نسل جدید ال سی دی پاناسونیک

پاناسونیک با پنل ال سی دی جدید خود به جنگ نمایشگرهای اولد می‌رود

کنتراست بالا یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های مانیتورهای اولد در جنگ نمایشگرها است، اما حالا پاناسونیک موفق شده با افزایش فشار، پنل ال سی دی (IPS) جذابی را توسعه ببخشد که می‌تواند با پنل‌های مدرن اولد به رقابت بپردازد. نسبت کنتراست 1000000:1 پنل ال سی دی پاناسونیک می‌تواند محتوا را در محدوده دینامیکی بالا یا همان HDR به نمایش درآورده و برای استفاده در تولید فیلم، رادیو و تلویزیون، مانیتورهای خودرو و پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به شفافیت و روشنایی مناسب یک پنل ال سی دی، ارائه کنتراست بالا پاشنه آشیل همیشگی این فناوری بوده است. چنین مشکلی به دلیل آن است که در پس زمینه این نمایشگر همیشه نور وجود داشته و به خاطر همین بخش‌های سیاه تصویر به رنگ خاکستری تیره درمی‌آیند. نمایشگرهای اولد با غلبه بر این مشکل توسط از بین بردن سفیدی ثابت موجود در پس زمینه ال ای دی و جایگزینی آن با پیکسل‌های تنظیم‌شونده جداگانه، دیودهای ساطع کننده نور ارگانیکی را تشکیل می‌دهند که چیزی شبیه به آن، با کارایی بهتر را می‌سازد.

بر خلاف ال سی دی‌ها، پنل‌های اولد می‌توانند با استفاده از خاموش کردن پیکسل‌ها در نقاط تیره، رنگ مشکی را همان‌طور که در واقعیت نمایان هستند به نمایش بگذارند. به این نسبت کنتراست حاصل شده به اصطلاح «بی‌نهایت» نیز گفته می‌شود؛ این درحالی‌ست که بسیاری از کمپانی‌ها این نسبت را 1000000:1 می‌دانند. همچنین گفته می‌شود نمایشگرهای کوانتوم دات نیز از چنین نسبت کنتراستی استفاده می‌کنند. نمایشگرهای مبتنی بر تکنولوژی Quantum Dot از نانو کریستال‌های نیمه‌هادی بهره می‌برند که کارکردی شبیه OLED دارد اما بهینه‌تر و باکیفیت‌تر است. عمر مفید پنل‌های کوآنتوم دات، غلظت رنگ و روشنایی بسیار عالی است. کوانتوم دات، نانو کریستال‌های ساخته‌ شده از مواد نیمه‌هادی است که رفتار کوانتومی را از خود به نمایش می‌گذارد.

نسل جدید ال سی دی پاناسونیک

نسبت کنتراست 600 برابری نسل جدید پنل ال سی دی پاناسونیک نسبت به نسل های گذشته

اینک شرکت پاناسونیک ادعا می‌کند که پنل IPS LCD جدیدشان می‌تواند در مقایسه با پنل‌های دیگر ال سی دی نسبت کنتراستی 600 برابری را ارائه کند (دیگر پنل‌های ال سی دی دارای نسبت کنتراستی در حدود 1800:1 هستند). پاناسونیک برای رسیدن به این فناوری، سلول‌های light-modulating را در سلول‌های نمایشگر ادغام کرده است که می‌توانند سطح شدت نور پس‌زمینه را به صورت پیکسل به پیکسل و یکپارچه کنترل کنند. نتیجه آن، یک پنل پشتیبانی کننده از HDR، نسبت کنتراست 1000000:1 و همچنین حداکثر روشنایی 1000 cd/m2 است که با استفاده از امکانات تولید ال سی دی‌های فعلی ساخته شده است.

در ابتدا پنل ال سی دی پاناسونیک برای مواردی نظیر رادیو و تلویزیون، تولید فیلم، خودرو و پزشکی تولید شد؛ اما این فناوری می‌تواند حتی به محصولات الکترونیکی قابل فروش نیز با قیمتی نسبتا پایین‌تر از پنل‌های اولد راه یابد. هرچند در حال حاضر قیمت‌گذاری خاصی برای پنل HDR ال سی دی پاناسونیک انجام نگرفته است، اما طبق اعلام این شرکت، نخستین موج فروش نمایشگرهای تجهیز شده به این تکنولوژی از ژانویه سال 2017 میلادی آغاز خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*