مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای

مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و یک دوربین دیجیتال حرفه‌ ای ؛ کدام یک عکس‌های بهتری ثبت می‌کنند؟

دلایل زیادی وجود دارند تا یک کاربر را به پرداخت هزینه بالاتر و خرید آیفون 7 پلاس (iPhone 7 Plus) به جای آیفون 7 (iPhone 7) مجاب کنند؛ لذت استفاده از صفحه نمایش لمسی بزرگ را هیچ کس نمی‌تواند رد کند، لذتی که مدل پلاس با صفحه نمایش 5.5 اینچی خود و قرارگیری در دسته‌بندی فبلت (Phablet) به کاربران می‌دهد، در حالی که برادر کوچک‌تر در دسته‌بندی متداول فون (Phone) قرار می‌گیرد. دلیل متقاعدکننده دیگر می‌تواند باتری بزرگ‌تر نسخه پلاس باشد تا با ظرفیت 2900 میلی‌آمپرساعتی خود (به جای 1960 در مدل پایین‌تر) دوام بیشتری را زیر فعالیت‌ زیاد نشان دهد. اما برای عاشقان عکاسی‌، دوربین دوگانه برادر بزرگتر می‌تواند اصلی‌ترین دلیل برای انتخاب باشد. با مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای قصد داریم تا ارزش خرید این گوشی را برای عکاسان مورد ارزیابی قرار دهیم.

مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای

همان‌طور که می‌دانید دوربین پشتی آیفون 7 پلاس دوگانه بوده و به کاربر اجازه عکاسی با استفاده از برخی تکنیک‌های جالب و جذاب را می‌دهد. هر چند مدتی قبل اپلیکیشن FabFocus وعده کرد تا ویژگی‌های دوربین آیفون 7 پلاس را به دیگر گوشی‌های آیفون بیاورد، مطمئنا کارایی آن به اندازه وقتی که گوشی به یک دوربین دوگانه مجهز شده نخواهد بود. دوربین دوم در واقع یک زوم 2x در مقایسه با دوربین استاندارد اصلی دارد تا به این وسیله عکاسی از سوژه‌های دور را ممکن کند. آیا چنین قابلیتی را می‌توان با هزاران آپدیت نرم افزاری فراهم کرد؟

یکی از قابلیت‌های این دوربین دوگانه که به طور خاص در مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت، امکان محو کردن پس‌زمینه تصویر و ثبت تصاویر پرتره فوق‌العاده است‌ که توسط یک ویژگی با نام بوکه (bokeh) فراهم خواهد شد. بد نیست بدانید “بوکه” افکتی بصورت مات یا اشکال هنری و زیباشناسانه به منظور ثبت تصاویر از محیط اطراف است و در نواحی خارج از فوکوس تصویر ایجاد می‌شود. این قابلیت نه تنها افراد و اشیای اطراف سوژه را به طور موثری از فوکوس خارج می‌کند، بلکه نتیجه را به حالتی حرفه‌ای درمی‌آورد؛ گویا توسط یک دوربین دیجیتال و دیگر تجهیزاتش ثبت شده است.

در این مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای ، برای سنجیدن توانایی‌های محصول اپل در بخش عکاسی، یک دوربین بدون آینه معروف را در مقابل آن قرار داده‌ایم. در ادامه، تصاویر ثبت شده توسط آیفون 7 پلاس و پاناسونیک لومیکس جی‌اچ 4 (Panasonic Lumix GH4) را مشاهده خواهید کرد. در نظر داشته باشید به جای استفاده از لنز پیشفرض دوربین، از یک لنز 25 میلی‌متری الیمپوس (Olympus 25mm F/1.8) استفاده شده است، تا دوربین عمق میدان مشابهی همانند دوربین با زوم ۲ برابری آیفون 7 پلاس داشته باشد. این لنز همچنین با تنظیم دیافراگم و گسترده‌تر شدن، افکت بوکه جذابی به تصاویر می‌بخشد. بد نیست بدانید در مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای ، کل کیت دوربین دیجیتال 1600 دلاری، به اندازه دو برابر قیمت یک آیفون 7 پلاس قیمت دارد. حال با مقایسه تصاویر، بیشتر ارزش خرید محصول اپل را درک خواهید کرد.

عکس‌برداری از نمای نزدیک (Close-Up)

اگر تاکنون اقدام به عکس‌‌برداری پرتره با آیفون 7 پلاس کرده باشید باید بدانید که در این حالت نمی‌توان و نباید از سوژه فاصله زیادی گرفت، وگرنه دوربین قادر به اعمال افکت بوکه نخواهد بود. برای مهیا کردن بهترین شرایط به منظور گرفتن بهترین نتیجه، می‌توانید تا حداکثر 8 فوت (حدود 2.5 متر) از سوژه فاصله بگیرید. حتی با قرار داشتن در این فاصله و رنج تعریف شده، در مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای مشاهده می‌کنیم که ممکن است یک هاله ناخوشایند دور سوژه شما را بگیرد؛اگر چه تصاویر گرفته شده با آیفون 7 پلاس بدون هیچ تعصب خاصی جذاب و گیرا هستند، بوکه اعمال شده به نظر اجباری و غیر واقعی می‌آید.

در مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای تاثیر نزدیکی به سوژه به طور واضح مشخص بوده و در این شرایط تصاویر بسیار جذاب و قابل قبولی به دست می‌آید. با نزدیک شدن به سوژه دیگر خبری از هاله آزاردهنده دور سوژه نخواهد بود، چرا که دوربین می‌تواند نقطه فوکوس را از نواحی زائد تشخیص داده و اطراف محل فوکوس را به درستی محو کند. به لطف هوشمندی دوربین برای اعمال بوکه، تصاویر واقعا جذاب و گیرا هستند. اینطور نیست؟

در سری سوم عکس‌های ثبت شده، یکی از کاستی‌های دوربین آیفون در عکاسی حالت پرتره مشخص می‌شود؛ دوربین همیشه نمی‌تواند لبه منطقه محو شده را به درستی تشخیص دهد، به همین دلیل برخی نقاط با وجود قرار داشتن در پشت سوژه، هنوز محو نشده‌اند. در این سری عکس‌ها به احتمال زیاد می‌توان تقصیر را به جای شرایط نوری و یا فاصله با سوژه، بر گردن لنز انداخت.

در این تصویر دوربین آیفون فوق‌العاده ظاهر شده است، البته اگر از یک ایراد کوچک چشم‌پوشی کنیم. با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم در یک قسمتی که نباید محو شدگی وجود داشته باشد، افکت بوکه اعمال شده و اطراف دست سوژه کمی تار شده است. در دوربین این اتفاق نیفتاده، چرا که فاصله دست تا لنز برابر فاصله صورت تا لنز بوده و دوربین آن را تشخیص می‌دهد، اما آیفون از تشخیص این فاصله عاجز مانده است. توجه داشته باشید این یک نکته بسیار ریزبینانه در مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس و دوربین دیجیتال حرفه ای است و هیچ کاربری را در نگاه کلی آزار نخواهد داد.

در مورد سری آخر عکس‌ها به نظر می‌رسد دوربین کمی گیج شده است، چرا که نمی‌داند گل یا خود شخص را به عنوان نقط فوکوس خود قرار دهد. خوش‌بختانه این مورد نیز با نگاه تیزبینانه قضاوت شده و در حالت کلی هیج عیب و ایرادی به دوربین آیفون 7 پلاس وارد نمی‌کند. محل محوشدگی در این تصویر کاملا به درستی تعیین شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. دوسان گلم دقت کنید در دوربین های دیجیتال فقط زاویه دید و ابعاد بیشتر میگیره یعنی سفافیتی اینا اصلا نداره چوون بوعد زیادی داره اینطور فکر میکنید هر دو تو یه سطح هست و 2 لنزی که 7 پلاس داره قطعا تو زوم کردن کم تر تار میکنه

  2. من سال 91 یه دوربین sx260 canon گرفتم . همین الانشم از همه ی گوشی های مثل z1 sony که خودم دارم بهتر عکس میندازه . یه دوربین AX100 sony میخوام بخرم . فقط یبار از نزدیک با نحوه کارش آشنا شدم . الان که s8 سامسونگ و اپل x اومدن تو بازار . به هیچ وجه ممکن نمی تونن جلوی ابر دوربین مثل ax100 بایستند . لنز های گوشی iso ندارن . فوکس و شات ندارن . لرز گیر و فلش درست حسابی ندارن . در فیلم کیفیت صداشون افتضاحه و بنظرم مقایسه بین دوربین گوشی ها و دوربین های حرفه ای بسیار خنده داره . زووم دوربین های حرفه ای مثل همین دوربین قدیمی من خیلی خیلی بیشتر از زووم گوشی هست . در زووم دوربین کیفیت قدری کاهش پیدا میکنه اما در زووم گوشی ها با اینکه زووم بسیار ناچیزه . کیفیت بشدت کاهش پیدا میکنه . فیلم برداری در شب رو دیگه نمیگم که گوشی ها افتضاحا . چند میلیون می دیم گوشی ایی می خریم که دوربینش مفتم گرونه . بعد میاییم اونو با دوربین هایی مقایسه میکنیم که 8k هستن .

  3. اصلا به هیچ وجه نمیشه گفت دوربین گوشی ایفون7پلاس بهتر از دوربین دیجیتال حرفه ای هست شما اگه توجه به عکسا کنید ناخوداگاه چشمتون میره سمت عکس دوربین دیجیتال چون 100برابر طبیعی تر به نظر میاد شما فقط توجه به سفیدی عکس ایفون میکنید میگید بهتر عکس گرفته شما نگاه کنید به همه عکس درخت ها برگه خشک های که روی زمین رخته چمن ها موها رنگ پوست آسفالت خیلی چیزای دیگه بعد نظر بدید کخ کدوم عکس بهتر وگرنه اگه بخوای به سفیدی عکس گوشی مورد علاقه بگی هیچ دوربین گوشی بهتر از سری گوشی های نوکیا لومیا ومایکروسافت لومیا نیست و نخواهد بود تا به الان چون لومیا1020 هنوز بهترین دوربین بین گوشی های که سال2013به بازار اومد

  4. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد عزیز،جسارتا مبحث مقایستون خیلی جالب البته شایدم کمی جنبه ی شوخی داشت،من یک دوربین (نیمه حرفه ای) sony a6500 با لنز zeiss fe-55mm 1.8za دارم که با مقایسه با آیفون 7پلاس توو شرایط مشابه و نسبتا یکسان به این نتیجه رسیدم که واقعا تصاویر ثبت شده قابل قیاس نیست و به چشم هر بیننده ای تفاوت زیاد کاملا مشهود هستش
    با تشکر.

  5. شما ک میای میگی این مقایسه واسه تبلیغاته تا حالا 7 پلاس از نزدیک دیدن؟

  6. هیچ وقت دوربین ایفون نمیتونه در حد یه دوربین حرفه ای عمل کنه اینا تبلیغ هست واسه فروش بیشتر.

  7. دوربین آیفون با تمام پیشرفتی که داشته هنوز یه سطح پایینتر از الجی و سامسونگ هس

  8. عکسهای آیفون بهترن

  9. اصلا دوربین با گوشی قابل قیاس نیست

  10. آیفون 7 خیلی خوب عکس میگیره . واقعا بررسی کیفیت دوربین موبایل رو باید با دوربین های عکاسی انجام داد نه با دیگر برندهای موبایل .
    ضمنا کیفیت عکاسی آیفون 7 خیلی بهتر از آیفون 6 است .

  11. در خوب بودن دوربین آیفون 7 پلاس شکی نیست