نقش موثر اپل در پیشرفت تکنولوژی

5 مورد که اپل با حذف آن‌ها از محصولاتش، به پیشرفت تکنولوژی کمک کرد

اپل طی سال‌های گذشته با حذف مواردی نظیر فلاپی دیسک، درایو سی‌دی و جک 3.5 میلی‌متری هدفون، گام‌های موثری را در پیشرفت تکنولوژی برداشته است. در این مقاله قصد داریم به 5 مورد از این اقدامات اشاره کنیم که حذف آن‌ها توسط اپل، منجر به بهبود کیفیت و سرویس دهی به کاربران شده‌اند.

اگر شما طرفدار اپل هستید یا از آن خوشتان نمی‌آید، سخت است که بخواهیم ریسک‌های خیلی بزرگ این شرکت را طی سال‌های گذشته نا دیده بگیرید و جرات آن‌ها برای رقابت را تحسین نکنید. لیستی از ویژگی‌ها، درگاه‌های ورودی و درایوها وجود دارد که توسط اپل بازنشسته شده‌ و جالب اینجاست که همگی با موقعیت‌های رقیب آن‌ها، مایکروسافت ادغام شده‌اند. به همین منظور می‌خواهیم کمی به عقب بازگردیم.

مهم‌ترین آن‌ها همین تلفن همراهی است که در دست شماست و اپل با حذف دکمه‌ها، یک صفحه لمسی را ارائه کرد تا شما بتوانید همین حالا با موبایل خود ارتباط به مراتب بهتری را برقرار کنید. تازه‌ترین آن نیز حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون است که باز هم می‌تواند یک اقدام عجیب و شجاعانه از سوی اپل لقب بگیرد. در این جا قصد داریم به پنج اقدام کلیدی اپل اشاره کنیم که این شرکت با بازنشسته کردن آن‌ها، کمک کرد تا ایده‌های بزرگ‌تری به میان بیایند. هرچند هر کدام از این دلایل خاص به خود هستند اما همگی از یک ویژگی مشترک برخوردارند: به پیشرفت تکنولوژی کمک کرده‌اند!

ریسک پذیری اپل و کمک به پیشرفت تکنولوژی با حذف فناوری های قدیمی

استفاده از قلم یک ضرورت است

تاریخ و محصولات مربوطه: آیفون اصلی در سال 2007 همراه با نمایشگر چند لمسی و سیستم عامل iOS بهینه شده برای انگشتان دست


استیو جابز یک فرد کاملا رک و راست بود. در جهانی که شرکت‌های بزرگ سخنان درشتی می‌زنند، او خیلی رک و پوست کنده و بدون هر گونه ابهام صحبت می‌کرد. به همین دلیل شما نباید تعجب کنید زمانی که سازندگان دیوایس های موبایلی نه برای اعمال هنرمندانه، بلکه برای تجربه روزمره کاربران قلم را ارائه می‌کنند، او خیلی کوتاه در این باره می‌گوید: “اگر یک قلم دیدید، منفجرش کنید.”

بخش بزرگی از آیفون اصلی و پس از آن آیپد، در واقع استفاده از یک نمایشگر پشتیبانی کننده از چند لمس بسیار دقیق است که به راحتی می‌تواند کاربران را برای استفاده از انگشتانشان با آن مجاب کند. اپل کار سختی را با نوشتن سیستم عامل iOS بهینه شده برای انگشتان دست انجام داد. این تعهد بزرگ موجب شد تا دنیای موبایل به کلی تغییر کند. از آنجا به بعد زمانی که قلم‌ها همراه با دیوایس های اندرویدی وارد کارزار شدند، از آنها به عنوان یک ضرورت برای استفاده از گوشی ها نام برده شد. استیو جابز با حرف‌های خود به سادگی آن را از بین برد تا عملا شما برای استفاده‌های عادی خود هیچگاه از آنها استفاده نکنید.

گوشی دکمه‌ای

تاریخ و محصولات مربوطه: آیفون اصلی در سال 2007 همراه با نمایشگر چند لمسی و سیستم عامل iOS بهینه شده برای انگشتان دست

واکنش استیو بالمر به آیفون اصلی را در بالا و به صورت ویدیویی قابل مشاهده است که نمی‌تواند با گوشی لمسی اپل کنار بیاید و آن را به تمسخر می‌گیرد. بالمر مدیرعامل وقت مایکروسافت، به آیفون می‌خندد و می‌گوید مشتریان این محصول را نمی‌خرند، چرا که فاقد کیبورد است.

آقای بالمر باید در ابتدا با گوشی آیفون کار می‌کرد و پس از آن به سخن می‌پرداخت؛ اما وی واقعیت را نادیده گرفت و چند سال بعد مشاهده کرد که آیفون چگونه آیفون اپل به فروش می‌رسد و رکوردها را یکی پس از دیگری می‌شکند! بعد از آن مایکروسافت هم ناچار شد به بازار ورود پیدا کند و با پلتفرم ویندوز فونش همراه با گوشی‌هایی که فاقد کلیدهای فیزیکی بودند چند سال پس از اپل، عملا نتوانست موفقیت آیفون را تکرار کند. این روزها حضور یک صفحه کلیدی فیزیک در یک گوشی به یک ویژگی آنتیک و خاص تبدیل شده و می‌توانید بفهمید که چگونه حذف آن و اضافه کردن صفحه نمایش لمسی توسط اپل، به پیشرفت تکنولوژی کمک کرد.

فروش نرم افزار در جعبه‌های فیزیکی

تاریخ و محصولات مربوطه: فروشگاه اپلیکیشن اپل در سال 2008 رونمایی شد که دسترسی کاربران را همراه با فروش اپلیکیشن به صورت آنلاین راحت‌تر از هر زمانی کرد

پیشرفت تکنولوژی

بسیاری از شما، احتمالا در سن و سالی هستید که هیچگاه یک نرم افزار را به صورت فیزیکی و همراه با جعبه‌اش خریداری نکرده‌اید. در حال حاضر زمانی که شما می‌توانید نرم افزار دلخواهتان را در کمترین زمان ممکن پیدا کرده و سپس دانلود / خریداری کنید، دیگر نیازی به دردسرهای گذشته برای خرید نسخه‌های فیزیکی نرم افزارها نخواهد بود.

اپل برای نخستین بار حدود 8 سال پیش از فروشگاه اپلیکیشنی خود به نام “App Store” رونمایی کرد و پس از آن طولی نکشید که گوگل نیز برای اندروید یک فروشگاه به نام “Android Market” احداث کرد که در نهایت نام آن به “Google Play” تغییر یافت. در حال حاضر فروشگاه اپلیکیشنی مایکروسافت نیز به نام “Windows Marketplace” مشغول فعالیت است.

حال پس از گذشت 8 سال از این قضیه وقتی به عقب نگاه می‌کنیم، تصور آن که به فروشگاه‌های واقعی می‌رفتیم و نرم افزارهای مورد نظر را به صورت فیزیکی تهیه می‌کردیم کمی سخت است. اپل با حذف فروشگاه‌های فیزیکی نرم افزار، تاثیر مستقیمی در پیشرفت تکنولوژی و به طور مشخص راه اندازی فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن داشت.

مجبور کردن کاربران به استفاده از تسک منیجرها

تاریخ و محصولات مربوطه: iOS در سال 2007 عرضه شد. این پلتفرم دیگر کاربران را وادار به استفاده از تسک منیجر نمی‌کند

پیشرفت تکنولوژی

روزی روزگاری کامپیوترها به این میزان در دسترس عموم مردم قرار نداشتند. قطعا نیاز نیست که این را بازگو کنیم؛ اما چیزی حدود 10 سال پیش خرید کامپیوتر، یک هدیه بسیار بزرگ به حساب می‌آمد. البته استفاده از کامپیوترها نیازمند آموزش‌های سخت و زیاد بود. آن زمان کاربران می‌بایست کار با تسک منیجرها را یاد می‌گرفتند و در این بین ترمینال‌ها، تسک‌های ساده‌ای به شمار نمی‌رفتند.

آیفون عرضه شد و همان زمان می‌گفتند که این یک پلتفرم چند وظیفه‌ای است. استیو جابز درباره این پلتفرم می‌گوید: “اگر در سیستم عامل iOS یک مدیریت وظایف دیدید، آن را منفجر کنید.”

این روزها دیگر تمامی سیستم عامل‌ها از چنین قابلیتی برخوردار هستند و دیگر همانند گذشته نیازمند استفاده از تسک‌های بسیار سخت نخواهید بود. بدون شک رهایی از شر مدیریت وظیفه یا همان تسک منیجر را مدیون اپل هستیم که به عنوان بخشی از پیشرفت تکنولوژی ، امروزه دستاورد بزرگی در حوزه تلفن همراه به حساب می‌آید.

فلاپی دیسک، سی‌دی/دی‌وی‌دی و غیره

تاریخ و محصولات مربوطه: اپل با عرضه آی مک در سال 1997، درایو فلاپی را حذف کرد و مک بوک ایر آن‌ها نیز در سال 2008 درایو سی‌دی/دی‌وی‌دی را از راه برداشت

پیشرفت تکنولوژی

اپل یکی از ریسک پذیرترین شرکت‌های فناوری جهان به حساب می‌آید که همواره در طول تاریخ به پیشرفت تکنولوژی کمک‌های شایانی کرده است. این کمپانی در اقداماتی شجاعانه فلاپی دیسک، درایو CD/DVD را از محصولات خود حذف کرد. استیو جابز در سال 1997 میلادی از یک کامپیوتر جدید آی مک رونمایی کرد که به جای فلاپی میزبان یک درایو CD/DVD بود و این اتفاق در حالی رقم خورد که استاندارد آن زمان همچنان دیسکت های فلاپی بودند. گام مثبت بعدی اپل در اوایل سال 2008 همراه با رونمایی از لپ تاپ فوق باریک مک بوک ایر برداشته شد. این محصول نیز عملا دیگر فاقد یک درایو سی‌دی/دی‌وی‌دی بود.

این روزها هنوز هم لپ تاپ‌ها کم و بیش مجهز به این درایو فروخته می‌شوند، اما دیگر کمتر کسی از این درایو‌ها برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. این نشان می‌دهد که اپل همواره به عهد خود برای پیشرفت تکنولوژی پایبند است و به وضوح می‌بینیم که با گذشت نزدیک به 10 سال از حذف این دیسکت‌ها، روش‌های بسیار سریع‌تر و مدرن‌تری از سی‌دی/دی‌وی‌دی برای انتقال اطلاعات پدید آمده است.

اینک نوبت به آن رسیده تا یکی دیگر از گام‌های موثر در پیشرفت تکنولوژی توسط اپل برداشته شود تا این بار شاهد بهبود کیفیت بخش صوتی دیوایس های موبایلی باشیم. در تازه‌ترین اقدام شرکت اپل جک 3.5 میلی‌متری هدفون را از دو آیفون 7 و 7 پلاس خود حذف کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*