فناوری حسگر اثر انگشت سیناپتیکس آینده گوشی‌های هوشمند را متحول می‌کند (1)

فناوری حسگر اثر انگشت سیناپتیکس آینده گوشی‌های هوشمند را متحول می‌کند؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سال‌هاست که گوشی های هوشمند متعددی با ساختاری مشابه معرفی شده و وارد بازار می‌شوند. در حقیقت بسیاری از کاربران و منتقدان روی این موضوع که هیچ نوآوری خاصی در این حوزه دیده نمی‌شود، اشتراک نظر دارند. به همین منظور کمپانی‌های مختلف سخت در تلاش هستند تا با ایجاد دگرگونی‌هایی خاص، تغییرات ویژه‌ای را در ساختار اسمارت فون‌ها ایجاد کنند. حالا در این بخش قصد داریم در مورد فناوری حسگر اثر انگشت سیناپتیکس (Synaptics) صحبت کنیم که خود به تنهایی می‌تواند تغییرات شگرفی را در ظاهر گوشی های موبایل ایجاد کند. 

اگر جدیدا خبرهای تکنولوژی را دنبال کرده باشید، صحبت‌های بسیار زیادی در مورد نسل جدید حسگرهای تشخیص دهنده اثر انگشت به گوش می‌رسد. این که آنها دیگر بر روی کلیدی خاص قرار نخواهند گرفت یا این که دیگر قرار نیست مکانی خاص بر روی بدنه گوشی برای آنها در نظر گرفته شود. هر چه که باشد حالا شرکتی به نام سیناپتیکس (Synaptics) تصمیم گرفته است این قاعده را عملی کرده و سنسور اثر انگشت را در بخش داخلی دستگاه (گوشی یا تبلت) جای دهد. لس سانتیاگو (Les Santiago)، مدیر بخش تحقیقاتی سیناپتیکس در مورد این موضوع این‌طور اضافه می‌کند که:

به کمک فناوری حسگر اثر انگشت سیناپتیکس شاهد طراحی بدون حاشیه گوشی های هوشمند خواهیم بود و هیچ اثری از کلید بر روی بدنه دستگاه نخواهید دید. اسکن بسیار دقیق اثر انگشت این سیستم در فاصله 1 میلی‌متری انگشت و سنسور انجام خواهد شد و در تمام این مدت، شیشه نمایشگر دستگاه میان این دو قرار خواهد داشت.

این متد برای بسیاری از دیوایس های اندرویدی جواب خواهد داد. زیرا اکثر آنها یا مانند گلکسی اس 7 دارای یک کلید فیزیکی بر روی پنل قدامی و درست زیر نمایشگر بوده و می‌بایست حسگر در درون آن جای داده شود. از طرفی دیگر دستگاه‌های اندرویدی نیز دارای کلیدهای ناوبری همیشگی این پلتفرم بوده و مجبور هستند این سنسور را به بخش پشتی موبایل انتقال دهند.

فناوری حسگر اثر انگشت سیناپتیکس آینده گوشی‌های هوشمند را متحول می‌کند (1)اما حالا فناوری جدید حسگر اثر انگشت سیناپتیکس که در محصولی با کد FS9100 جای داده شده است، به مانند یک سنسور اثر انگشت اپتیکی عمل کرده و می‌تواند زیر نمایشگر گوشی یا تبلت قرار بگیرد. به همین دلیل شرکت‌ها می‌توانند با آسودگی خاطر بیشتری، محصولات خود را با بدنه‌ای کاملا ضد آب وارد بازار کنند. از طرفی برخورد مستقیم کمتری میان سنسور و انگشت فرد وجود خواهد داشت و این موضوع خود باعث افزایش عمر این ساختار خواهد شد. علاوه بر آن در پروسه اسمبل و مونتاژ قطعات نیز دشواری کمتری پیش روی کمپانی‌ها خواهد بود.

تفاوت حسگر اثر انگشت سیناپتیکس با دیگر سنسورهای موجود در بازار

اما نکته جالب در مورد حسگر اثر انگشت سیناپتیکس مربوط به اپتیکال بودن آن است. در حقیقت دیگر موارد این چنینی که قبلا در مورد آنها پست‌هایی منتشر کردیم و قرار بود زیر نمایشگر گوشی قرار بگیرند، از نوع خازنی بوده و نیاز به کاهش ضخامت شیشه‌ نمایشگر گوشی به جهت افزایش کارایی داشتند. اما قطر شیشه نمایشگر به کارای حسگرهای اپتیکال ربطی پیدا نخواهد کرد.

با این وجود تا به امروز استفاده از حسگرهای اپتیکی بسیار کم بود، زیرا این نوع از سنسورها نیز دارای مشکلات ویژه‌ای بودند. این که در مقایسه با سنسورهای خازنی، این نوع ساختار به منظور فعالیت نیاز به نور داشته و به همین دلیل در شرایطی خاص نمی‌تواند اثر انگشت را به صورت سه بعدی شناسایی کند. اما حالا شرکت سیناپتیکس اعلام کرده است که این مشکل در نسخه جدید محصولش رفع شده و مدل FS9100 نه تنها در شرایط نوری خاص بلکه بر روی شیشه‌هایی با طراحی 2.5D نیز می‌تواند اثر انگشت کاربر را به دقت شناسایی کند. به همین دلیل، این محصول، مورد بسیار مناسبی برای دستگاه‌هایی است که از نمایشگر منحنی یا نیمه منحنی (همانند سری گلکسی اس اج سامسونگ) استفاده می‌کنند.

مدیر مسئول این شرکت اعلام کرده است که تولید انبوه نسخه جدید این حسگر از سه ماهه دوم سال 2017 شروع خواهد شد. بنابراین امکان قرارگیری این حسگر بر روی گوشی سامسونگ گلکسی اس 8 وجود خواهد داشت. نظر شما چیست؟‌ آیا با معرفی چنین فناوری‌هایی، امکان حذف حسگر اثر انگشت از روی کلید هوم گلکسی اس 8 وجود دارد؟!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*