بازار موبایل چین

بازار موبایل چین در سیطره قدرت سازندگان چینی؛ وقتی اپل و سامسونگ محو می‌شوند

با بازگشت به اوایل سال 2014 میلادی، درمیابیم سامسونگ صاحب بیشترین سهم از بازار موبایل چین بود و با سهم 20 درصدی از بازار موبایل سراسر جهان مقام نخست را آن زمان نیز در نزد خود می‌دید. در آن زمان اپل دارای سهم 9 درصدی بود که به لطف سه ماهه نخست سال 2015 و زمان تعطیلات کریسمس، حرکت بسیار سریعی را طی یک سال رو به جلو داشت. در آن زمان سامسونگ از نظر عدد و ارقام همچنان رده نخست را داشت و سهم اپل نیز از بازار مهم چین به 7 درصد کاهش یافت.

ولی روز به روز سهم سامسونگ از بازار موبایل چین کمتر می‌شد و آن هم به علت ظهور گوشی های رده میانی و رده ابتدایی رو به بالایی بودند که به مراتب آسان‌تر در فروشگاه‌ها به فروش می‌رفتند. در همین حال اپل بیشتر از سامسونگ متضرر می‌شد و با کاهشی 50 درصدی در فروش سال تا سال خود در بازار چین، سودی بسیار کم چیزی حدود 4 میلیارد دلار را به جیب زد.

بازار موبایل چین

اوپو در صدر جدول فروشندگان گوشی‌های موبایل در چین

پس در گذر زمان چه اتفاقی افتاد؟ برای اپل دلایل پیچیده‌تر از یک رقابت ساده محلی بود، اما زمانی که شما نمودار بالا را مشاهده کنید، یک روند بومی به خوبی پیداست. در واقع شرکت‌هایی که 5 سال پیش، نخستین گوشی هوشمند خود را ساخته‌اند، اینک موفق به خارج کردن بزرگان این صنعت از بازار موبایل چین شده‌اند. شما شاید حتی تا به حال نام کمپانی‌های اوپو و ویوو را هم نشنیده باشید، اما این دو همانطور که قابل رویت است، تنها یک یا دو سال به طور جدی وارد بازار چین شده‌اند و اینک به عنوان برترین تولیدکنندگان در بازار موبایل این بخش از آسیای شرقی شناخته می‌شوند. به طور کلی، در حالی که اپل کمترین سهم را در بازار موبایل چین دارد، کمپانی اوپو موفق شده با کمتر از دو سال فعالیت، پس از ویوو و بالاتر از دو شرکت معتبر شیائومی و هواوی در رده دوم بایستد.

بازار موبایل چین

گوشی ٰVivo Xplay 6

بر اساس تحقیقات بلومبرگ، دلیل این موفقیت شگفت انگیز، ارائه گوشی‌هایی در رده قیمتی مقرون به صرفه 200 الی 500 دلار است که در کنار قیمت مناسب، مشخصات قدرتمندی را هم رده با سایر گوشی‌های پرچمدار مختلف ارائه می‌دهند. علاوه بر این، سوار شدن بر کشتی بازاریابی آفلاین در کشور پهناوری به وسعت چین است که باعث شده شرکت‌هایی نظیر اوپو و ویوو، در خاک کشور خود نه تنها گوی سبقت را از اپل و سامسونگ به عنوان دو برند بین‌المللی بزرگ برباید، بلکه برند چینی قدرتمندی نظیر شیائومی که طی سال‌های گذشته اکثر نقاط جهان برای آن احترام قائل بوده است را نیز پشت سر بگذارد.

بازار موبایل چین

شیاپومی با تبلیغات پر زرق و برق خود هم نتوانست اوپوو و ویوو را در بازار موبایل چین مغلوب کند

با این حال شیائومی با اطلاعیه‌های پر زرق و برق، فروش آنلاین و هدف قرار دادن بازارهای بزرگ شهری برتر از اوپو و ویوویی عمل کرده است که بیشتر در مناطق محلی و روستایی موفق ظاهر شده‌اند. لازم به ذکر است تعداد روستایی نشینان چین به مراتب بیشتر از شهرنشینان آن بوده و همین قضیه موجب شده تا نه تنها این دو شرکت از این قضیه محتمل ضرر نشوند، بلکه سود هم ببرند. امروزه روز تلفن‌های اوپو در بیش از 240 هزار فروشگاه چینی وجود دارد و گوشی های ویوو نیز در قفسه نیمی از این تعداد فروشگاه به چشم می‌خورد. در آن سمت چند صد فروشگاه گوشی های شیائومی و یا ده‌ها فروشگاه اپل قرار گرفته است.

بازار موبایل چین

علاوه بر این، اوپو و ویوو طرح‌های تشویقی زیادی را برای فروش تلفن های هوشمند خود از 6 الی 30 دلار تعیین کرده‌اند، همچنین خریداران می‌توانند به طور کامل با گوشی مورد نظر خود پیش از خریداری آن کار کنند که خیالشان بابت عاری از مشکل بودن آن راحت باشد.

تمامی این‌ها باعث شده تا علیرغم رابطه خوب دریای جنوبی چین با ایالات متحده، ما عملا شاهد رویگردانی کاربران چینی از محصولات آمریکایی و همچنین اعتماد به محصولات ساخت این کشور آسیای شرقی هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اوپو و ویوو خیلی قدیمی ترهستند از شیاومی،دوسال نیست…vivo مال شرکت BBK هست ببینیند کی گوشی زده وچقدر کارهاش نسبت به زمان خودش عالی بوده؟؟قیمتهاشونم از شیاومی بالاتره ودلیل اینکه فروششون خوب نبود نسبت به شیاومی و غیره این مطلب هم بوده ولی الان بدلیل مخصوصا ارایه و تمرکز رو دوربین سلفی، گوشیهای جدیدشون فروش بالا داشته…بعد یک زمان رام شیاومی خیلی خاص بود و متفاوت و کامل،الان دیگه بقیه هم خیلی کامل و خوب شدند و شیاومی تواین قسمت هم جلای خودشو خیلی ازذست داده..مدنظرتون باشه که شیاومی افتخار ملی چین هم بود ی زمانی ک اسم گوشیهای چینی تو خارج نبود ومک به این قضیه هم بود..ونیز اینکه شیاوی هرهفته آپدیت میداد(هرچند واسه پوستش ونه خود رام وشی) وشرکتهای دیگه یکی دوماه یکبار ولی این قضیه الان توچین نزدیک شده و شرکتهای دیگه هم ماهی دو تا 4 آپدیت میدن(qiku 360 و…)..درکل یکسری تفاوتهای زیادی که شیاومی قبلا ها داشت و امسال باوجود دنبال کردن رویه مشابه سامسونگ در پشت سرهم گوشی بیرون دادن بااختلافات کم،تاثیر گذاشته بر اینکه عقب بمونه…درضمن دست همه که باشه،همه دوست دارند کارخاص تر باشه تااینکه رقبا زیاد و اون رنگ و جلا رو نداشته باشه.

    • من یک سالی میشه شائومی دارم ،گوشی فوق العاده عالی هست تا حالا کوچیکترین ایرادی حتی نرم افزاری ازش ندیدم،از وقتی خریدم ۵نفر از دوستامم رفتن خریدن ،شائومی ردمی نوت ۳ پرو با اسناپدراگون ۶۵۰،و یه دوربین سلفی خییییلی عالی بهتر از g4 داداشم که قیمتش دو برابره اینه