تامین کنندگان قطعات آیفون حاضر به همکاری با شرکت اپل نیستند

دردسر تازه اهالی کوپرتینو ؛ تامین کنندگان قطعات آیفون حاضر به همکاری با اپل نیستند!

در خلال رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده بود که دونالد ترامپ در بیاناتی اظهار کرد قصد دارد شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه را مجبور کند تا خط تولید محصولاتشان را به ایالات متحده بیاورند. ترامپ برای این دستور خود دو دلیل ذکر کرده است؛ نه تنها کارگران خطوط تولید در ایالات متحده از فروش گوشی های موبایل سودی نمی‌برند، بلکه مصرف‌کنندگان اسمارت فون ها نیز با خرید گوشی هایی مانند آیفون 7 (iPhone 7) یا گلکسی اس 7 (Galaxy S7)، پول خود را به جیب کارگران خارجی سرازیر می‌کنند. اما حتی اگر این خواسته عملی شود، آیا تامین کنندگان قطعات آیفون به این خواسته تن خواهند داد؟

تابستان امسال و پس از صحبت‌های انتخاباتی ترامپ، اپل مذاکراتی را با مهمترین تامین کنندگان قطعات آیفون انجام داد. پس از انجام این گفتگوها، شرکت فاکسکان (Foxconn) چراغ سبزی به اپل برای تدارک مقدمات جابه‌جایی خط تولید خود به ایالات متحده نشان داد، اما پگاترون (Pegatron) انجام این کار را مشمول هزینه‌های زیادی بر دوش شرکت دانست.

تامین کنندگان قطعات آیفون در چین حاضر به حضور در ایالات متحده نیستند

بر اساس اخبار منتشرشده، بیشتر تامین کنندگان قطعات آیفون در چین حاضر به همکاری با اپل و خروج از این کشور نیستند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت لنز تکنولوژی (Lens Technologies) است که وظیفه تولید محافظ صفحه نمایش (Glass) را برای گوشی های آیفون بر عهده دارد. به گفته این کمپانی، جابه‌جایی خط تولید به ایالات متحده برای این شرکت هزینه‌بر خواهد بود. در واقع این تولید‌کننده قطعات آیفون نگران دستمزد بالای نیروی کار در ایالات متحده و عدم تطبیق برنامه‌ریزی شرکت با تقاضای بازار است. بر همین اساس، شرکت لنز تکنولوژی سوددهی این حرکت را منفی و این کار را منتفی دانست.

تامین کنندگان قطعات آیفون حاضر به همکاری با شرکت اپل نیستند

به طور کلی، تامین کنندگان قطعات آیفون در کشور چین مجموعه کارخانجاتی هستند که با دو شرکت بزرگ فاکسکان و پگاترون همکاری تنگاتنگی دارند. انتقال خطوط تولید آیفون به ایالات متحده، به احتمال زیاد دردسرهای زیادی در خصوص ایجاد این زنجیره تامین برای اپل در پی خواهد داشت. این تامین‌کنندگان مشکلات خاص خودشان را دارند. تولید یک قطعه فلزی خاص برای شرکتی مانند شنژن (Shenzhen) تقریبا 10 روز به طول خواهد انجامید، در حالی که تولید همین قطعه در کشوری مانند ایالات متحده، بیش از یک ماه زمان خواهد برد. از طرف دیگر، تولیدکنندگان آمریکایی قادر به ساخت همه این قطعات نیستند.

ترامپ قصد دارد تعرفه‌ای 35 درصدی برای ورود محصولاتی مانند آیفون که در خارج از کشور تولید می‌شود، اعمال کند. با این حال، رییس جمهور آینده ایالات متحده شاید به این موضوع فکر نکرده که این افزایش تعرفه موجب افزایش قیمت تمام‌شده محصول خواهد شد.

درست سال گذشته تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، در بیاناتی اظهار کرد:

برای ساخت یک گوشی آیفون، به وجود مجموعه‌ای از تامین‌کنندگان قطعه در یک مکان نیاز است. اما در حال حاضر، گردآوری همه این تولیدکنندگان در ایالات متحده امکان‌پذیر نیست. حتی اگر ترامپ تعرفه‌ای 45 درصدی را نیز تحمیل کند، باز هم سودآوری تولید قطعات در خارج از ایالات متحده برای تامین کنندگان قطعات آیفون بیشتر از انتقال خطوط تولیدشان به داخل خاک آمریکاست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یه شرکت خرده پا مخالف کرده یا تامین کنندگان؟!!!