راهنمای خرید کارت حافظه

راهنمای جامع خرید کارت حافظه (SD Card) برای دستگاه‌های دیجیتال

خرید یک کارت حافظه جانبی برای دستگاه‌های دیجیتال (SD Card –> Secure Digital Card) به ظاهر نباید کار سختی باشد، اما برخی کاربران هنگام خرید درگیر اعداد و ارقام مرتبط با این محصول شده و در انتخاب مناسبت‌ترین گزینه دچار تردید می‌شوند. در این راهنمای خرید کارت حافظه قصد داریم تا شما را با معانی اعداد مشاهده شده در لیست مشخصات یک کارت حافظه آشنا کنیم.

راهنمای خرید کارت حافظه

اس دی کارت‌ها قیمت پایینی داشته و استفاده از آن‌ها روش مناسبی برای افزایش ظرفیت هر نوع دستگاه دیجیتال دارای قابلیت نوشتن و خواندن اطلاعات محسوب می‌شود. بیشتر دوربین‌های عکاسی فاقد حافظه داخلی موثر بوده و مجبور به استفاده از کارت حافظه هستند. این مورد در مورد موزیک پلیرها، رکوردرها، قاب‌های عکس دیجیتال و مخصوصا گوشی‌های هوشمند نیز صدق می‌کند. گفتنی است اگر چه در این راهنمای خرید کارت حافظه تمرکز ما بر روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی است، اما هنگام خرید کارت حافظه برای هر نوع دستگاه دیجیتال دیگری نیز می‌توانید بر روی این مطلب به عنوان یک مرجع حساب کنید.

گوشی‌های هوشمند پایین‌رده و میان‌رده، که بخش اعظم بازار این محصول را تشکیل می‌دهند، اغلب دارای حافظه داخلی پایینی بوده و کاربر بعد از نصب چندین برنامه، به دلیل تولید دائم دیتا توسط برنامه‌ها، با مشکل کمبود حافظه مواجه می‌شود؛ کاربر نه تنها دیگر نمی‌تواند فایل‌های اضافی اعم از عکس، فیلم و موزیک به دستگاه خود منتقل کند، بلکه برای نصب برنامه‌های کاربردی بیشتر نیز دچار مشکل شده است.

در لیست مشخصات اغلب گوشی‌های میان‌رده، در بهترین حالت 8 گیگابایت ظرفیت داخلی مشاهده می‌شود، اما به این معنی نیست که کاربر می‌تواند تا سقف این مقدار اطلاعات به دستگاه خود منتقل کند. سیستم عامل گوشی و نرم افزارهای اولیه بخش عمده این فضا را اشغال کرده و یک گوشی هوشمند با حافظه داخلی 8 گیگابایتی، در بهترین حالت نیمی از فضای خود را در دسترس کاربر برای انتقال اطلاعات خود قرار می‌دهد. اینجاست که نیاز به راهنمای خرید کارت حافظه مشخص می‌شود.

اندازه فیزیکی

راهنمای خرید کارت حافظهدر چنین شرایطی، اگر که در مشخصات دستگاه خریداری شده قابلیت افزایش حافظه دیده می‌شود، کاربر نیازمند راهنمای خرید کارت حافظه برای انتخاب بهترین مدل است. اس دی کارت‌ها در اندازه‌های فیزیکی متفاوتی عرضه شده و سرعت نوشتن و خواندن دیتا و همچنین میزان ظرفیت مختلفی دارند.

در بحث اندازه، اس دی کارت‌ها در 3 سایز متفاوت عرضه می‌شوند:

  • اس دی کارت (SD card)
  • مینی اس دی کارت (Mini SD Card)
  • میکرو اس دی کارت (Micro SD card)

نوع اول، به عنوان بزرگترین در سایز فیزیکی، کمی بزرگتر از یک تمبر بوده و به طور غالب به عنوان کارت حافظه در دوربین‌ها دیده می‌شود. نوع دوم، که البته محبوبیت زیادی ندارد، تقریبا دارای نیمی از اندازه SD Card است. نوع سوم، به عنوان کوچکترین مدل، توسط گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته و آیتم مورد نظر ما برای خرید است.

در راهنمای خرید کارت حافظه بد نیست به این نکته اشاره کنیم که خوشبختانه بر خلاف SD Card که قابلیت تغییر اندازه و کوچک شدن را ندارد، این امکان برای Mini SD Card و همچنین Micro SD Card فراهم شده و همانطور که همواره دیده‌اید، در جعبه آن‌ها یک خشاب در اندازه SD Card وجود دارد تا اگر که نیاز به اتصال کارت حافظه به دستگاهی با پشتیبانی از SD Card پیدا کردید، بتوانید به راحتی سایز فیزیکی را افزایش دهید. به عنوان نمونه بیشتر لپ تاپ‌ها دارای کارت ریدر (Card Reader) داخلی، با پشتیبانی از SD Card هستند که با استفاده از خشاب، به سریع‌ترین روش ممکن می‌توان انتقال اطلاعات میان لپتاپ و گوشی هوشمند را فراهم کرد.

ورژن حافظه

راهنمای خرید کارت حافظهمورد دیگری که در راهنمای خرید کارت حافظه باید به آن اشاره کنیم، ورژن حافظه است (Storage Version) است. انتخاب شما در این مورد، از میان میکرو اس دی کارت (microSD card)، میکرو اس دی اچ سی کارت (microSDHC card) و یا میکرو اس دی ایکس سی (microSDXC) خواهد بود. نوع اول (microSD) برای نگهداری اطلاعات تا 2 گیگابایت طراحی شده بود، هر چند که نسخه‌های 4 گیگابایتی نیز از آن دیده شده‌اند. نوع دوم (microSDHC –>Secure Digital High Capacity) با افزایش ظرفیت نسبت به مدل اولیه، برای ذخیره اطلاعات تا 32 گیگابایت طراحی شده است. مدل سوم (microSDXC –> Secure Digital eXtra Capacity) نسل جدیدی است که برای ذخیره اطلاعات از 32 گیگابایت تا 2 ترابایت به دنیای تکنولوژی تقدیم شده است.

با در نظر گرفتن این راهنمای خرید کارت حافظه و علم به انواع ورژن‌ها، باید پیش از خرید، از نسخه‌ پشتیبانی شونده توسط گوشی هوشمند اطمینان حاصل کنید. بیشتر گوشی‌های اندرویدی امروزی از microSDHC پشتیبانی می‌کنند، حال آن که پشتیبانی از microSDXC در معدود پرچمداران برخی از کمپانی‌ها دیده می‌شود. گفتنی است یک گوشی هوشمند با قابلیت پشتیبانی از microSDXC قادر به استفاده از دو مدل دیگر نیز است، اتفاقی که بالعکس آن ممکن نیست. همچنین راهی برای تشخیص ورژن پشتیبانی شونده از طریق مشاهده اسلات کارت وجود دارد و ناچار به خواندن مشخصات سخت افزاری دستگاه هستید.

کلاس‌های سرعت

راهنمای خرید کارت حافظهدر راهنمای خرید کارت حافظه در نهایت به بررسی اعدادی می‌رسیم که بیش از همه کاربران را هنگام خرید سر در گم می‌کنند. در حال حاضر پنج کلاس مختلف سرعت وجود دارند که در ادامه به ترتیب از آهسته‌ترین تا سریع‌ترین لیست خواهند شد:

  • DS  ——–> نهایت سرعت 12.5 مگابایت بر ثانیه
  • HS  ——–> نهایت سرعت 25 مگابایت بر ثانیه
  • UHS-I  —-> نهایت سرعت 104 مگابایت بر ثانیه
  • UHS-II  —> نهایت سرعت 312 مگابایت بر ثانیه
  • UHS-3  —> سرعت بالای 312 مگابایت بر ثانیه

همچنین کلاس‌های سرعت دیگری به عنوان زیر شاخه‌‌های موارد یاد شده وجود دارند. به عنوان نمونه در کلاس DS در حدود 6 و در کلاس HS در حدود 10 کلاس زیر شاخه دیده می‌شوند. این اعداد نشان دهنده بالاترین سرعت‌هایی است که یک کارت حافظه می‌تواند هنگام خواندن اطلاعات داشته باشد. در راهنمای خرید کارت حافظه که معمولا در کنار پکیج فروخته می‌شود، معمولا یک رنج عددی از سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات نوشته می‌شود، اما با آگاهی از تفاوت آن‌ها در این راهنمای خرید کارت حافظه ، می‌توانید بدون سرک کشیدن در جعبه محصولات در فروشگاه‌های مختلف، مستقیما به سراغ آیتم مورد نظرتان بروید.

کدام یک را بخرم؟

راهنمای خرید کارت حافظه

  • باید ابتدا دستگاه مورد نظر خود را برای انتخاب کارت حافظه در نظر گرفته و طبق آن از میان سه سایز موجود دست به انتخاب بزنید. اگر که هدف شما افزایش ظرفیت حافظه گوشی موبایل است، باید Micro SD Card را انتخاب کنید.
  • پیش از خرید باید از ورژن حافظه‌ای که توسط دستگاه شما پشتیبانی می‌شود اطلاع داشته باشید. برای جلوگیری از اتلاف هزینه و خرید ورژن اشتباه، از فروشنده خود سوال کرده و یا با کند و کاش در اینترنت، به جواب این سوال برسید.
  • انتخاب سرعت بستگی به نحوه استفاده‌ آتی شما از حافظه خواهد داشت.

بیشتر کاربران در مورد کلاس‌های سرعت دچار سردرگمی می‌شوند. اگر چه برای گوش دادن به موزیک و یا تماشای ویدیو نیازی به استفاده از کارت‌های حافظه UHS ندارید، با این حال استفاده از آن‌ها ضرری نداشته و تا کنون موردی بابت “زیاد بودن سرعت بیش از حد کارت حافظه” دیده نشده است. کارت‌های با سرعت بالا به طور مشخص زمینه استفاده خود را دارند، به طور نمونه برای فیلم برداری 4K مجبور به استفاده از پر سرعت‌ترین مدل موجود هستید.

در راهنمای خرید کارت حافظه باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به باز گزاشتن دست شما در پاراگراف بالا، به عدم خرید کارت حافظه پایین‌تر از کلاس 10 تاکید می‌کنیم. این کلاس تناسب خوبی میان قیمت و کیفیت برقرار کرده و سرعت بسیار قابل قبولی حتی در دریافت و انتقال فایل از کامپیوتر ارائه می‌کند. سرعت این کلاس به اندازه‌ای است که حتی برای ذخیره کردن دیتای اپلیکیشن‌های گوشی نیز می‌توانید بر روی آن‌ حساب باز کنید. سرعت 25 مگابایت بر ثانیه برای استفاده‌های متداول کاربران می‌تواند کافی و مناسب باشد.

برای طرفداران ثبت ویدیو باید گفت که اگر چه ذخیره ویدیو بر روی حافظه داخلی همواره بهترین گزینه پیش رو است، اما در صورت نبود فضای کافی، برای فیلم برداری HD و FUll HD ناچار به استفاده از کلاس UHS بوده و برای 4K نیز باید با آگاهی از این راهنمای خرید کارت حافظه ، از میان پرسرعت‌ترین محصولات موجود بازار خریداری کنید؛ هرچه بالاتر، بهتر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. سلام به همگی من حدود چند سال پیش یه گوشی نوکیا n97خریدم که گوشی شکست از اون به بعد عکسهای پسرم رو که داخل مموری بود میزاشتم داخل میکرو سیدی وبعد داخل دستگاه سی دی وروی تلوزیون پخش میشد الان هر چی مموری رو میزارم روی هر موبایلی دیگه هیچ تصویری نشون نمیده اصلا شناسایی نمیشه میگم ربطی به میکرو سیدی که مموری رو توش میزاشتم داره یانه چون یه دکمه کنارش بود که من بهش دست میردم خواهشن جواب بدید ممنون میشم

  2. با سلام گوشی منgalaxy s3 9305هست مموریmicro SDXCساپورت میکنه.باSDXCمشکلی نداره؟

  3. سلام گوسی من سامسونگ گلکسی گرند i9082 هست. میخواستم بدونم تا چه ظرفیتی گوشیم کارت حافظه پشتیبانی میکنه؟ توی دیجیکالا نوشته تا 64 گیگ پشتیبانی میکنه. میخواستم بدونم اگه مشکلی نداره 64 بخرم؟ با sdxc مشکلی نداشته باشه؟

  4. سلام
    میخواستم بدونم کدوم از این کارت حافظه ها با توجه به مدل و برند و سرعت و حجم 64 گیگ برای S7 مناسب هست!؟
    ممنونم!!!

    • سلام
      اگر که 64 گیگابایتی میخواید پس بدون شک تنها گزینه موجود microSDXC هست. بقیه موارد زیاد تفاوت ندارند هر مقداری که باشند، چون تمامی microSDXC ها بهترینند

  5. سلام
    میخواستم بدونم که A5 تا چه سرعت کارت حافظه رو پشتیبانی میکنه یعنی Ultimate 633X کلاس ده رو بعنوان مثال میتونه ساپورت کنه و اینکه چه مدل و برندی رو پیشنهاد میکنین 64 گیگ باشه ممنونم

    • اگر که منظورتون A5 معرفی شده تو سال 2016 باشه باید بگم که تا 128 گیگابایت رو پشتیبانی میکنه و با استفاده از همین مطلب میتونید ببینید کدوم دسته از مموری کارتها براش مناسبند. این گوشی واقعا قویه و ظرفیت مموری کارتش دو برابر مقداریه که شما گفتید