10 مورد از بزرگترین رازهای حل نشده تاریخ

10 مورد از بزرگترین رازهای تاریخ که احتمالا هیچوقت حل نشوند

9. آیا شهر آتلانتیس واقعا وجود دارد؟

10 مورد از بزرگترین رازهای حل نشده تاریخ

بر اساس نوشته‌هایی از پلاتو (Plato) فیلسوف یونانی که چهارصد سال قبل از میلاد می‌زیست، جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس اطلس به نام آتلانتیس وجود داشت که ظاهرا بخش‌هایی از اروپا و آفریقا را شامل می‌شد. باستان‌شناسان بر این عقیده‌اند که این شهر پس از یک سونامی کاملا خالی از سکنه شد.

با اینکه بسیاری از محققین وجود این شهر را خیلی جدی نگرفته‌اند، بسیاری دیگر بر این عقیده‌اند که این افسانه از اتفاقاتی که در یونان باستان رخ داده، الهام گرفته باشد. این امکان وجود دارد که تمدن مینوسی ها (Minoan) که در 1400 سال قبل از میلاد در جزیره کرت (Crete) یونان باستان به وجود آمد، می‌تواند الهام‌بخش افسانه آتلانتیس باشد. با اینکه جزیره کرت در مدیترانه است نه در اقیانوس اطلس، ولی تمدن مینوسی ها بر اثر فوران آتشفشان ثرا (Thera) در یونان، آسیب‌هایی جدی دیدند.

به علاوه اینکه، باستان‌شناسان بر این عقیده هستند که مینوسی ها در نهایت بر گروهی از قبایل به نام میسنی ها (Mycenaeans) غلبه کردند که این قبایل، در واقع بنیان‌گذاران اولیه یونان بودند. البته بعید به نظر می‌رسد که بحث وجود یا عدم وجود شهر افسانه‌ای آتلانتیس به پایان مشخصی برسد.