کلاهبرداری یک میلیون دلاری، چهار سال زندان را برای این مرد به ارمغان آورد

کلاهبرداری یک میلیون دلاری، چهار سال زندان را برای این مرد به ارمغان آورد

ادوین فانا (Edwin Fana) با اینکه به تازگی به سن ۳۷ سالگی رسیده است، اما تجربه‌‌ی اتفاقات بزرگی را در زندگی خود داشته است و حالا بعد از یک دوره‌ی چند ساله‌ی موفقیت، به زندان محکوم شده و باید تقاص کلاهبرداری یک میلیون دلاری خود در عرصه‌ی ارتباط و تلفن های همراه هوشمند را این‌گونه بپردازد.

در سال ۲۰۰۹ ادوین رئیس ومدیر عامل کمپانی سوپر تلکام (Super Telecom) محسوب میشد و اوایل سال جاری هم توانسته بود مدرک تحصیلی خود در رشته‌‌ای مربتط با تکنولوژی را دریافت کند. اما حالا جرایم او تایید شده و آقای فانا باید چهار سال آینده را در زندان سپری کند. در ماه آگوست و اواسط تابستان بود که او به چندین جرم مختلف شامل کلاهبرداری تلفنی، ایجاد هویت جعلی و دسترسی به اطلاعات دیگران محکوم شد. بعد از برگزاری جلسات دادگاه، حالا او این جرایم را پذیرفته است و حاصل این کلاهبرداری یک میلیون دلاری او، تایید محکومیتش به مدت چهار سال زندان توسط قاضی بوده است.

ماجرا از چه قرار بوده است؟

ادوین فانا بخش اصلی عملیات مجرمانه‌اش را در خانه‌ی شخصی خود در ایالت فلوریدای آمریکا به انجام می‌رساند. به کمک همدستانش، او تماس های بین المللی را به خانه‌اش منتقل می‌کرد و با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمندی که به طور مخصوص و البته غیر قانونی برنامه‌ریزی شده بودند، آنها را تغییر مسیر می‌داد. برای این که ماجرا طبیعی‌تر جلوه کند و او راحت‌تر بتواند به اعمال مجرمانه‌ی خود ادامه دهد، در سال ۲۰۰۹ به کمک همدستان خود کمپانی تلکام را تاسیس کرد تا جلوه‌ای قانونی به فعالیت غیر قانونی خود بدهد.

کلاهبرداری یک میلیون دلاری، چهار سال زندان را برای این مرد به ارمغان آورد

در واقع کاری که فانا و دیگر همدستانش انجام می‌دادند، این بود که خدمات تماس‌ های بین المللی را به مشتریان خود ارائه می‌کردند، اما آنها به طور همزمان در حال استفاده از خدمات اپراتورهای واقعی بودند که تماس از طریق آنها برقرار می‌شد. یعنی تماس از طریق یک کمپانی مخابراتی واقعی برقرار می‌شد، اما از طریق روش های پیچیده و دیوایس های برنامه‌نویسی‌ شده‌ی خاصی، مشتریان هزینه‌ی تماس را به کمپانی تلکام می‌پرداختند و این ادوین فانا و کارمندان جعلی او بودند که درآمد را برداشت می‌کردند!

بیش از ۸۸ دیوایس مختلف شامل تلفن‌ های همراه هوشمند و تجیهزات مخابراتی مخصوص و سفارشی‌سازی شده در خانه‌ی ادوین وجود داشته است و از طریق برقراری تماس‌ های بین المللی با کشورهایی کوبا، جامائیکا و جمهوری دومینیکن و دیگر مناطقی که نرخ برقراری تماس با آنها بسیار بالاست، او و همکارانش توانسته بودند مبلغ هنگفتی معادل ۱ میلیون و ۹۵ هزار و ۶۰۰ دلار به جیب بزنند؛ آن هم بدون این که حتی یک دلار به اپراتورهای مخابراتی واقعی پرداخت کنند!

این ماجرا و برقراری تماس‌های بین المللی جعلی و کلاهبردارانه ادامه داشت و همه چیز برای سوپر تلکام و ادوین فانا به خوبی سپری می‌شد، تا اینکه در سال ۲۰۱۲ سرانجام اف بی آی به این موضوع پی برد و با یورش ماموران پلیس فدرال به خانه‌ی این شخص، راز عملیات مجرمانه‌اش کشف شد؛ بخشی از جزییات پرونده که در دادخواست رسمی ارائه‌ شده توسط دادگاه آمدست را در زیر می‌خوانید:

اپراتور تلفنی سلولاری که اطلاعات حساب یکی از مشتریانش توسط ادوین فانا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که بر روی چندین تلفن همراه مختلف تنظیم شود، تصور می‌کرد که یکی از مشتریان واقعی و تایید‌شده‌اش در حال برقراری این تماس‌ های بین‌ المللی است. بنابراین آنها بستر لازم برای انجام آن تماس را بدون هیچ مشکلی فراهم می‌کرده‌اند. این در حالی بوده که این اپراتور هزینه‌ی برقراری تماس را متحمل می‌شده، اما از آنجایی که مشتری مورد نظر در دنیای واقعی وجود نداشته است تا هزینه‌ی تماس را بپردازد، اپراتورها در ازای خدماتشان هیچ درآمدی را کسب نمی‌کرده‌اند.

شریک جرم‌های ادوین فانا نیز به همراه او درآمدی که از سوی ارائه‌دهند‌گان خدمات مخابراتی به دست می‌آمده را بین خودشان به اشتراک می‌گذاشتند، درآمدی که از راه جعل تماس‌های بین‌المللی آنها به دست آمده بود، بدون اینکه هزینه‌ای برای برقراری آن تماس بپردازند.

به نظر می‌رسد که با گسترش نفوذ تکنولوژی و سیستم‌های ارتباطی پیشرفته‌تر در زندگی روزمره‌ی کاربران، روش‌های کلاهبرداری و جرایم نیز در حال وفق دادن خود با این شرایط هستند و احتمالا در آینده، نحوه‌ی طراحی و انجام آنها نیز با تغییرات گسترده‌ای، همگام با قرن بیست و یکم، همراه خواهد بود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*