دستیار صوتی جارویس

تماشا کنید: دستیار صوتی جارویس چگونه منزل مارک زاکربرگ را مدیریت می‌کند؟

دستیارهای هوشمند رفته رفته جایگاه محکم‌تری در زندگی افراد پیدا کرده و با گذشت زمان از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به منازل، ادارات و کارخانه‌ها راه می‌یابند. این دستیارهای مجازی که اغلب توسط صوت کار می‌کنند، آن‌چنان تفاوت زیادی با یکدیگر نداشته و عملکرد تقریبا یکسانی دارند، مگر اینکه به دست نابغه‌ای همچون موسس و مدیر فیس بوک ساخته شوند. دستیار صوتی جارویس (Jarvis) از جمله موارد انگشت‌شمار و استثنایی در دنیای هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

دستیار صوتی جارویس چگونه از مارک دستور می‌گیرد؟

در ویدیویی طنزآمیز که اخیرا مارک زاکربرگ در حساب کاربری خود در فیسبوک منتشر کرده، شاهد صحبت‌ها و گفتگوی وی با دستیار خانگیش با نام جارویس و همچنین نحوه کار آن در عمل هستیم. این دستیار مجازی و هوش مصنوعی توسط خود مارک برای استفاده در منزل شخصیش طراحی شده و بازیگر بسیار محبوب آمریکایی یعنی مرگان فریمن (Morgan Freeman) صداگذاری آن را انجام داده است.

جارویس اعمال گوناگون و گسترده‌ای انجام داده و ما رفتارهای مختلفی از بلندکردن مارک در اول صبح گرفته تا آموزش زبان چینی به دختر وی را شاهد هستیم. این ویدیو در واقع یک روز بعد از انتشار پستی طولانی درباره چگونگی ساخت این دستیار صوتی هوشمند به نمایش درآمد. گفتنی است بازیگر محبوب نقش اول فیلم آیرون من (Iron Man) یعنی رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr) پیشنهاد قراردادن صدای خود برای جارویس را به مارک زاکربرگ داد. در هر صورت صدای مرگان فریمن برای این سیستم انتخاب شد که با تماشای ویدیو به هوشمندی این انتخاب و مناسب‌ بودن صدای وی پی خواهید برد.

دستیار صوتی جارویسدر ابتدای روز مارک به دستیار خانگی خود صبح بخیر گفته و در مقابل همین پیام را می‌شنود. دستیار صوتی جارویس به وی یادآور می‌شود که امروز شنبه بوده و پنج قرار ملاقات در این روز تنظیم شده است. حین بلندشدن مارک از رخت‌ خوابش، جارویس دمای اتاق را نیز به وی اعلام می‌کند.

هدف از طراحی این سیستم هوشمند، مدیریت کامل منزل بوده که در واقع از طریق یک اپلیکیشن موبایل برای صدور فرمان به دستیار صوتی جارویس صورت می‌گیرد. در ادامه به مارک اعلام می‌شود فرزند وی دقایقی پیش از رخت‌خواب بلند شده و هوش مصنوعی سیستم اکنون مشغول نظارت بر اعمال و کنترل وی است. دستیار صوتی جارویس بی‌نظیر و فوق‌العاده است، چرا که مارک آن را کمکی برای آماده‌شدن سریع در اول صبح به منظور بیرون رفتن از خانه اعلام می‌کند. با درخواست برای دریافت لباسی مشخص، جارویس آن را از طریق یک پمپ از پیش تعیین شده برای وی پرتاب می‌کند!

به نظر می‌رسد تمامی اقداماتی که افراد در اول صبح با بی‌حوصلگی انجام می‌دهند، توسط این دستیار خانگی انجام خواهد شد. به عنوان نمونه با پای گذاشتن به آشپرخانه مارک مشاهده می‌کند که نان تست وی آماده است. از دیگر قابلیت‌های دستیار صوتی جارویس کنترل ورود و خروج افراد به خانه است، به این ترتیب که تصاویر اشخاص را از پیش دریافت کرده و حین قرارگرفتن آن‌ها در درب منزل، با استفاده از سیستم تشخیص چهره حضور هر فرد را به مارک اعلام می‌کند.

دستیار صوتی جارویسدر ادامه مارک از دستیار صوتی جارویس درخواست پخش یک موزیک می‌کند، اما با مخالفت وی مواجه می‌شود چرا که ممکن است همه افراد خانه این آهنگ را دوست نداشته باشند! مارک بر این گفته احترام گذاشته و از جارویس درخواست می‌کند تا موزیکی قابل قبول برای تمامی افراد در منزل پخش کند. با هوشمندی این یک آهنگ مخصوص کودکان انتخاب شده و مارک آن را به دلیل پدر بودن خود، آهنگی بسیار دلنشین خطاب می‌کند.

مراقبت از فرزند خردسال وی از دیگر وظایف دستیار صوتی جارویس است. به عنوان نمونه حین دورشدن دختر بچه مارک از اتاق پیامی با صدای بلند مبنی بر “او در حال دور شدن است!” پخش می‌شود. البته، جارویس تماما از طریق صوت دستور نمی‌پذیرد. با استفاده از پیام‌رسان تعبیه شده برای آن، به عنوان نمونه با نوشتن پیام چراغ‌ها خاموش (lights off) منزل به طور کامل تاریک می‌شود. این حرکت البته اعتراض همسر مارک را در پی داشت، چرا که در آن لحظه او در حال خواندن کتاب بوده است.

در انتها مارک زاکربرگ دستیار صوتی جارویس را لازمه پیشرفت و توسعه بیشتر دانست و نسبت به آینده آن ابراز امیدواری کرد. درخواست پخش فیلم آخرین دستوری است که در این ویدیو توسط وی صادر می‌شود. البته، این دستور با ناراحتی همراه است، چرا که مارک از عدم توانایی جارویس برای درست‌کرن پاپ کورن گلگی دارد! در ویدیو دوم کارایی این دستیار صوتی از دیدگاه همسر وی یعنی پریسیلا چن (Priscilla Chan) مورد بررسی قرارگرفته و مشکلات آن در ابتدای راه‌اندازی بیان می‌شوند. از قرار معلوم دستیار صوتی جارویس در ابتدا مشکلات زیادی داشته و با دریافت چند دستور به صورت همزمان گیج می‌شده است، اما رفته رفته به هوشمندی آن افزوده شده و اکنون تبدیل به یک دستیار خانگی بی‌رقیب شده است.


ویدیو دوم:


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. لینک های دانلود فیلم خرابه درس کنین