آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز

قدم‌های هواوی برای توسعه نسل پنجم شبکه موبایل؛ تست شبکه 5G برای اولین بار در فضای باز

نحوه استفاده کاربران از اطلاعات هر روز در حال تغییر است. با این که شبکه وا‌ی‌فای (Wi-Fi) خانگی هنوز به عنوان نقطه اتصال اصلی کاربران به اینترنت محسوب شده و به صورت کارآمد افراد را در سراسر جهان به یکدیکر متصل نگه می‌دارد، هنوز کاربران برای دسترسی به اینترنت در مکان‌‎های دیگر، به شبکه‌های موبایل احتیاج دارند. با توجه به همین نیاز، اکنون نسل چهارم شبکه موبایل به صورت گسترده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و سرعت بسیار بالایی را به کاربران عرضه می‌کند، اما آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز این نوید را می‌دهد که پهنای باند بالاتر از این نیز در راه است؛ بعد از سامسونگ این بار نوبت به کمپانی چینی محبوب هواوی (Huawei) رسیده تا با همکاری شرکت ان تی‌تی دوکومو (NTT DOCOMO) برای اولین بار آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز و در مقیاسی وسیع را انجام دهد.

آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز

با گسترش میزان استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند، تمرکز اصلی شرکت‌های توسعه‌دهنده زیرساخت اینترنت، بر روی اتصالات بی‌سیم قرار گرفته و از آن جایی که امروز شبکه 4G تقریبا به صورت یک استاندارد در سراسر دنیا در آمده، آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز شکل جدی‌تری به خود گرفته است. در راستای توسعه این نسل، کمپانی هواوی (Huawei) در همکاری با شرکت ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی ژاپنی، ان تی‌تی دوکومو (NTT DOCOMO)، تصمیم دارد تا تست نسل پنجم را متفاوت‌تر از تست‌هایی که تاکنون (توسط سامسونگ و دیگر شرکت‌ها) صورت گرفته، پیاده‌سازی کند.

آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای بازتا امروز، شیوه رد و بدل شدن داده در نسل پنجم، داخل آزمایشگاه‌های کنترل شده مورد بررسی قرار می‌گرفته است. همان‌طور که می‌دانید انجام آزمایش در یک محیط ایزوله و بسیار شیک، نتیجه‌ای به طبع بسیار خوب خواهد داد، اما 5G قرار است تا روزی توسط کاربران در دنیای واقعی مورد استفاده قرار گرفته و تا همیشه درون آزمایشگاه باقی نخواهد ماند. آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز تصمیم دارد تا کارایی این تکنولوژی را در دنیای واقعی نشان دهد.

هواوی و ان‌تی‌تی دوکومو آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز را در مقیاس بسیار بزرگی انجام دادند، به طوری که نمونه آن تاکنون دیده نشده است. شهر یوکوهاما (Yokohama) ژاپن محل انجام انجام گیری آزمایش بود و این دو شرکت با نرخ فرکانسی 4.5 گیگاهرتز و پهنای باند 11.29 گیگابایت بر ثانیه، تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

به گفته هواوی، آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز به لطف استفاده از یک ایستگاه پایه با باند 4.5 گیگاهرتز و پهنای باند 200 مگاهرتز، 64 فرستنده و گیرنده و همچنین 23 تجهیزات کاربر هم به صورت ساکن و هم به صورت متحرک مهیا شد. به ادعای این دو شرکت، از آنجایی که این آزمایش در فضای باز و در چنین مقیاسی صورت گرفته، نتایج آن قابل اطمینان‌تر بوده و استانداردسازی 5G را در زمان کوتاه‌تری میسر خواهد کرد؛ اکنون انتظار می‌رود با رسیدن به سال 2020، نسل پنجم به صورت تجاری در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد.

موفقیت هواوی و ان‌تی‌تی دوکومو در آزمایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فضای باز و در مقیاسی وسیع، نوید بخش جایگزینی هر چه زودتر 5G با 4G کنونی خواهد بود. گفتنی است علاوه بر سامسونگ و هواوی، مدتی قبل اپراتور بین‌المللی AT&T نیز از اهداف خود برای تست نسل پنجم شبکه موبایل تا سال 2019 خبر داد. با وجود وعده‌های داده شده، بعید به نظر می‌رسد تا زودتر از 4 الی 5 سال آینده استفاده همگانی از شبکه 5G فراهم شود، اما قدرت این تکنولوژی به حدی است که ارزش این انتظار را دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*