آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه

سامسونگ آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه موبایل (5G) را با موفقیت انجام داد

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از سامسونگ، این شرکت آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) را در همکاری با موسسه تحقیقات تلفن همراه چین (China Mobile Research Institute) با موفقیت انجام داده است. گفتنی است این دو شرکت از ماه ژوئن سال جاری میلادی (حدود ادیبهشت) برای تحقیق و توسعه شبکه 5G با یکدیگر همکاری کرده‌اند، اتفاقی که بعد از عضویت سامسونگ در انجمن نوآوری در نسل پنجم شبکه تلفن همراه چین رخ داده است.

آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه

بد نیست تا پیش از پرداختن به اخبار مرتبط با آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه، گذری کوتاه به 4 نسل پیشین داشته باشیم:

آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه

نسل اول (1G)

در 1G، به عنوان نسل نخست شبکه تلفن همراه، خبری از امکانات کنونی که به صورت بی‌سیم دریافت می‌کنیم نبود، چرا که سیگنالها بصورت “آنالوگ” مخابره می شدند و در واقع از نقل و انتقال دیتایی وجود نداشت. گفتنی است 1G، که با فرکانس بالایی در حدود 150 مگاهرتز مخابره می شد، متعلق به دهه 1980 است.

نسل دوم (2G)

2G یک تفاوت عمده با نسل اول دارد و آن مخابره سیگنال‌ها (هم بین برج های رادیویی و هم بین تلفن‌ها و برج‌ها) بصورت دیجیتالی است. این سیگنالها با فرکانس پائین‌تری مخابره شده و امکان انتقال دیتا را به میزان محدودی مهیا می‌کند. این نسل با نام سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل (GSM –> Global System for Mobile communication) نیز شناخته می‌شود.

نسل سوم (3G)

3G با رویکرد اصلی توجه به ارتباطات چندرسانه‌ای پیاده سازی شد و سرعت بسیار بسیار بالاتری نسبت به 2G (حدود 5 الی 6 مگابایت بر ثانیه) ارائه می‌کند. امکان استفاده از اینترنت پر سرعت همراه و برقراری تماس تصویری، پایه نسل سوم است.

نسل چهارم (4G)

4G در مقایسه با نسل‌های پیشین جهش بسیار بلندی داشت، چنان که به لطف استفاده از طول موج بسیار کوتاه، در برخی آزمایش‌ها از این نسل سرعت‌ 100 مگابایت بر ثانیه و بیشتر نیز به دست آمد.

نسل پنجم (5G)

در طول آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه که در شهر پکن صورت گرفت، سامسونگ از دو تکنولوژی کلیدی برای پیاده سازی 5G استفاده کرد:

  • مودلاسیون فضایی که به عنوان متدی برای افزایش نرخ انتقال داده استفاده می‌شود، بدون اینکه نیاز به افزایش پهنای باند باشد.
  • FBMC به عنوان روشی جدید که تقسیم سیگنال حامل به کانال‌های مختلف و استفاده کننده از فرکانس مشابه را انجام می‌دهد.

هر دو این‌ها در آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فرکانس 3.5 گیگاهرتز مورد بررسی قرار گرفتند، عددی که به فرکانس کاری نسل چهارم شبکه موبایل نزدیک است. استفاده از فرکانس بالا در آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه نشان می‌دهد که این شبکه پوشش دهی بسیار مناسبی ندارد، از همین رو تنها برای مناطقی که امکان قرار دادن سلول‌هایی توزیع کننده در فاصله‌های معین از یکدیگر وجود دارد مناسب است.

فرکانس‌های کاری بسیار بالا به عنوان اصلی‌ترین اشکال تکنولوژی 5G محسوب می‌شوند، از آنجایی که برای استفاده در هر منطقه جغرافیایی، همچون مناطق روستایی و یا بسیار گسترده مناسب نیستند. محدوده پوشش دهی این نسل به میزانی پایین است که نتوان برای استفاده در چنین مناطقی بر روی آن حساب کرد.

سامسونگ هدف از آزمایش‌های خود را بررسی نحوه عملکرد فرکانس‌های کاری بالا در مناطق شهری عنوان کرده است، فرکانس‌هایی که از رنج 30 تا 300 گیگاهرتز را پوشش دهی می‌کنند. در نظر داشته باشید که آزمایش اولیه نسل پنجم شبکه تلفن همراه در فرکانسی به اندازه 10 برابر پایین‌تر از استاندارد 5G انجام شده است، از همین رو باید منتظر انجام آزمایش‌های بیشتر از سوی این شرکت باشیم. سامسونگ وعده داده که تحقیق و توسعه نسل پنجم را با همکاری با شریک چینی خود ادامه داده و آن را تا سال 2018 برای استفاده‌های تجاری آماده خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*