راه اندازی پروژه هایپرلوپ در دوبی

پروژه هایپرلوپ در دوبی اجرایی می شود؟

پروژه هایپرلوپ Hyperloop  هنوز هم برای بسیاری، یک رویا و تنها جلوه ای از بلند‌پروازی‌های ایلان ماسک است. پروژه‌ای که قرار است سیستم حمل و نقل را وارد گردونه و انقلابی عظیم کند که در آن سرعت جابجایی و ترانسفر بین نقاط مختلف، به شکل اعجاب‌انگیز و غیر قابل باوری تغییر می کند و همه معادلات را به هم خواهد ریخت.

پروژه هایپرلوپ همچنان دارای جذبه و شکوه خاصی است، تا جایی که بسیاری از کشورها تمایل دارند تا به هر قیمتی این پروژه را راه‌اندازی کرده و از مزایای بالاترین سرعت زمینی در ترانسفر کالا و مسافر بهره ببرند. از جمله این کشورها می توان به روسیه، استرالیا، سنگاپور و چند کشور اروپایی اشاره کرد.

شرکت Hyperloop One و نیز Hyperloop Transportation Technologies)HTT) دو کمپانی رقیب در زمینه راه‌اندازی این پروژه هستند که به احتمال زیاد تمایل دارند تا اولین تجربه بالاترین سرعت را قبل از هر جایی در کشور آمریکایی پیاده‌سازی کنند، اما وجود برخی موانع قانونی در تعویق اجرایی شدن این پروژه در آمریکا نقش مهمی خواهد داشت.

دوبی به عنوان اولین میزبان پروژه هایپرلوپ

از سوی دیگر همواره شاهد بوده‌ایم که امارات متحده عربی، در زمینه پروژه‌های رویایی و بلند‌پروازانه به گونه‌ای آوانگارد بوده و آنها را اجرا کرده است. شاید این بار نوبت به توسعه فناوری‌های هایپر لوپ باشد تا توجه این شیخ‌نشین ثروتمند را به خود جلب کند و دوبی اولین مکانی باشد که هایپر لوپ را عینیت ببخشید.

شرکت هایپر لوپ وان در ویدیو جدیدی که منتشر کرده است بر این مهم تاکید دارد که فاصله بین دوبی و ابوظبی با استفاده از این فناوری در کمتر از 12 دقیقه طی خواهد شد و این در حالی است که اگر بخواهید این مسافت را با خودرو طی کنید دست کم می‌بایست دو ساعت وقت صرف کنید.

همچنین با استفاده از این فناوری، زمان صرف شده در سفر بین دوبی و دوحه به 23 دقیقه کاهش خواهد یافت؛ مسافتی که با استفاده از خودرو در 7 ساعت و با استفاده از هواپیما در یک ساعت طی خواهد شد. همچین زمان مورد نیاز برای ترانسفر بین دوبی و ریاض به 48 دقیقه کاهش می‌یابد که این زمان در حدود یک ساعت کمتر از زمان مورد نیاز در یک سفر هوایی بین دو نقطه یاد شده خواهد بود.

شرکت هایپر لوپ وان علاقه بسیاری از خود نشان می‌دهد تا این پروژه را در دوبی راه‌اندازی کند. در ماه آگوست، این شرکت قراردادی را با DP World  به امضا رساند که سومین اوپراتور بزرگ مسافربری و حمل و نقل بندری در دنیاست. هدف از این قرارداد، استفاده از هایپرلوپ به منظور ارتقا کارایی و بهره‌وری بندر جبل علی است که در معروف ترین شهر امارات متحده عربی قرار دارد. این شبکه به منظور ترانسفر بار از بندر به داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی‌ که ایلان ماسک اعلام کرد که با این فناوری می‌تواند مسافران را با سرعت 700 مایل و با استفاده از کپسول‌های متحرک در درون یک استوانه جابجا کند، همه تصور می کردند که این تنها یک رویا باشد اما هر دو شرکت رقیب Hyperloop One و HTT درصدد هستند تا چالش راه اندازی این پروژه را تقبل کنند و این در حالی است که شک و تردید در خصوص امکان تحقق این فناوری و پروژه متعاقب آن همچنان به قوت خود باقی است. البته در کنار تردیدهای یاد شده باید گفت که طی چند سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه صورت گرفته که تا حدودی نقش تردیدها را کم رنگ می‌کند.

دوبی همواره ثابت کرده است که ابایی در سرمایه‌گذاری بر روی پروژه های بزرگ ندارد، این شهر جایگاه بلندترین و بزرگترین برج، مرکز خرید و نیز پیست اسکی سرپوشیده دنیاست. شاید هایپر لوپ یک بار دیگر بر جذبه‌های این شهر علاقه‌مند به پروژه‌های بزرگ بیافزاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*