معروفترین مجسمه های جهان

با معروفترین مجسمه های جهان آشنا شوید

در سراسر دنیا مجسمه‌هایی وجود دارد که هر کدام داستان‌های تاریخی مخصوص خود را دارند. بعضی از آنها برای خوش‌آمدگویی و برخی از آنها به عنوان یادبود جنگ ساخته شده‌اند. اما بیشتر آنها به نماد شهر و کشورشان تبدیل شده و سازندگان آنها نیز نام خود را با ساخت این مجسمه‌ها جاودانه کرده‌اند. در این مطلب به 15 تندیس بزرگ و باشکوه در کشورهای مختلف دنیا سر می‌زنیم و با معروفترین مجسمه های جهان آشنا می‌شویم.

این مطلب در دو صفحه تهیه شده که از طریق شماره صفحه انتهای مطلب، قابل دسترسی است

15 مورد از معروفترین مجسمه های جهان

1. مجسمه آزادی، آمریکا

مجسمه آزادی (Statue of Liberty) یکی از معروفترین مجسمه های جهان و زیباترین سازه‌هایی است که انسان آن را خلق کرد. این مجسمه در جزیره منهتن نیویورک واقع شده و نمادی از آزادی آمریکا و بیانگر خوش‌آمدگویی به مسافران است. فرانسوی‌ها در سال 1886 این مجسمه‌ی بزرگ را به مناسبت 100 سالگی استقلال آمریکا از بریتانیا به آمریکایی‌ها اهدا کردند. مجسمه‌ساز فرانسوی به نام فردریک بارتولدی، مجسمه‌ی آزادی آمریکا را طراحی کرده و گوستاو ایفل (سازنده‌ی برج ایفل) آن را ساخت. در دستان این مجسمه لوحی قرار دارد که بر روی آن تاریخ 4 حولای 1776 میلادی یعنی سالروز استقلال آمریکا حک شده است.

معروفترین مجسمه های جهان

2. تندیس مسیح، برزیل

تندیس مسیح منجی (Christ the Redeemer) در ریودوژانیرو برزیل از باشکوه‌ترین آثار هنری جهان است. این تندیس زیبا به عنوان پنجمین مجسمه بزرگ مسیح در دنیا شناخته می‌شود. این مجسمه، حضرت عیسی مسیح را نشان می‌دهد که دستانش را باز کرده و بیانگر پذیرش همه‌ی انسان‌ها در آغوش عیسی مسیح است. تندیس مسیح با در نظر گرفتن عرض دستان مجسمه، حدود 28 متر عرض دارد و ارتفاع آن نیز با پایه به 30 متر می‌رسد. مجسمه‌ی مذکور در ارتفاع 700 متری کوه کورکووادو در ریودوژانیرو قرار گرفته و به نماد این شهر تبدیل شده است. تندیس مسیح در سال‌های 1926 تا 1931 به دست پل لادونسکی و هیترو داسیلوا کوستا ساخته شد.

معروفترین مجسمه های جهان

3. مجسمه ابوالهول، مصر

یکی از عظیم‌ترین و معروفترین مجسمه های جهان که از دوران باستان به جا مانده، مجسمه‌ی سنگی ابوالهول است. این مجسمه با طول 74 متر، عرض 20 متر و ارتفاع 20.22 متر در کنار اهرام مصر و در ساحل غربی رود نیل قرار گرفته است. مجسمه‌ی ابوالهول تصویری از یک موجود افسانه‌ای به نام Sphinx را نشان می‌دهد که ترکیبی از بدن شیر، سر انسان و بال‌های عقاب است. این تندیس سال‌های طولانی در زیر شن و ماسه‌ها دفن شده بود تا اینکه توسط باستان شناسان کشف شد و امروزه نمادی از علم و دانایی و در عین حال هلاکت و نیستی در مصر است.

معروفترین مجسمه های جهان

4. مجسمه‌های موآی، شیلی

در جزیره ایستر شیلی، مجموعه مجسمه‌های سنگی وجود دارد که موآی (Moai) نام دارند. مردمان راپا نویی (Rapa Nui) در بین سال‌های 1250 تا 1500 میلادی این مجسمه‌ها را ساختند. تمامی مجسمه‌های موآی از سرهای بزرگی برخوردارند اما در ابعاد مختلفی ساخته شده‌اند. کوتاه‌ترین آنها 1.2 متر ارتفاع دارد و وزن آنها نیز چیزی حدود 150 تا 165 تن است. پارو، نام بلندترین مجسمه موآی است که 10 متر ارتفاع و 75 تن وزن دارد و وزن سنگین‌ترین موآی نیز 85 تن است. در بین مجسمه‌های موآی، یک مجسمه‌ی ناتمام نیز وجود دارد که بر اساس برآوردها، ارتفاع آن پس از اتمام به 21 متر و وزن آن به 270 تن می‌رسید. تاکنون 887 مجسمه موآی کشف شده که 288 عدد از آنها بر روی سکوهای بزرگی به نام آهو (Ahu) قرار دارند.

معروفترین مجسمه های جهان

5. تندیس داوود، ایتالیا

تندیس داوود یکی دیگر از معروفترین مجسمه های جهان و شاهکاری از دوره رنسانس ایتالیا است که در سال‌های 1501 تا 1504 میلادی توسط میکل آنژ مشهور ساخته شدند. این مجسمه نشان‌دهنده‌ی یکی از قهرمانان کتاب مقدس به نام داوود است. میکل آنژ، مجسمه‌ی داوود را از جنس مرمر و با ارتفاع 5.17 متر ساخت و نتیجه‌ی کار او تحسین همگان را در پی داشت. وی ساخت این مجسمه را به دور از چشمان دیگران انجام می‌داد. تندیس داوود در جریان شورش سال 1571 کمی دچار آسیب شد و اکنون در گالری آکادمی هنرهای فلورانس ایتالیا نگهداری می‌شود.

معروفترین مجسمه های جهان

6. مجسمه‌های اولمک، مکزیک

در روزگاران قدیم، تمدن کلمبیایی اولمک ها در شهرهای وراکروز و تاباسکو در جنوب مکزیک امروزی زندگی می‌کردند. اوج شکوفایی این تمدن در سال‌های 1400 تا 400 پیش از میلاد بود و مجسمه‌های غول‌پیکری از آن دوران برجای مانده است. مجسمه‌های اولمک، سرهای غول‌پیکری هستند که بر روی آن‌ها کلاه‌خود قرار گرفته و به نظر می‌رسد که فرمانروایان این تمدن را نشان می‌دهند. جالب توجه است که هیچ یک از مجسمه‌ها و سرها شبیه به یکدیگر ساخته نشده‌اند.

معروفترین مجسمه های جهان

7. مجسمه نوای سرزمین مادری، روسیه

مجسمه نوای سرزمین مادری (The Motherland Calls) یکی از زیباترین مجسمه‌های ساخت دست انسان بوده و در شهر ولگوگارد در روسیه واقع شده است. نیکولای نیکیتین در سال 1967 این تندیس را به عنوان یادبودی از نبرد استالینگراد در جنگ جهانی دوم ساخت. این مجسمه از پایه تا نوک شمشیر 87 متر ارتفاع دارد که 52 متر آن مربوط به بدنه و 33 متر آن مربوط به شمشیر می‌شود. مجسمه سرزمین مادری بسیار زیبا طراحی شده و از شاهکارهای معماری و معروفترین مجسمه های جهان به حساب می‌آید. همچنین برای رسیدن به این مجسمه، 200 پله از پایین تپه در نظر گرفته شده که نمادی از 200 روز جنگ استالینگراد است.

معروفترین مجسمه های جهان