پردازشگر گرافیکی Mali-G51

رونمایی ARM از پردازشگر گرافیکی Mali-G51 برای سیستم واقعیت مجازی

با فراگیرتر شدن سیستم واقعیت مجازی، سازندگان مختلف هم به تولید پردازشگرهای قدرتمندتر روی می‌آورند تا تراشه‌های جدید، توان کافی در پردازش اطلاعات را داشته باشد. پردازشگر گرافیکی Mali-G51 که اخیرا شرکت ARM آن را معرفی کرده، منحصرا با هدف پردازش محتوای واقعیت مجازی ساخته شده است.

پردازشگر گرافیکی Mali-G51 تا 60 درصد در مصرف انرژی بهینه‌تر خواهد بود

سازندگان در ساخت این پردازشگر گرافیکی همچون Mali-G71، از معماری Bifrost با رابط نرم افزاری Vulkan (ولکان) استفاده‌ کرده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که به صورت رسمی توسط ARM منتشر شده، سازندگان برای اولین بار واحدهای سایه زن دوگانه (Dual Shaders) را به کار گرفته‌اند تا کمبود تعداد هسته‌های پردازشی چندان محسوس نباشد.

پردازشگر گرافیکی Mali-G51

اساسا واحدهای سایه زن موجود در دیگر تراشه‌ها، هر پیکسل را یک بار در چرخه کلاک هسته پردازش می‌کنند اما واحدهای سایه زن موجود در Mali-G51 با استفاده از منابع کمتر (هم در زمینه انرژی و هم فضایی که روی چیپ اشغال می‌کنند)، این کار را در هر چرخه، دو بار انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که عبارت Mali-G51 MP6 نشان‌دهنده سه واحد سایه زدن دو هسته‌ای است، نه شش واحد سایه‌ زن تک هسته‌ای.

بگذارید از معماری این تراشه خارج شده و تکنولوژی جدید ARM را به زبان ساده‌تری بیان کنیم. پردازشگر گرافیکی Mali-G51 با 60 درصد مصرف بهینه‌تر انرژی نسبت به پردازشگر گرافیکی Mali-T830 فعالیت داشته و تراکم عملکرد آن نیز تا 60 درصد بیشتر خواهد بود. در واقع این پرداشگر می‌تواند با داشتن ترانزیستورهای کمتر و اندازه‌ای کوچکتر، قدرت بالاتر و هزینه‌ ساخت پایین‌تری نسبت به T830 باشد.

پردازشگر گرافیکی Mali-G51

طبق گفته‌های سازندگان، Mali-G51 کوچکترین پردازشگر گرافیکی ساخته شده با رابط Vulkan بوده و می‌تواند تا سال 2018، امکان پردازش محتوای واقعیت مجازی برای گوشی های هوشمند را فراهم کند. همچنین جالب است اشاره کنیم که ARM تنها در مورد محیط تعاملی واقعیت مجازی صحبت نکرده و این تراشه را با هدف پردازش محتوای فضاهای مجازی (Virtual Spaces) در اختیار شرکت‌های مختلف قرار خواهد داد. پشتیبانی از این تکنولوژی می‌تواند امکان توسعه اپلیکیشن های پیچیده‌تر و سنگین‌تر را فراهم کند.

پردازشگر گرافیکی Mali-G51

در کنار Mali-G51، سازندگان پردازشگر ویدیویی Mali-V61 را نیز معرفی کردند. Mali-V61 می‌تواند علاوه بر ضبط ویدیوهای مختلف، آنها را به صورت آنلاین پخش کرده و احتمالا در بسیاری از تلویزیون های هوشمند و پهپادهای آینده به کار گرفته خواهد شد. همچنین این پردازشگر با پشتیبانی از استاندارد کدگذاری HEVC h.265 و کیفیت رنگ HDR/10-bit، قادر به پخش محتوای مختلف با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 و نمایشگرهای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*