روش‌های درمانی توسط حیوانات

10 مورد از عجیب‌ترین روش‌های درمانی توسط حیوانات

انسان‌ها در طول تاریخ، همواره برای درمان بیماری های خود به طبیعت وابسته بوده‌اند؛ از انواع و اقسام داروهای گیاهی گرفته تا روش‌های درمانی توسط حیوانات که در این مطلب به 10 مورد از عجیب‌ترین های آنها اشاره خواهیم کرد.

10 مورد از عجیب‌ترین روش‌های درمانی توسط حیوانات

درمان با زهر زنبور عسل

روش‌های درمانی توسط حیوانات

یکی از عجیب‌ترین روش‌های درمانی توسط حیوانات خاصیت ضدروماتیسمی زنبور عسل است. تحقیقات نشان می‌دهد، (ملیتین، آدولاپین و mcd پپتید) دارای اثر ضدالتهابی هستند و نقش قابل ملاحظه‌ای در بهبودی و بازیافت سلامتی بیمار دارند. اخیرا فرآورده‌های دارای کورتیزون در درمان بیماری‌های التهابی روماتیسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زهر زنبور نه تنها موضعی بلکه از طریق سیستم هورمونی نیز عمل می‌کند. زهر زنبور بدن انسان را به طور طبیعی تحریک می‌کند تا سطح کورتیزون را افزایش بدهد (کورتیزون توسط غده آدرنال ترشح می‌شود) این اثر زهر با دیگر داروهایی که مستقیما روی محل آسیب دیده اثر می‌گذارند متفاوت است. پپتید MCD جدا شده از زهر زنبور عسل نشان داده که در درمان آرتریت حدود ۱۰۰بار قوی‌تر از هیدروکورتیزن است.

آپامین یکی از ترکیبات مهم زهر زنبور عسل است که به نظر می‌رسد با مشارکت دیگر ترکیبات زهر زنبور نقش موثری در درمان بیماری MS دارد. زهر زنبور همچنین حاوی چندین ترکیب فعال و به میزان کم می‌باشد که در فرایند سلامتی اثر مشترکی دارند. از نکات مهم و قابل توجه زهر زنبور عسل اثرات متفاوت جانبی آن در مقایسه با دارو های حاوی کورتیزون است. بیمارانی که از شیوه ی زنبور درمانی استفاده کرده‌اند افزایش روحیه، افزایش انرژی و همچنین تنظیم فشار خون را گزارش کرده‌اند.

زالو انداختن

روش‌های درمانی توسط حیوانات

خاصیت درمانی زالو در بزاق دهان او است هیرودین مهمترین ماده ضد انعقاد بزاق زالو است. پروتئینی‌ متشکل از 65 اسید آمینه است و ردیف اسیدهای آمینه آن با تکنیک PCR مشخص شده است. خاصیت ضد انعقادی هیرودین قوی‌تر از هپارین است. عمل هیرودین به وسیله عوامل دیگر موجود در زالو مانند همنتین و آنتی استاتین تقویت می‌شود. فعالیت هیرودین را از روی خاصیت ترومبین آن بیان می‌کنند. امروزه فرم نوترکیب هیرودین به نام لیپرودین سنتز شده است. هیرودین توانایی زیادی در ممانعت از انعقاد خون دارد به طوری که چند قطره بزاق دهان زالو قادر است مقدار زیادی خون را به صورت مایع نگه‌دارد و مانع انعقاد آن شود.

به عقیده بعضی کارشناسان 100 نوع ماده ویژه با اثرات درمانی گوناگون توسط زالو در خون ترشح می‌شود و مورد توجه پزشکان و جراحان قرار گرفته است و در اروپا و آمریکا در موارد گرفتگی رگ‌های قلب، گرافتهای پوستی و زیبایی پوست و جراحی قلب و پیوند اعضا و تقویت سیستم دفاعی بدن از آن استفاده می‌شود. هیرودین با انبساط ماهیچه‌های صاف جدار عروق سبب گشادی عروق و افزایش جریان خون می‌شود. هیرودین خاصیت بی‌حس کنندگی دارد؛ لذا دقایقی بعد از چسبیدن زالو به محل و ترشح بزاق منطقه بی‌حس می‌شود و احساس سوزش ناشی از نیش زالو از بین می‌رود و بیمار به راحتی وجود زالو و خونخواری آن را تحمل می‌کند.

ماساژ با مار

snake_massage3_fa_rszd

این نوع ماساژ در کشور اندونزی طرفداران زیادی دارد و برای گروهی از طرفداران ماساژ یکی از مطلوب‌ترین انواع ماساژ است. در ماساژ با مار، دو ماساژور حرفه‌ای انواع مارهای غیر سمی را روی بدن مشتری می‌گذارند. انتخاب نوع مار و بزرگی و کوچکی و بزرگی آن بستگی به عضلات فرد دارد و برای هر قسمت بدن متفاوت است. مثلا برای صورت از مارهای کوچک و برای عضلات بزرگتر پشت از مارهای بزرگ استفاده می‌شود. در این نوع ماساژ، افعی‌ها به دور بدن فرد می‌پیچند و تمام عضلات او را فشار می‌دهند تا حدی که احساس درد کند. پس از رسیدن به این مرحله، مامورین نگهداری افعی‌ها‌، آنها را از بدن فرد جدا کنند. کسانی که این نوع ماساژ را تجربه کرده‌اند اعتقاد دارند ویژگی بسیار جذاب آن، استرسی است که سراسر وجود آن‌ها را فرا می‌گیرد. به گفته این افراد، در چنین شرایطی می‌توان حس طعمه‌های اسیر شده در دام افعی‌ها را در چند قدمی مرگ، تجربه کرد. ماساژ با مار عجیب‌ترین روش‌های درمانی توسط حیوانات لیست ما محسوب می‌شود.

این ماساژ حداقل یک ساعت زمان می‌برد و در طول آن ماساژورها به طور مداوم حرکات مارها را کنترل کرده و آنها را روی بدن جا‌به‌جا می‌کنند. مشتری‌ها می‌گویند حرکات تناوبی مارها احساسی منحصر به فرد در عضلات ایجاد می‌کند و ترس از مارباعث ترشح آدرنالین می‌شود که خود محرک خوبی برای اعصاب است. لازم به ذکر است که در بعضی مراکز در اندونزی از این ماساژ برای درمان کودکان دارای ناتوانی جسمی  و افراد کهنسال به عنوان طب مکمل استفاده می‌شود.

درمان با لارو حشره

درمان با لارو حشره

در بزاق لاروها آنتی بیوتیک Allantoin وجود دارد که روی طیف وسیعی از باکتری‌ها مؤثر است. لاروها همچنین آمونیاک و بیکربنات کلسیم ترشح می‌کنند که خاصیت باکتریایی بالایی دارند و ضمنا pH زخم را به حدود 8 تا 8.5 می‌رسانند که در این pH کلونیزه شدن باکتری‌ها به حداقل می‌رسد. در قسمت سر لاروها نیز موهای نوک تیز و فراوانی وجود دارد که برخورد فیزیکی آنها با میکروب‌ها سبب نابودی قسمت قابل توجهی از آنها می‌شود. لاروها موادی شبیه به اینترلوکین 6 و10 ترشح می‌کنند که سبب تسریع در بهبودی زخم و به‌وجود آوردن فیبروبلاست‌ها می‌شوند. فعالیت لاروها سبب بالا رفتن حرارت در زخم و موجب تسریع خون‌رسانی به زخم می‌شود، همچنین لاروها جنب و جوش و حرکات فراوانی در محل زخم دارند که سبب ماساژ زخم و خون رسانی بیشتر به زخم می‌شوند. لاروها با قلاب‌های دهانی، قسمت‌های نکروزه زخم را خراش داده و با ترشح آنزیم Proteolytic بافت‌های مرده را به حالت نیمه مایع درآورده و سپس آن را می‌مکند و به این ترتیب سبب پاکسازی و از بین رفتن قسمت‌های مرده زخم می‌شوند.

دلفین درمانی

دلفین درمانی

کودکانی که در شمال شرق استان «لیئونینگ» چین به بیماری درخودماندگی (اوتیسم) مبتلا هستند با دلفین‌ها درمان می‌شوند. دلفین‌ها دنیای شگفت‌انگیزی دارند و برخلاف بسیاری از جانوران دیگر، نه‌تنها از انسان گریزان نیستند بلکه در ایجاد رابطه، مشتاق و پیش‌قدم هستند. پزشکان می‌گویند کسانی که از بیماری‌های روانی، رنج می‌برند اگر مدتی کنار دلفین‌ها قرار بگیرند نتیجه شگفت‌انگیزی را تجربه خواهند کرد. اگرچه دلفین درمانی در دنیای پزشکی امروز چندان مرسوم نیست اما این روش می‌تواند در کاهش افسردگی و حتی اوتیسم موثر باشد. کودکانی که از لکنت زبان یا فشارهای روحی و اضطراب رنج می‌برند وقتی کنار دلفین‌ها هستند احساس آرامش عمیقی می‌کنند و رفتارهای آنان تحت تاثیر شگفت انگیزی قرار می‌گیرد. بزرگسالان و سالمندان نیز کنار دلفین‌ها از فشارهای عصبی و اضطراب تخلیه می‌شوند و احساس شادمانی می‌کنند. این آبزی با هوش و دوست داشتنی توان برقراری روابط چندگانه با انسان را دارد چون قسمت بزرگی از مغز دلفین‌ها به منظور ارتباط با دنیای اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تنظیم بسیاری از فرآیندهای احساسی و روانی بدن خیلی مفید است. اکنون دلفین درمانی در آکواریوم «دالیان» در شمال شرق استان «لیئونینگ» چین به کمک کودکان مبتلا به درخودماندگی آمده و نتیجه جالب توجهی داشته است.

بخیه با مورچه

بخیه با مورچه

این نوع از روش‌های درمانی توسط حیوانات خنده‌دار و عجیب به‌نظر می‌رسد. شاید باور کردنش سخت باشد اما با دیدن این تصاویر حیرت‌انگیز و باورنکردنی از مورچه‌هایی که جای زخم را بخیه می‌کنند به این روش ایمان می‌آورید. در بخشی از آسیا، آفریقا و جنوب آمریکا استفاده از مورچه‌ها به عنوان درمان زخم‌ها مسئله‌ای بسیار عادی است. در برخی از نقاط جهان مورچه‌ها در نزدیک زخم به عنوان جراح استفاده می‌شوند! در آفریقا و جنوب آمریکا، از ارتش مورچه‌های بزرگ به عنوان بخیه‌های جراحی استفاده می‌شود. زخم با هم کشیده، و مورچه لبه زخم را با فک پایین خود را و آن را در محل زخم قفل میکند، پس از آن، بدن از سر مورچه جدا می‌شود. سر باقی می‌ماند و به زخم به عنوان یک نخ متصل است تا زمانی که زخم است. مورچه اول باید در وسط زخم قرار گیرد و مورچه بعدی باید وسط یک طرف زخم و مورچه بعدی نیز وسط طرف دیگر زخم و به همین شیوه مورچه‌های بعدی را باید روی زخم قرار داد تا از ایجاد شدن گوشت اضافه بعد از جوش خوردن پوست جلوگیری شود. استفاده از سر مورچه علاوه بر بخیه کردن زخم، به علت وجود اسید فورمیک موجود در سر مورچه موجب ضدعفونی کردن زخم نیز می‌شود.

بلعیدن ماهی

بلعیدن ماهی

هر ساله صدها هزار بیمار مبتلا به آسم در هندوستان گرد هم می‌آیند تا با انجام مراسمی عجیب، شانس خود را برای درمان بیازمایند. قورت دادن ماهی‌های کوچک زنده به همراه یک سس گیاهی که در این مراسم انجام می‌شود، در واقع یک درمان سنتی هندی برای بیماری آسم است.  همچنین این درمان هیچ خطری برای کودکان ندارد و کسانی که به این روش اعتراض می‌کنند در واقع مدافعین شرکت‌های تولید دارو هستند و برای منافع این شرکت‌ها چنین مواردی را مطرح می‌کنند. این گروه‌ها برای این شایعات پول خرج می‌کنند برای این که نگرانند درمان با ماهی،‌ منافع بازار شرکت‌های دارویی را به خطر بیاندازد.

سگ‌هایی که دیابت را تشخیص می‌دهند

سگ‌هایی که دیابت را تشخیص می‌دهند

یکی از واقعیت‌هایی که درمورد سگ‌ها وجود دارد این است که برخی از قوای آنها از انسان‌ها بسیار قوی‌تر است اما آیا می‌دانستید که این بهترین دوست انسان می‌تواند علایم حمله‌ی دیابتی را تشخیص دهد؟ سگ‌هایی گه برای این منظور تربیت می شوند بالا بودن یا پایین بودن قند خون را از بوی بدن صاحب شان متوجه می‌شوند. این روش بیشتر برای کودکان مفید است زیرا اگر در طی خواب حمله‌ی دیابتی به آنها دست دهد از خواب بیدار نمی‌شوند. به این ترتیب لازم نیست پدر و مادرها چندین بار در طول شب بیدار شوند و قند خون کودکشان را چک کنند.روش‌های درمانی توسط حیوانات

درمان با ماهی

درمان با ماهی

ماهی درمانی یکی از روش‌های طبیعی درمان بیماری‌های پوستی است که در سال‌های اخیر برای درمان بعضی بیماری‌ها ازجمله آسیبهای پوستی یا کاهش استرس از آن استفاده می‌شود که اولین بار در ترکیه توسط درمانگران طب سنتی این کشور برای درمان بعضی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس مورد استفاده قرار گرفت. ماهی‌های درمانگر گاراروفا در حقیقت ماهی‌های کوچک سه تا چهار سانتی‌متری هستند که رنگی طلایی و قهوه‌ای دارند. این ماهی‌های کوچک دندان ندارند اما می‌توانند به راحتی با دهان کوچک خود پوست‌های زاید و بافت‌های مرده سلولی پوست را از لایه‌رویی پوست جدا کنند. این ماهی‌ها از سلول‌ها و بافت‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند و به این ترتیب علاوه برآنکه تغذیه میشوند به بیمار کمک می‌کنند تا بر بیماری خود غلبه کند.

یکی از قابلیت‌های ماهی‌های درمانگر از بین بردن خشونت پوست و زبری‌های ایجاد شده در سطح پوست بدن است. این ماهی‌ها بهترین روش را برای از بین بردن خشونت پوست به ویژه در ناحیه پاشنه و کف پا دارند و به راحتی می‌توانند با مصرف سلول‌های مرده یک لایه‌برداری اساسی و مناسب از سطح پوست انجام دهند و به این ترتیب خشونت موجود در پوست را درمان کنند. امروزه در بسیاری از مراکز ارائه دهنده خدمات ماهی درمانگر برای لایه‌برداری از سطح پوست و پدیکور از این شیوه درمانی استفاده می‌کنند؛ شیوه‌ای که با استقبال بسیاری از مردم در سراسر جهان روبه رو شده است.

درمان با لاکپشت

درمان با لاکپشت

افراد مبتلا به بیماری صرع و افراد مبتلا به تشنج اگر چند قطره از خون لاک‌پشت خشکی را میل نمایند برای آنان بسیار مفید می‌باشد. همچنین این افراد می‌توانند خون لاک‌پشت صحرایی را با مقداری آرد جو و مقداری عسل مخلوط کرده و به صورت حبی به قدر فلفل سیاه در آورند و مدتی یک حب شب و یکی صبح ناشتا میل کنند در بهبود صرع بسیار مفید می‌باشد. عقیده بر این است که لاکپشت‌ها میتوانند بیماری روماتیسم و یا سایر بیماریهای این‌چنینی را بهسیله‌ی لمس کردن درمان کنند. تخمین زده می‌شود که از بیش از یک سوم موجودات بومی کامبوج، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و بسیاری از آنها در معرض خطر انقراض هستند. این مایه‌ی تاسف است که حیوانات بسیاری برای استفاده در طب سنتی کشته می‌شوند در حالی که اثر بسیاری از آنها فقط در حد دارونما است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ماساژ با مار خیلی وحشتناکه که •_° یکدفعه دنده آدم میشکنه