اول سال 95 آغاز شد و خریداران نیز استقبال خوبی از آن کردند.

دانگ فنگ اچ 30 کراس در حال حاضر با قیمت 51 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. شرکت ایران خودرو نیز این کراس اوور چینی را با دریافت پیش پرداختی به مبلغ 23 میلیون تومان و سود مشارکت 20 درصد و سود انصراف 18 درصد پیش‌فروش می‌کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که این خودرو به رقیبی برای رنو ساندرو، لیفان X50 و ساندرو استپ وی تبدیل خواهد شد.

در مجموع  نمی‌توان از H30 کراس توقع بسیار بالایی داشت. هر چقدر هم که به اصالت فرانسوی این خودرو بنازیم، باز هم با خودرویی چینی طرف هستیم که البته با توجه به قیمت‌گذاری نسبتا مناسب با استقبال خوبی مواجه شده است. کارشناسان خودرو از قیمت مناسب، امکانات خوب با توجه به قیمت، فضای کابین جادار، گیربکس اتوماتیک دقیق و مصرف سوخت پایین به عنوان نکات قوت این خودرو یاد می‌کنند. همچنین به عقیده‌ی آن‌ها طراحی نامناسب، سیستم صوتی نسبتا ضعیف و ایمنی نه چندان خوب جزو اصلی‌ترین نقاط ضعف کراس اوور چینی ایران خودرو هستند.

دانگ فنگ اچ 30 کراس

جدول مشخصات دانگ فنگ H30 کراس

نوع موتورTU5 چهار سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور1.6 لیتر
قدرت موتور105 اسب بخار
گشتاور موتور142 نیوتن متر
حداکثر دور موتور مجاز5هزار و 750 دور در دقیقه
مصرف سوخت ترکیبی7 لیتر در هر 100 کیلومتر
گیربکس4 دنده اتوماتیک ساخت Aisin ژاپن
محور انتقال قدرتجلو
فاصله محوری2.6 متر
ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع)4.3 متر/ 1.7 متر/ 1.5 متر
نوع فرمانهیدرولیک
رینگ16 اینچی
وزن خالص خودروهزار و 254 کیلوگرم
حجم صندوق417 لیتر
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل
تعداد کیسه هوا4 عدد
ترمز جلودیسکی خنک‌شونده
ترمز عقبدیسکی
حداکثر سرعت183 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت12.5 ثانیه
استاندارد آلایندگییورو 4
حجم باک بنزین51 لیتر
سایر امکاناتترمز ABS- دوربین دید عقب- سنسور پارک عقب- سیستم تهویه اتوماتیک- سانروف- مانیتور و GPS- 6 بلندگو- تودوزی پارچه‌ی دورنگ- کامپیوتر سفری- مه‌شکن جلو و عقب- بلوتوث- چراغ روشنایی روز- کروز کنترل قابل نصب- سیستم توزیع الکترونیکی EBD

گالری عکس دانگ فنگ اچ 30 کراس