بارش شهابی ثوری

بارش شهابی ثوری در هفته سوم آبان اتفاق می‌افتد

بارش شهابی ثوری هر ساله در هفته سوم آبان بر اثر برخورد ذرات به جا مانده از دنباله‌دار «انکه» (Encke) با جو زمین اتفاق می‌افتد. این بارش‌ها را می‌توان در نیمه‌های شب 21 و 22 آبان و در آسمان صاف به خوبی مشاهده کرد.

بر اثر برخورد ذرات دنباله‌دار «انکه» با جو زمین، بارش شهابی ایجاد می‌شود. نقطه نور این بارش شهابی در صورت فلکی ثور (گاو) قرار دارد و به همین دلیل ستاره شناسان این رخداد را بارش شهابی ثوری نامیده‌اند.

این اتفاق در هفته سوم آبان هر سال رخ می‌دهد و در این روزها می‌توان در آسمان صاف و به دور از آلودگی‌های نوری، تا هفت شهاب سنگ را در ساعت مشاهده کرد. این بارش‌ها با دو نام ثور جنوبی و ثور شمالی شناخته می‌شوند و از اواخر مهرماه آغاز می‌شود. بارش شهابی ثوری تا اوایل آذر ادامه خواهد داشت اما اوج آن در هفته سوم آبان و در روزهای بیست و یکم و بیست و دوم قابل مشاهده است.

بارش شهابی ثوری با بزرگترین ابر ماه قرن همزمان خواهد شد

بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی ثوری در نیمه‌های شب است؛ چرا که در اواخر آبان، صورت فلکی ثور در اول شب طلوع می‌کند و تا طلوع آفتاب قابل رویت خواهد بود. امسال این رخداد با بزرگترین ابر ماه قرن 21 همزمان می‌شود. بزرگترین ابر ماه قرن در روز 24 آبان دیده می‌شود و 14 درصد بزرگ‌تر و 30 درصد روشن‌تر از متوسط یک ماه کامل خواهد بود. در این روز ماه به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود با زمین می‌رسد و این اتفاق تا 25 نوامبر سال 2034 میلادی تکرار نخواهد شد.

بارش شهابی ثوری از ذراتی که در اطراف زمین پراکنده هستند نشأت می‌گیرد و تحت تاثیر گرانش، به سمت زمین می‌آید. این ذرات در واکنش با مولکول‌های جو می‌سوزند و به شکل رد نورانی شهاب قابل مشاهده هستند. با بیشتر شدن تعداد شهاب‌ها در مقاطعی از سال، پدیده‌ی بارش شهابی به وجود می‌آید که در یک تاریخ مشخص در طول سال رخ می‌دهند.

گفته می‌شود که دنباله‌دار «انکه» و شهاب‌های ثوری، بقایای دنباله‌دار بسیار بزرگ‌تری هستند که 20 تا 30 هزار سال پیش از هم پاشید و به تکه‌های بزرگ‌تر و مقادیر انبوهی از ماه میان‌سیاره‌ای تبدیل شد. بخش عمده‌ی این مواد و قطعات حجیم، هنوز هم در داخل منظومه شمسی وجود دارند و گاهی اوقات در دام میدان گرانشی زمین یا یک سیاره‌ی دیگر گرفتار می‌شوند.

این جریان، بزرگ‌ترین جریان ماده در منطقه‌ی داخلی منظومه شمسی است و عبور زمین از میان آن چند هفته‌ای به طول می‌انجامد. به همین علت نسبت به بارش‌های شهابی دیگر که در چند روز اتفاق می‌افتد، بارش شهابی طولانی‌تری را شاهد خواهیم بود که چند هفته طول می‌کشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*