طوفان خورشیدی

پیش‌بینی رخ دادن یک طوفان خورشیدی در سال 2020

طوفان خورشیدی پدیده‌ی فورانی یا انفجاری با منشا مغناطیسی است که در جو خورشید اتفاق می‌افتد و انرژی فراوانی را آزاد می‌کند. این طوفان می‌تواند بر سیستم‌های مخابراتی و ماهواره‌ای اثر بگذارد. اکنون یکی از دانشمندان پیش‌بینی کرده که در سال 2020 یک طوفان خورشیدی قدرتمند رخ خواهد داد.

پت رایلی (Pete Railey)، دانشمند ارشد موسسه علوم پیش‌بینی در سن دیگو کالیفرنیا پیش‌بینی کرده است که به احتمال 12 درصد در سال 2020 یک طوفان خورشیدی اتفاق خواهد افتاد که منجر به قطع سرویس‌های اینترنتی و مخابراتی می‌شود.

طوفان کارینگتون؛ شدیدترین طوفان خورشیدی تاریخ

به گفته‌ی دانشمندان، این طوفان می‌تواند به اندازه‌ی طوفان «کارینگتون» (Carrington) قدرت داشته باشد. طوفان کارینگتون در سال 1859 میلادی اتفاق افتاد و شدیدترین طوفان خورشیدی بوده که تاکنون رخ داده است. در پی این طوفان قدرتمند، شفق قطبی از منطقه کوئینزلند در استرالیا و سایر مناطق نزدیک به خط استوا نیز قابل مشاهده بود. امروزه و با توجه به وابستگی بیش از حد دنیا به فناوری، تاثیرات چنین طوفانی می‌تواند بسیار مشکل‌ساز شود.

طوفان‌های خورشیدی از چنان قدرتی برخوردار است که می‌تواند تمام فناوری‌های جهان را مختل و ویران کند. اشعه‌های خورشید که به زمین برخورد می‌کنند ،موجب گرم‌تر شدن لایه‌ی خارجی اتمسفر و منبسط شدن کره زمین می‌شوند. در این وضعیت، سیگنال‌های ماهواره‌ای نمی‌توانند وارد اتمسفر منبسط شده‌ی زمین شوند و در نتیجه خدمات اینترنت، جی‌پی‌اس، ماهواره‌های تلویزیونی و سیگنال‌های موبایل دچار اختلال خواهند شد.

همچنین طوفان‌های خورشیدی می‌توانند قدرت میدان مغناطیسی زمین را افزایش دهند که در این حالت میزان الکتریسیته موجود در شبکه‌های توزیع و انتقال برق بیشتر شده و حتی احتمال منفجر شدن نیروگاه‌های برق نیز وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خیلی وحشتناکه خدانکنه هر چند همه چی دسته خداست