اختلاف استیو بالمر و بیل گیتس

علت اختلاف استیو بالمر و بیل گیتس بر سر ورود به حوزه سخت افزار بوده است

سال 2007 و زمانی که استیو جابز از اولین نسل گوشی آیفون رونمایی کرد، صحبت‌های مدیر ارشد اجرایی سابق مایکروسافت یعنی استیو بالمر (Steve Balmer) در مورد این گوشی هوشمند مورد توجه همگان قرار گرفت. او صحبت‌های خود در مورد این گوشی را با تمسخر قیمت 500 دلاری آیفون آغاز نمود و در ادامه نبود کیبورد فیزیکی QWERTY را ضعفی بزرگ برای این گوشی خواند. او معقتد بود که این گوشی نمی‌تواند مناسب ارسال پیام‌ها و نامه‌های الکترونیکی باشد. حال صحبت‌های این مدیر اجرایی نشان می‌دهد که عدم توجه موسس مایکروسافت به حوزه سخت افزار، علت اصلی اختلاف استیو بالمر و بیل گیتس بوده است.

اختلاف استیو بالمر و بیل گیتس

آیا اختلاف استیو بالمر و بیل گیتس نهایتا باعث شکست مایکروسافت و عقب ماندن از اپل شده است؟

حال نزدیک به ده سال از این ماجرا می‌گذرد و بالمر به اشتباه خود اعتراف کرده است. او به عنوان مدیر اجرایی مایکروسافت باید زودتر برای ورود به دنیای سخت افزارها تصمیم می‌گرفت و پس از فروش ناموفق سرفیس آر تی (Surface RT) در سال 2012، نهایتا در سال 2013 بود که مایکروسافت با معرفی تبلت سرفیس پرو (Surface Pro) جای پای خود را در صنعت سخت افزار محکم کرد. اما عدم پشتیبانی موسس مایکروسافت، بیل گیتس (Bil Gates) از طرح‌های مدیر اجرایی شرکت، اختلاف استیو بالمر و بیل گیتس را به همراه داشت.

شاید بهتر بود من کمی در مورد خرید یارانه‌ای گوشی های هوشمند از طریق اپراتورها فکر می‌کردم. بسیاری از مردم، آن بخش از صحبت‌های من که گفتم هیچ کسی آیفون را نمی‌خرد به خاطر دارند. اما قیمت 600 یا 700 دلاری برای یک گوشی هوشمند، ایده‌ای تجاری از سوی اپل بود که هزینه‌های آن ماهانه و از طریق قبض تلفن، از کاربران دریافت می‌شد.

نقد اولیه بالمر به آیفون در سال 2007 و اشاره به وجود دستگاه‌های بسیار خوب مجهز به ویندوز موبایل همچون موتورولا کیو (Motorola Q) در بازار اساسا تغییر کرد و حتی بعدها مدیران بلک بری با اتکا به صحبت‌های بالمر، دست به تمسخر آیفون زدند. شاید در آن زمان کسی نمی‌توانست مزایا و ویژگی‌های بسیار خوب نمایشگر لمسی آیفون را درک کند و همین موضوع باعث شکست مایکروسافت و بلک بری در بازار تلفن های هوشمند شد. ویدیویی که در ادامه قرار گرفته، واکنش تمسخر آمیز بالمر به معرفی آیفون در سال 2007 را نشان می‌دهد:

اما حالا سوالی وجود دارد که بالمر باید به او پاسخ دهد: آیا اشتباهات او باعث شکست مایکروسافت و جا ماندن از دیگر رقبا در بازار گوشی های هوشمند شده است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*