ظاهر اولین حیات بیگانه

ناسا: ظاهر اولین حیات بیگانه کشف شده همانند آن‌چه متصورید نخواهد بود

وقتی صحبت از موجودات فرازمینی به میان می‌آید، کلمه “آدم فضایی” شنیده شده و به همین دلیل موجوداتی انسان‌نما و سبز رنگ، با اندازه‌ای کوچکتر از ما آن هم در یک بشقاب پرنده در ذهن می‌آیند. برخلاف عقیده عامه مردم، حقیقت چیز دیگری است. دانشمند ارشد سازمان فضایی ناسا، الن استوفن (Ellen Stofan)، به تشریح آن‌چه حین جستجوی حیات ماوراى عالم خاکى باید انتظار داشته باشیم می‌پردازد. به راستی ظاهر اولین حیات بیگانه کشف شده ورای کره زمین چگونه خواهد بود؟

ظاهر اولین حیات بیگانه چگونه نخواهد بود؟

شاید در نظر اول، دانشمندان نجوم در سراسر دنیا و مخصوصا کل تیم تحقیقاتی ناسا به منظور یافتن حیات ماورای کره زمین، به دنبال موجوداتی هوشمند با وسایل و تجهیزات عجیب و غریب باشند، اما واقعیت این‌چنین نیست. در واقع ظاهر اولین حیات بیگانه ای که انسان‌ها کشف خواهند کرد شبیه آن‌چه تمامی افراد متصور هستند نخواهد بود.

اکثریت افراد با شنیدن نام “حیات” خارج از کره زمین به مفهومی یکسان رسیده و شکل و ظاهری خاص را در ذهن خود تداعی می‌کنند. آن‌ها موجوداتی کوچک و سبز رنگ با سری بزرگ و اغلب چند چشم متصور شده و بدون شک آن‌ها را از نظر علم کائنات پیشرفته‌تر از ما می‌پندارند، به همین دلیل انتظار می‌رود تا این مشاهده با دیدن ابزار و وسایل بسیار تکنولوژیک همراه باشد.

ظاهر اولین حیات بیگانهدر حقیقت وقتی صحبت از پیداکردن حیات بر روی سطح مریخ و یا دیگر سیارات داخل و حتی خارج از منظومه شمسی شده و دانشمندان با وسایل مختلف اقدام به کندوکاش و یا رصد محیط بیرون کره زمین می‌کنند، ظاهر اولین حیات بیگانه کشف‌شده آن‌چنان که شما فکر می‌کنید نخواهد بود. جستجو در میان ابر گازی غلیظ سیاره مشتری و یا زحل و بررسی بی‌شمار اقیانوس و همچنین قمرهای آن‌ها در واقع هدفی جز پیدا کردن زندگی میکروبی ندارد!

در نظر داشته باشید آغاز کره زمین با حضور انسان دو پا و چنین حیات هوشمندی همراه نبوده و همه چیز از زندگی میکروبی، تک سلولی و چند سلولی آغاز شده است. ظاهر اولین حیات بیگانه خارج از کره زمین درست به سادگی نخستین شکل حیات پدیدآمده بر روی سیاره ما خواهد بود. بد نیست بدانید بشر عمر چندان زیادی نداشته و میلیاردها سال از عمر کره زمین به همین زندگی میکروبی، با موجوداتی با ساختاری بسیار بسیار ساده اختصاص داشته است. رسیدن به شکل حیات پیچیده امروزی، زمان فوق‌العاده زیادی برده و شرایط خاصی را در این مدت طولانی طلب کرده است.

ظاهر اولین حیات بیگانهبه عنوان شکل پیچیده حیات در مقایسه با تک سلولی‌های نخستین، باید ماهی‌ها و دیگر موجودات دریایی، چهارپایان و در نهایت به عنوان پیچیده‌ترین انسان را نام برد که بدن آن از میلیاردها سلول مختلف تشکیل شده است. با توجه به اینکه حیات سلسه مراتبی خاص داشته و به یکباره به شکلی پیچیده ظاهر نمی‌شود، حین جستجو در منظومه شمسی ظاهر اولین حیات بیگانه مطمئنا هوشمند نبوده و دانشمندان مستقیما به دنبال ساده‌ترین شکل حیات در سیارات همجوار می‌گردند.

این مورد برای افراد عادی مطمئنا جذابیتی ندارد، اما حین صحبت با یک دانشمند، پرسیدن این سوال که آیا چنین حیاتی همانند موجودات کره زمین دارای دی‌ان‌ای (DNA) و یا آران‌ای (RNA) خواهد بود بسیار وجدآور است. آیا ظاهر اولین حیات بیگانه دارای ساختار سلولی همانند ما خواهد بود؟ فرآیندهایی همچون فتوسنتز در آن‌جا نیز مشاهده خواهند شد و یا این عملیات‌های شیمیایی به طور انحصاری مختص حیات بر روی کره زمین هستند؟ شاید هم این فرآیندها و ساختارها در هر نقطه‌ای خارج از کره زمین به وفور دیده شوند. تمامی تلاش دانشمندان به منظور یافتن پاسخ این‌چنین سوالاتی بوده و هرگز کشف موجوداتی هوشمند نقطه تمرکز آن‌ها نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*