سامسونگ و راه سخت بازگردانی اعتماد از دست رفته به Samsung SDI

سامسونگ و راه سخت بازگردانی اعتماد از دست رفته به Samsung SDI

احتمالا شما هم گزارشی که چند روز پیش منتشر شد را خوانده‌اید. در آن گزارش و طبق نتایج یک نظرسنجی که از میان چندین نفر از کاربران دیوایس‌های سامسونگ انجام شده بود، آنها اعلام کرده بودند که بعد از مشکلات نوت ۷، هنوز هم به کمپانی کره‌ای اعتماد دارند و در آینده نیز به سراغ خرید محصولات سامسونگ خواهند رفت. اما این موضوع برای تمام بخش‌های این کمپانی صادق نیست و Samsung SDI قسمتی است که بیشترین ضربه‌ را دریافت کرده است.

بعد از رخ دادن سلسله انفجار‌های گلکسی نوت ۷ و افتضاحاتی که این محصول در سراسر جهان ایجاد کرد، قریب به اتفاق اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران پیشبینی میکردند که ضربه‌ی جبران ناپذیری به اعتبار سامسونگ ایجاد شود. البته همینطور هم شد و چندین مرتبه عذرخواهی از سوی مدیران این کمپانی در کشورهای مختلف، ممنوعیت به همراه داشتن نوت ۷ در هنگام پرواز با هواپیما و آسیب دیدن چندین کاربر سامسونگ در اثر آتش‌سوزی این محصول، به خودی خود تصویر زشتی است که تا چندین سال در ذهن کاربران باقی خواهد ماند؛ هرچند که عدم فروش چند میلیون واحدی محصولی که میتوانست به موفق‌ترین گجت تاریخ سامسونگ تبدیل شود، بزرگترین مجازات برای سران کمپانی کره‌ای بود.

اما از همه‌ی این موارد که بگذریم، بخش موبایل سامسونگ باز هم توانسته است که خود را بازیابی کند و شاید محبوبیت بالای این برند در میان کاربرانش، هنوز هم تا حد بسیار زیادی دست نخوره باقی مانده باشد. پس ضربه‌ی اصلی به کدام بخش وارد شده است؟ کاربران و کارشناسان، کدام بخش از این کمپانی را مقصر رسوایی بزرگ گلکسی نوت ۷ می‌دانند؟ بله پاسخ، بخش Samsung SDI در کمپانی مادر است.

Samsung SDI ؛ فرزندی که قربانی بی‌کفایتی مادرش شد

سامسونگ و راه سخت بازگردانی اعتماد از دست رفته به Samsung SDI

Samsung SDI همان قسمتی در کمپانی سامسونگ است که در زیرمجموعه‌ی بخش تولید انرژی، ساخت حامل‌های انرژی و تحقیقات بر روی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دارد. این بخش در حال حاضر به عنوان مقصر اصلی ماجرای نوت ۷ شناخته می‌شود و از آنجا که بخش عظیمی از باتری های این محصول توسط این قسمت در کمپانی سامسونگ تولید شده‌ است، مدیران آن راهی برای فرار از زیر بار این اتهام را نداشته‌اند؛ جالب است بدانید که تعداد زیادی از باتری‌های نوت ۷ توسط کمپانی‌های دیگر شریک سامسونگ نیز تولید شده اند و این در حالی است که نامی از آنها در چنین گزارش‌هایی برده نمی‌شود و این Samsung SDI است که انگشت‌های اتهام به سمتش نشانه گرفته شده‌اند!

بلافاصله بعد از انتشار اخبار انفجار نوت ۷، ارزش سهام این بخش حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و هنوز هم با گذشت چندین هفته از آن اتفاقات، ارزش سهامش به مقدار اولیه بازنگشته است. به غیر از ارزش سهام، مورد مهمتر این است که اعتماد کاربران و از آن مهمتر، اعتماد کمپانی‌های سازنده که از محصولات Samsung SDI در تولیدات خود استفاده می‌کرده‌اند، از بین رفته است.

اپل یکی از بزرگترین مشتریان این بخش بوده است که باتری‌های Samsung SDI را در گجت‌های الکترونیکی هوشمند خود به کار می‌برده است. حالا اعتماد آنها نیز مانند دیگر کمپانی‌ها به این بخش از کارخانجات سامسونگ خدشه‌دار شده است، به طوریکه‌ یکی از کارمندان این بخش که هویتش فاش نشده، به خبرنگاران اعلام کرده است که “بعد از اولین فراخوان برای جمع‌آوری گلکسی نوت ۷، بسیار از کمپانی‌های مشتری ما، شامل اپل، ابراز نگرانی کردند و با ارسال‌های پیام های کتبی، خواستار تایید ما برای عدم وجود مشکل مشابه در محصولات خود شدند. ما بین خودمان همواره از همدیگر می‌پرسیم که آیا باید روند تولید باتری گلکسی نوت ۷ به این شکل انجام می‌گرفت و یا روش‌های دیگری هم برای انجام آن وجود داشت؟!”

S.R. Kwon از تحلیل‌گران موسسه‌ی Dongbu Securities اعلام کرده است که این موضوع بر روی قراردادهای تجاری Samsung SDI و مشتریان جدید تاثیر بیشتری خواهد گذاشت و با وجود این که احتمالا این کمپانی می‌تواند مشتریان فعلی خود را حفظ کند، اما برای دریافت سفارشات جدید و عقد قرارداد با کمپانی‌های دیگر، با مشکلی جدی مواجه خواهد بود.

سامسونگ و راه سخت بازگردانی اعتماد از دست رفته به Samsung SDI

بخش Samsung SDI سهمی معادل ۲۵ درصد از بازار تولید باتری برای گجت‌های الکترونیکی کوچک را در اختیار دارد، اما مدیران آن در تلاش برای گسترش نفوذ خود در بازارهای جدیدی مانند تولید باتری خودرو بوده‌اند؛ هرچند که با رخ دادن این اتفاقات ناخوشایند، احتمالا پیشرفت آنها در بازارهای جدید نیز با کندی روبه‌رو خواهد شد. یکی از مشتریان این بخش در زمینه‌ی باتری خودرو اعلام کرده است که باتری‌های مورد استفاده توسط آنها دارای ساختار کاملا متفاوتی با باتری مشکل‌دار [استفاده شده در گلکسی نوت ۷] است و بنابراین نیازی به نگرانی نخواهد بود. هرچند که آنها از اتفاقات پیش آمده به هیچ وجه خوشحال نیستند.

Samsung SDI ؛ مقصر یا قربانی؟

این بخش به طور مستقیم زیر نظر کمپانی اصلی و صنایع الکترونیکی سامسونگ اداره می‌شود و احتمالا تمام تقصیرها متوجه مدیران و کارشناسان این قسمت نخواهد بود. در حال حاضر هنوز گزارش جامع سامسونگ درباره‌ی مشکل گلکسی نوت ۷ منتشر نشده است و تا آن زمان، این فرزند باید جور کمپانی مادر را بکشد و کاهش ارزش سهام و از دست دادن بازارهای جدید، تبعات این سیاست پیچیده خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*