صنعت خودروسازی مدرن

خودروهایی که باعث دگرگونی صنعت خودروسازی مدرن شدند

خودروهای امروزی از تکنولوژی‌های جدیدی برخوردار هستند که در بسیاری از مدل‌ها به کار می‌روند. برخی از این تکنولوژی‌ها در قرن بیستم توسعه یافتند اما در آن زمان تنها در حد نمونه‌های آزمایشگاهی بودند. در این مطلب 8 خودرویی را معرفی می‌کنیم که با تکنولوژی‌های خود، صنعت خودروسازی مدرن را تحت تاثیر قرار دادند.

این مقاله در دو صفحه تهیه شده است، برای رفتن به صفحه بعدی می‌توانید بر روی شماره صفحه انتهای پست ضربه بزنید

خودروهایی که صنعت خودروسازی مدرن را دگرگون کردند

1. اولدزموبیل جت فایر (Oldsmobile Jetfire)

شرکت اولدزموبیل در سال 1962 موفق به اختراع توربوشارژ شد. نیروی القایی پیش از سوپرشارژر وجود داشت و در دهه 60 شرکت اولدزموبیل با همکاری Garrett این سیستم را ایجاد کرد. این توربو حداکثر بوست 5psi داشت و خودروی مورد نظر نیز هنوز کاربراتی بود. این خودرو نمونه‌ای آزمایشگاهی محسوب می‌شد و مشکلات زیادی داشت؛ تا جایی که اولدزموبیل مجبور شد تا تزریق آب را توسعه دهد و آن را مایع توربوراکت نام‌گذاری کرد. طراحی این سیستم پیچیده در آینده نیز ادامه پیدا کرد و امروزه به یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌های صنعت خودروسازی مدرن تبدیل شده است.صنعت خودروسازی مدرن

2. کراسلی هات شات (Crosley Hot Shot)

کراسلی یک کمپانی کوچک آمریکایی بود که خودروهای کوچکی هم می‌ساخت. این شرکت، لیستی از تکنولوژی‌های جدید را داشت که معمول‌ترین و ساده‌ترین آن ترمزهای دیسکی بود. آن‌ها در سال 1949 ترمزهای دیسکی را به صورت استاندارد بر روی هر چهار چرخ خودرو قرار دادند. توسعه‌ی ترمزهای دیسکی به سال 1890 برمی‌گشت اما تا اواخر دهه 40 میلادی هیچ شرکتی از آن استفاده نکرد. البته قبل از کراسلی، جگوار نیز ترمزهای دیسکی را در مدل مسابقه‌ای نوع D به کار برده بود.صنعت خودروسازی مدرن

3. لامبورگینی میورا (Lamborghini Miura)

میورا را می‌توان اولین سوپرکار مدرن تاریخ نامید. در واقع این خودروی لامبورگینی پدر تمام خودروهای اسپرت پیشرانه وسط کنونی است. قبل از میورا هم خودروهایی با پیشرانه وسط وجود داشتند اما لامبورگینی میورا با پیشرانه‌ی 12 سیلندر 4 لیتری، پیشروی این دسته از خودروها محسوب می‌شد.صنعت خودروسازی مدرن

4. آلفارومئو اسپایدر (Alfa Romeo Spider)

آلفارومئو اسپایدر از تکنولوژی V-tech فاصله داشت اما در حقیقت نخستین خودرویی بود که نوعی از زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را ایجاد کرد. این خودرو برای اولین بار در سال 1982 این سیستم را پیاده‌سازی کرد و اکنون بیشتر خودروها از آن بهره می‌برند. این خودرو از VVT مکانیکی استفاده می‌کرد که خیلی کارآمد نبود اما تکنولوژی جدیدی محسوب می‌شد که به اکثر خودروهای اسپرت امروزی راه پیدا کرد. سیستم VTEC بعدها توسط هوندا اختراع شد و اصول یکسانی را با این سیستم ارائه داد.

صنعت خودروسازی مدرن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*