گوشی اوپو R9S

نگاه نزدیک به گوشی اوپو R9S ؛ یک فیلمبردار خوشتیپ

شرکت اوپو اینک به عنوان قدرتمندترین تولیدکننده گوشی های هوشمند در بازار موبایل چین شناخته می‌شود. این شرکت که خود نیز اصالتی چینی دارد، چند سالیست به حوزه موبایل پا گذاشته و با ارائه محصولاتی اغلب مقرون به صرفه، با ارزش خرید بالا محبوبیت خوبی را به دست آورده است. یکی از تازه‌ترین گوشی های این شرکت، گوشی اوپو R9S نام دارد که در این مقاله قصد داریم نگاه نزدیکی را به آن داشته باشیم.

اوپو R9S یک گوشی با ظاهری کاملا قابل توجه و یک دوربین بسیار عالی است. هرچند در این گوشی امکانات بیشتری نیز وجود دارد، اما ما قصد داریم در نخستین دیدار، بر روی مواردی از این گوشی تمرکز کنیم که دارای بهترین کیفیت هستند. در حال حاضر خانواده R گوشی‌های اوپو اکثرا دیوایس‌های میان رده هستند کوشی اوپو R9S را می‌توان در بهترین موقعیت این خانواده قرار داد.

طراحی گوشی اوپو R9S زیر ذره بین

هندست جذاب شرکت طراحی خودش را خیلی بی‌پروا از گوشی آیفون اپل قرض گرفته نگرفته است، اما وقتی یک شرکت مانند اپل می‌تواند چنین محصول زیبایی را روانه بازار کند، بی‌تردید کمپانی‌های زیادی پیدا می‌شوند که علاقه‌مند به الگو گرفتن از آن هستند. بنابراین به طور کلی تقلید از طراحی این گوشی از روی دست آیفون را از ذهنتان خارج کنید تا بر تفاوت‌های آن‌ها تمرکز کنیم.

هر دو گوشی اوپو R9S و آیفون 7 پلاس اپل از نمایشگری 5.5 اینچی برخوردارند، اما گوشی اوپو در این میان کمی باریک‌تر به نظر می‌رسد. این گوشی از ضخامتی حدود 6.6 میلی‌متر بهره می‌برد که نسبت به گوشی اپل 0.7 میلی‌متر باریک‌تر خواهد بود. هرچند این تفاوت کمتر از 1 میلی‌متر خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد، اما وقتی شما به ظاهر این دو نگاه کنید، متوجه تفاوت آن‌ها می‌شود. از نظر وزنی نیز حتی گوشی اوپو بیش از 40 گرم نسبت به نماینده کوپرتینویی‌ها سبک‌تر است.

نکته دیگری که ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد این است که شرکت اوپو، در بین تمامی سازندگان گوشی های هوشمند نخستین شرکتیست که تلاش کرده تا خطوط آنتن همیشگی بر روی قاب پشتی گوشی موبایل اوپو R9S را همراه با لایه‌ای تمام فلزی بپوشاند.

اکو همراه با یک طراحی جدید خطوط آنتن شش رشته‌ای وارد گود رقابت شده است. شیارها در قسمت پشتی به دو بخش سه تکه‌ای تقسیم شده‌اند که طراحی جذابی را به ارمغان آورده‌اند. شاید در نگاه اول شما فکر کنید که این شیارها مربوط به طراحی این گوشی هستند، اما در واقع خطوط آنتنی هستند که اوپو به خوبی از آن‌ها در قاب پشتی این گوشی استفاده کرده است. آن‌ها در حالی که نسبت به خطوط آنتن آیفون کمتر به چشم می‌آیند، شرایط پایداری سیگنال وای فای و 4G LTE را مهیا می‌کنند و همانند خطوط آنتن در ال جی جی 5، نوک تیز و برنده نیستند.

گوشی اوپو R9S

ما برای این نگاه نزدیک یک مدل رزگلد گوشی اوپو R9S را در اختیار داشتیم؛ هرچند که یک مدل طلایی نیز از این گوشی به فروش می‌رسد. اوپو برای محافظ از نمایشگر این گوشی سخاوتمندانه عمل کرده و در پنل جلویی هر دو این مدل‌ها ما محافظ گوریلا گلس 5 را خواهیم داشت. البته شایعات حاکی از عرضه یک مدل مات مشکی از این گوشی است، ولیکن ما نمی‌توانیم با اطمینان در خصوصش به صحبت بپردازیم.

زیر نمایشگر یک کلید هوم/اسکنر اثر انگشت تعبیه شده‌ است. درست همانند آخرین نسل از گوشی های آیفون، این دقیقا یک کلید فیزیکی نیست و درواقع خازنی است. سرعت این اسکنر سریع به نظر می‌رسد. در مشخصات رسمی آن زمان 0.2 ثانیه به ثبت رسیده است، اما از نظر من حتی از این زمان نیز کمتر خواهد بود.

گوشی اوپو R9S

در اینجا چیزی در خصوص اسکنر اثر انگشت (علاوه بر سرعتش) وجود دارد و البته نکته منفی نیز دیده می‌شود. شما می‌توانید چندین انگشت را به آن شناسایی کرده و برای هر کدام یک شرتکات مجزا بسازید (به عنوان مثال با هر اپلیکیشن شما یک اپلیکیشن مجزا اجرا شود). بدیهیست که یک انگشت را نیز می‌بایست مخصوص قفل گشایی صفحه انتخاب کنید. اما نکته منفی که در این جا وجود دارد، عدم کاربرد کلید هوم برای بیدار کردن گوشی است!

نکته حائز اهمیتی که در خصوص این گوشی به چشم می‌خورد، قربانی نکردن باتری برای ضخامت کم در گوشی اوپو R9S است. این گوشی از یک باتری با ظرفیت 3.010 میلی‌آمپر بهره می‌برد. شاید این ظرفیت برای یک فبلت 5.5 اینچی خیلی زیاد به نظر نرسد، اما برای موبایلی با این ضخامت و وزن می‌تواند ایده آل باشد. به خصوص آن که یک چیپست معروف به تراشه کم مصرف مبتنی بر پردازش 14 نانومتری و مجهز به هسته‌های Cortex-A53 (بدیهیست برای استفاده در گوشی‌های پرچمدار ساخته نشده‌اند اما ما در این بررسی آن را به طور کلی کنار گذاشته‌ایم) در زیر قاب این گوشی به قدرتنمایی می‌پردازد.

گوشی اوپو R9S

شرکت اوپو همچنین در یکی از تازه‌ترین دستاوردهای موبایلی خودش از تکنولوژی شارژ سریع VOOC نیز استفاده کرده است. این تکنولوژی که توسط یک شارژر مخصوص 5ولت در 4 آمپر (قدرت 20 وات) به دست می‌آید، می‌تواند در مقایسه با نسخه 3.0 تکنولوژی شارژ سریع کوالکام قد علم کند. پس از 5 دقیقه شارژ، می‌توانید از گوشی اوپو R9S به مدت 2 ساعت برای مکالمات صوتی خود استفاده کنید. در زمان شارژ کامل نیز باتری این گوشی عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌کند.

دوربین هایی قدرتمند و خوب

اوپو R9S نخستین گوشی هوشمندی است که از یک سنسور IMX 398 شرکت سونی بهره می‌برد (حداقل می‌توان گفت این نخستین گوشی مجهز به سنسور مذکور است که ما تا به حال دیده‌ایم). اما این سنسور چه تفاوتی با سنسور IMX 298 استفاده شده در پرچمدار شرکت وان پلاس، گوشی وان پلاس 3 تی خواهد داشت؟ این سنسور از فوکوس خودکار Dual Pixel، تکنولوژی مشابه به کار رفته در دوربین گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ استفاده می‌کند.

گوشی اوپو R9S

این سنسور حاوی 16 میلیون پیکسل است که هر کدام آن‌ها دارای ابعاد 1.12 میکرون پیکسل هستند و در پشت یک اپرچر بسیار مناسب f/1.7 قرار گرفته‌اند. (این اپرچر در مقایسه با اپرچر آیفون 7 بهتر عمل کرده و همسان با اس 7 سامسونگ است). این اپرچر نویدبخش این است که شما در شرایط نوری بد نیز می‌توانید تصاویر بسیار واضح و شفافی را با دوربین گوشیتان بگیرید.

دوربین جلویی این گوشی نیز از یک لنز 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد که ساخت شرکت سونی بوده و در یک گودال عمیقی قرار گرفته است. این دوربین فوکوس ثابتی داشته و از اپرچر f/2.0 همراه با زاویه دید 78.2 درجه‌ای (درحالی که شما برای گرفتن یک تصویر سلفی پانوراما نیازمند زاویه 120 درجه‌ای هستید) برخوردار است.

در زیر می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی اوپو R9S را مشاهده کنید. برای تماشای تصاویر در اندازه واقعی بر روی آن‌ها کلیک کنید:

با توجه به آن که نزدیک فصل زمستان هستیم و آسمان ابری است، بنابراین نتوانستیم به خوبی حالت HDR دوربین این گوشی را بسنجیم. به هر حال تصویری در دو حالت HDR خاموش و HDR روشن گرفته شده که در زیر می‌توانید مشاهده کنید. برای تماشای تصاویر در اندازه واقعی بر روی آن‌ها کلیک کنید:

ما همچنین یک تصویر در شرایط نوری کم گرفته‌ایم برای تماشای تصویر در اندازه واقعی بر روی آن‌ها کلیک کنید:

گوشی اوپو R9S

خلاصه ای از نخستین دیدار با خوشپوش چینی اوپو

ما ساعت‌ها با گوشی اوپو R9S وقت گذراندیم و در همین حال نوع ساخت و اسکنر اثر انگشت آن ما را شگفت زده کرد. دوربین این گوشی تعهد می‌دهد تصاویر بسیار خوبی را ثبت کند، اما برای آن که تحسین ما را برانگیزد باید تلاش بیشتری کند. ما حتی هنوز دوربین جلوی آن را نیز تست نکرده‌ایم و به زودی می‌خواهیم این کار را به طور مفصل انجام دهیم؛ چرا که گوشی های شرکت اوپو همگی سلفی محور هستند و از دوربین سلفی قدرتمندی برخوردارند.

این گوشی موبایل اندرویدی به شما احساس جمع و جوری می‌دهد، شاید شما با در دست گرفتن آن حس یک گوشی 5.2 اینچی را داشته باشید. باریکی ناهنجاری‌ها به این قضیه کمک کرده است، اما این تلفن به خودی خود با باریکی خود همه چیز را نشان خواهد داد. ما همچنین باتری این گوشی را نیز زیر آزمایش بردیم که سربلند به بیرون آمد. گفتنیست که تکنولوژی شارژ VOOC اوپو، سریع‌ترین شارژری را ارائه کرده است که ما تا به حال دیده‌ایم.

گوشی اوپو R9S

صحبت از سرعت شد، اسکنر اثر انگشت نیز بسیار سریع عمل می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع بتوانید قفل گوشی را باز کنید. علاوه بر این باید به طور کلی به طراحی بسیار زیبا و دلنشین، همراه با خطوط آنتن جذاب این گوشی اشاره کرد که از اوپو R9S یک دیوایس خوشتیپ ساخته‌اند.

گوشی اوپو R9S
5.5 اینچی

1080×1920 پیکسل
گوشی اوپو R9S
16 مگاپیکسل

16 مگاپیکسل (جلویی)
گوشی اوپو R9S
اسنپدراگون 625

هشت هسته‌ای 2.0 گیگاهرتزی
باتری: 3.010 میلی‌آمپرگوشی اوپو R9S
رم: 4 گیگابایت
قابلیت‌هاضخامت بسیار کم، شارژ سریع VOOC

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مثلا اس7 تو نور کم عملکرد خوبی داره؟تو تست ها که داغون بود