فناوری آینده نگرانه

6 فناوری آینده نگرانه که جهان ما را تغییر خواهند داد

پیشرفت‌های عظیم در تکنولوژی تا حدودی باعث اختلاف نظر بین اهل اندیشه و نظریه‌پردازان شده است. بعضی بر این باورند که تکنولوژی، هیولای شرور قرن 21 است که به سرعت انسانیت را از ما می‌گیرد، درحالی که دیدگاه‌های مثبت‌تر بر این عقیده‌اند که تکنولوژی راهی است برای نزدیک‌‌تر شدن جهانیان به یکدیگر. تصور شما از آینده چیست؟ آیا بر این باورید که بشریت تکنولوژی را برای اهداف بد و ناجور به خدمت گرفته‌ است یا اینکه تکنولوژی باعث شده است انسان‌ها بهتر و بیشتر با یکدیگر در ارتباط باشند؟ در هر حال رشد تکنولوژی آینده را کاملا تغییر خواهد داد و ممکن است جهان را به یک آرمان شهر یا ویران شهر تبدیل کند. تنها زمان می‌تواند بگوید که بالاخره رشد تکنولوژی، ما را به کدام سمت خواهد برد. اما همین حالا هم تکنولوژی هایی وجود دارد که شاید وجودشان را در زمان حاضر به سختی باور کنید، تکنولوژی هایی که انگار از آینده به جهان آمده‌اند. با گجت نیوز همراه باشید تا با 6 فناوری آینده نگرانه آشنا شویم.

6 فناوری آینده نگرانه که جهان ما را تغییر خواهند داد

پهباد

فناوری آینده نگرانه

اولین آزمایش پرواز پهباد آکویلا «Aquila» که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و می‌تواند به مناطق دورافتاده اینترنت برساند، اخیرا انجام شد. قرار است این پهباد محدوده‌ی تحت پوشش اینترنت را در جهان را افزایش دهد. در گذشته، اغلب از پهپادها برای اهداف نظامی استفاده می‌شد، اما امروزه پهپادها در اندازه‌های کوچک‌تر و با قیمت مناسب‌تر در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی و فیلمبرداری هوایی قرار دارند و حتی از آنها برای تهیه‌ فیلم‌های مستند و گزارش‌های خبری از مناطق خطرناک و صعب‌العبور استفاده می‌شود. گسترش نفوذ پهپادها به اندازه‌ای بوده که کمپانی‌های نظیر گو پرو که بیشتر با تولید دوربین‌های موسوم به اکشن کم فعالیت می‌کنند نیز درحال توسعه‌ی پهپادی برای عرضه به بازار هستند. کاهش هزینه‌ها و تسریع فرآیند ارسال کالا، فروشگاه‌های خرده فروشی نظیر آمازون را بر آن داشته تا در سال‌های آینده از پهپادها برای ارسال کالای خریداری شده توسط مشتریانشان استفاده کنند.

شتاب گسترش استفاده از پهپادها در کشور‌های غربی و مخصوصا آمریکا، قانون‌گذاران را نیز به چالش واداشته تا قوانینی را برای استفاده از این گجت‌های هیجان‌انگیز و دوست داشتنی به منظور پیشگیری از ایجاد خطر برای هواپیماهای تجاری و حفظ حریم خصوصی وضع کنند. تا سال 2020 این فناوری آینده نگرانه به طور گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فناوری CRISPR Cas9

فناوری آینده نگرانه

CRISPR-Cas9 یکی دیگر از فناوری آینده نگرانه به حساب می‌آید. دانشمندان از تنوع‌های CRISPR-Cas9 به عنوان ابزار تنظیم ژنی بهره گرفته‌اند تا ژن‌ها را بنا به نیاز روشن یا خاموش نمایند. در واقع CRISPR به عنوان ناحیه‌ایی از ژنوم باکتری که با DNA ویروس اتصال برقرار می‌کند، بیشتر از نواحی دیگر ژنوم با ویروس‌های مهاجم، مواجه می‌شود. در نتیجه باکتری‌ها می‌توانند از این DNA ویروس در سیستم دفاعی آنزیمی Cas استفاده کنند. باکتری مواد ژنتیکی ویروس را در مولکول‌های RNA کپی می‌کند، سپس آنزیم‌های Cas یکی از این مولکول‌های RNA را برداشته و از آنها محافظت و نگهداری می‌کند. در واقع آنزیم‌های Cas و DNA ویروسی با یکدیگر به سلول منتقل می‌شوند. در این صورت سلول‌ها حاوی ماده ژنتیکی می‌شوند که بخشی از آن با RNA ویروسی یکپارچه شده است، این ناحیه همان CRISPR است. در نهایت آنزیم Cas برای جلوگیری از تکثیر ویروس در باکتری، ژنوم یکپارچه شده باکتری را به دو بخش تجزیه می‌کند. این ژن‌ها در توالی‌های کوتاه و فواصل مشخص تناوب می‌یابند و وقتی این سیستم ایمنی، ژنی خارجی را تشخیص می‌دهد (یا در واقع همان ژن ویروسی که سعی دارد DNA خود را وارد DNA سلول میزبان کند)، فضایی بین این تناوب‌ها می‌سازد تا از ویروس در امان بماند.

Cas9 اولین آنزیمی بود که با استفاده از سیستم CRISPR-Cas کشف شد و همانند یک قیچی ژنتیکی عمل می‌کند. این قیچی، به دانشمندان کمک می‌کند تا DNA را ویرایش کرده و به جای بخش‌های حذف شده، ژن‌های دیگری را بگنجانند. روش CRISPR می‌تواند روزی به عنوان درمانی برای تعداد زیادی از بیماری ژنتیکی به کار رود. البته دستکاری ژنتیکی انسان از نظر اخلاقی محدودیت‌هایی دارد و به همین دلایل، هنوز پروسه آن به مرحله اجرایی نرسیده است.

https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8

کشاورزی با نور LEd

فناوری آینده نگرانه

طول موج‌های مختلف از نور باعث شروع بسیاری از فرایندهای مختلف در گیاهان می‌شود. رنگ گیاهان از پیگمانت‌ها تولید می‌شود، که این پیگمانت‌ها بخشی از مکانیسم دفاعی گیاه در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌باشند. در مناطق شمالی مانند فنلاند، در اواسط زمستان تجمع نور خورشید (از جمله نور آبی) بسیار کم است که تکمیل رنگ‌سازی در کاهو دچار مشکل می‌شود و رنگ قرمز تقریبا به طور کامل در گیاهان به وجود نمی‌آید. لامپ‌های LED طول موج‌های آبی تولید می‌کنند که به شدت رنگدانه‌های گیاهان را فعال می‌کند. همچنین زمانی که به اندازه کافی رنگ آبی در نور وجود داشته باشد گونه‌های قرمز گیاهان حتی در طول سخت‌ترین دوره، انواع رنگ‌ها را دریافت می‌کنند. لامپ‌های LED برای محیط‌هایی که نور خورشید در آنجا کمتر شامل نور آبی است، مناسب می‌باشد. زیرا نور خورشید در اواسط زمستان به اندازه کافی در دسترس نیست. با استفاده از وسایل روشنایی ترکیبی می‌توان به اندازه کافی طول موج‌های آبی را فراهم کرد حتی برای مناطق شمالی که در اوج زمستان تجمع نور در آنجا کم است.

به این ترتیب می‌توان محصولات مورد نیاز را برای مصرف‌کنندگان تولید کرد. نور به صورت دوره‌ای برای شبیه‌سازی روز و شب، خاموش و روشن می‌شود. اما اینجا لازم نیست که هر دوره ۲۴ ساعت طول بکشد! و آن را طبق ریتم رشد گیاه برای دستیابی به حداکثر تولید تظیم می‌کنند. آب هم به صورت قطره‌ای به گیاهان داده می‌شود و باقی مانده آن هم پس از خروج از مزرعه برای آبیاری دوباره بازیافت می‌شود. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که خودتان را برای این فناوری آینده نگرانه آماده کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=0G-OxNYsbv0

اینترنت بالنی

فناوری آینده نگرانه

تمام مردم دنیا تا سال 2020 از اینترنت رایگان توزیع شده از طریق بالن‌های گوگل بهره‌مند خواهند شد. اینترنت بالنی بزرگترین و سریعترین تحولی است که بشر تجربه می‌کند و قرار است بیش از نیمی از جمعیت بدون اینترنت کره زمین، به سایر کاربران متصل شوند. طبق آمار سازمان ملل دو سوم مردم جهان به‌دلایل مختلف از جمله شرایط جوی و کوهستانی بودن و نداشتن زیرساخت مناسب، به اینترنت دسترسی ندارند و پروژه موسوم به Loon در لابراتوار گوگل، واحد Division X Google با هدف اینترنت‌دار کردن همه مردم جهان به جلو برده می‌شود. در ماه ژوئن امسال پرتاب بالن و آزمایش بالن های اینترنت دار در کالیفرنیا با موفقیت انجام شد و بعد با ارسال 30 بالن اینترنتی در مناطق دورافتاده نیوزیلند شبکه جدید با موفقیت آزمایش شد و اکنون با جدیت تمام دنبال می‌شود.

در این فناوری آینده نگرانه هر کدام دو فرستنده و گیرنده رادیویی در خود دارند که یکی برای ارتباط با سایر بالن‌ها در بالای جو مورد نیاز است و دیگری برای ارتباط با زمین تعریف شده است. آنها سیستم GPS نیز برای ردیابی و گم نشدن سیگنال دارند. بالن‌ها با استفاده از انرژی خورشیدی تا 100 روز در آسمان در هر بار شارژ دوام دارند و با اتصال باطری قابل شارژ این عمر افزایش می‌یابد. در طول شب نیز بالن بر اساس انژی ذخیره شده در طول روز به کار خود ادامه می‌دهد. اما سرعت اینترنت روی بالن به اندازه سرعت نسل سوم یا 3G است.

https://www.youtube.com/watch?v=m96tYpEk1Ao

موشک‌های چندبار مصرف

Reusable rockets

کمپانی بلواریجین «Blue Origin» به رهبری جف بزوس، مدیر و موسس آمازون، رقیب دیرینه و سایه به سایه کمپانی اسپیس ایکس «SpaceX» به رهبری ایلان ماسک، محسوب می‌شود که به تازگی راکت نیو شپرد«New Shepard» زیر مداری خود را آزمایش کرد و ماه نوامبر به سلامت برروی زمین نشاند. آزمایش‌های مشابه اسپیس ایکس هم در حال انجام است و جف بزوس، بنیان‌گذار Blue Origin برای رقابت با ایلان ماسک ، از ادامه آزمایش راکت‌های قابل استفاده مجدد خود در آینده‌ای نزدیک خبر داد. Blue Origin و SpaceX درتلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک هستند؛ اما با وسایل نقلیه متفاوت. اینفناوری آینده نگرانه یعنی New Shepard، برای حمل مسافران به سطحی پایین‌تر از مدار زمین طراحی شده که در همان حالت، مسافران حالت بی وزنی را به مدت ۴ دقیقه تجربه خواهند کرد.

در نقطه مقابل، فالکون ۹ اسپیس ایکس برای حمل محموله‌ها به مکانی خارج از مدار زمین و بازگشت آن ساخته می‌شوند که البته سرعت و ارتفاع بسیار بیشتری نسبت به راکت‌های بلو اوریجین دارند. راکت‌های قابل استفاده مجدد مدت‌هاست به عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های رفت و آمد فضایی به شمار می‌روند و طبیعتا از ساختن یک راکت تماما جدید هزینه کمتری خواهد برد.

https://www.youtube.com/watch?v=6R1K5RwnmNk

شبکه عصبی مصنوعی

فناوری آینده نگرانه

شبکه‌های عصبی مصنوعی «ANN» یا به زبان ساده‌تر شبکه‌های عصبی سیستم‌ها و روش‌های محاسباتی نوینی برای یادگیری ماشینی، نمایش دانش، و در انتها اعمال دانش به دست آمده در جهت پیش‌بینی پاسخ‌های خروجی از سامانه‌های پیچیده هستند. شبکه‌های عصبی مصنوعی توانایی یادگیری دارند و قادر به انجام وظایفی هستند که سایر سیستم‌های کامپیوتری قادر به انجام آنها نیستند. فرض کنید می‌خواهید کامپیوتر خود را به گونه‌ای آموزش دهید که تصویر سگ را تشخیص دهد. برای این کار میلیون‌ها تصویر از سگ‌های مختلف را وارد شبکه کرده و آنهایی که از سوی سیستم به عنوان خروجی انتخاب می‌شوند را دریافت می‌‌کنید. در این مرحله، کاربر انسانی می‌تواند به سیستم بگوید که کدام یک از خروجی‌ها، دقیقا تصویر سگ هستند. بدین ترتیب، مسیرهایی که به تشخیص موارد درست منجر شده، از طرف شبکه تقویت خواهند شد. با تکرار این فرایند در دفعات زیاد، شبکه نهایتا قادر است به دقت بسیار خوبی در اجرای وظیفه موردنظر دست یابد.البته شبکه های عصبی را نمی‌توان پاسخ تمام مسائل محاسباتی پیش‌روی انسان دانست، اما در مواجهه با داده‌های پیچیده، بهترین گزینه به شمار می‌رود.

گوگل و مایکروسافت ازاین فناوری آینده نگرانه برای تقویت اپلیکیشن‌های ترجمه خود بهره گرفته‌اند و به نتیجه بسیار خوبی دست یافته‌اند، زیرا عمل ترجمه از جمله فرایندهای بسیار پیچیده محسوب می‌گردد. بدین ترتیب با استفاده از قابلیت یادگیری شبکه‌های عصبی، سیستم ترجمه می‌تواند ترجمه‌های صحیح را برای یادگیری به کار گرفته و به مرور زمان به دقت بیشتری دست یابد. در مجموع با به کارگیری روش یادگیری مبتنی بر شبکه‌های عصبی، آنالیز داده‌های پیچیده روز‌به‌روز بهتر شده و در نهایت به قابلیت‌های طبیعی‌تری در اپلیکیشن‌ها دست خواهیم یافت.

بیت کوین

فناوری آینده نگرانه

بیت کوین شکلی از یک پول دیجتال است که به صورت الکترونیک ساخته و نگهداری می‌شود. برخلاف ارزهایی مثل دلار و یورو، بیت کوین به صورت اسکناس چاپ نمی‌شود و بانک‌های مرکزی کنترلی بر آن ندارند. روند تولید آن وابسته به افرادی است که نرم‌افزارهای مخصوصی را اجرا می‌کنند و به کمک سخت‌افزارهایشان به کار استخراج بیت کوین می‌پردازند. بیت کوین در برخی اصول اولیه هم تفاوت‌های واضحی با سایر ارزها دارد. واحدهای پولی کشورها اغلب پشتوانه‌های ارزشمند و گران‌قیمتی دارند؛ بنابراین طبق عرف یا قانون، دولت‌ها (حداقل در تئوری) با توجه به ذخایر طلا و جواهرات خود به انتشار اسکناس اقدام می‌کنند. در واقع آنها با توجه به توان و ارزش پشتوانه ذخایر طلای کشور، اسکناس در اختیار عموم قرار می‌دهند و هر واحد از پول‌شان را با مقدار معینی طلا ارزشگذاری می‌کنند.

حالا اگر به هر دلیل افزایش بدهی‌های ملی یا مشکلات اقتصادی دیگر نیاز به تزریق پول به اقتصاد باشد، دولت رو به چاپ اسکناس می‌آورد. به عنوان مثال اگر در حالت عادی قیمت شکلات یک تومان باشد و دولت بخواهد دو برابر حجم پول جاری را به اقتصاد تزریق کند، این به معنای کاهش ارزش پول جاری است. فروشنده هم مجبور خواهد شد که آن شکلات را به قیمت دو تومان بفروشد تا به همان ارزش قبلی برسد، اما در بیت کوین چنین مشکلاتی وجود ندارد. این فناوری آینده نگرانه آینده پول در آینده‌ی نه چندان دور تبدیل به مهم‌ترین واحد پول دیجیتال خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یه چیزی که مطمینم توی آینده نقش بسیار درخشانی داره متد درمانی dst هست…