قطار مغناطیسی

قطار مغناطیسی با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت در چین راه‌اندازی می‌شود

چینی‌ها قصد دارند یک قطار مگلو (Maglev) یا همان قطار مغناطیسی بسازند که سرعت آن به 600 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این قطار توانایی پیمودن فاصله‌ی پکن تا شانگهای را در مدت 2 ساعت دارد و قرار است در سال 2020 به بهره‌برداری برسد.

این قطار مغناطیسی با درخواست وزارت علوم و فناوری چین از شرکت دولتی CRRC Corp ساخته خواهد شد و دولت چین نیز بودجه‌ی 3.22 میلیارد یوآن معادل 628 میلیون دلار را برای آن در نظر گرفته است. طبق برنامه، این قطار پرسرعت در سال 2021 به صورت آزمایشی در استان شاندونگ در شرق چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار است مسیر 350 کیلومتری را با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت طی کند. علاوه بر آن یک خط با سرعت پایین‌تر نیز در استان هونان ساخته خواهد شد.

قطار Meglev از موتور القایی بهره می‌برد که با استفاده از نیروی مغناطیسی بر روی ریل به صورت شناور حرکت می‌کند. با این قابلیت، اصطکاک به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و موجب افزایش سرعت قطار می‌شود.

قطار مغناطیسی

اولین قطار مگلو چین در سال 2002 در فاصله‌ی بین فرودگاه بین‌المللی شانگهای و مرکز شهر افتتاح شد. قطارهای پرسرعت فعلی چین حدود 430 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند؛ اما این قطار جدید قادر است تا مسافت 30 کیلومتری را در کمتر از 8 دقیقه طی کند. سیستم قطارهای مغناطیسی چین با به‌کارگیری تکنولوژی کشور آلمان ساخته شده است.

نسل جدید قطار مغناطیسی ژاپن 590 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد

ژاپنی‌ها نیز در زمینه‌ی قطارهای پرسرعت و مغناطیسی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند و نسل جدید قطارهای Maglev این کشور با سرعت 590 کیلومتر بر ساعت افتتاح شده است. چینی‌ها نسبت به ژاپنی‌ها دیرتر به فکر استفاده از خطوط راه‌آهن پرسرعت افتادند اما در حال حاضر بزرگترین شبکه خطوط ریلی مخصوص قطارهای مغناطیسی را دارند که چیزی حدود 20 هزار کیلومتر را پوشش داده است. همچنین شرکت CRRC Corp تصمیم دارد تا یک خط مگلو مرزی را با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت بسازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خیلی عالی
    ما هم قطار داریم دیگه با 70 کیلومتر بر ساعت حرکت میکنه می کوبه به اون یکی که نگه داشته