نقص باتری لیتیومی و انفجار ربات

نقص باتری لیتیومی به تخریب ربات ناسا منجر شد

نقص باتری لیتیومی منجر به تخریب ربات “دارپا” از سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا موسوم به ناسا شد.

به نظر می رسد نقص باتری لیتیومی عامل اصلی انفجار ربات دارپا باشد. دارپا یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی DARPA  یک سازمان تحقیقاتی و فناوری زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است. این سازمان مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده ارتش آمریکا به عهده دارد.

دارپا در ابتدا با نام آرپا آغاز به کار کرد، اما در مارس سال ۱۹۷۲ با اضافه کردن Defense به ابتدای نام کامل خود به دارپا تغییر کرد. در فوریه ۱۹۹۳ به نام اول خود بازگشت و مجدداً در مارس ۱۹۹۶ به دارپا تغییر نام داد. در طول سال ۱۹۶۰ دارپا برنامه‌های فضایی غیرنظامی خود را به ناسا واگذار کرد و برنامه‌های نظامی را در دستور کار انحصاری خود قرار داد.

نقص باتری لیتیومی و تراژدی مرگ ربات ناسا

گویا تراژدی آتش گرفتن باتری تنها گریبان‌گیر شرکت سامسونگ نیست، زیرا دفتر بیمه امنیت و ماموریت‌های ناسا نیز در این خصوص مشکل دارد، این دفتر اعلام کرده است دفاتر ناسا حداقل چهار مورد انفجار را گزارش کرده‌اند.

آخرین مورد گزارش شده مربوط به آتش‌سوزی در آزمایشگاه پیش‌ رانش جت Jet Propulsion  Laboratory بود که یک آزمایشگاه علمی و فناوری ناسا است. بر اساس گزارش ارسال شده، این انفجار منجر به تخریب کامل یکی از آدم آهنی‌های دارپا موسوم به RoboSimian شد.

لازم به ذکر است این آزمایشگاه مسئول پرتاب و کنترل ماموریت‌های بی‌سرنشینی است که به مسافت‌های بسیار دور، از جمله مسافت‌هایی خارج از سامانه خورشیدی، پرتاب می‌شوند. آزمایشگاه پیش‌‌رانش جت در پاسادینا در کالیفرنیا قرار دارد و زیر نظر کلتک است.

تحقیقات به عمل آمده نشان داد که مشکل آتش‌سوزی ربات یاد شده ناشی از اشتباه مهندسین تست بوده است که سیستم مدیریت  کنترل قدرت را فعال نکرده بودند؛ اما از سوی دیگر احتمال می رود منشا آتش به خاطر انفجار باتری‌های لیتیوم-یونی باشد.

باتری لیتیوم-یون Lithium-ion battery یک خانواده از باتری‌های قابل شارژ است که در زمان تخلیه در آن، یون‌های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت می‌کنند.

پس از این آتش‌سوزی هیچ یک از کارکنان ناسا قادر به کنترل آتش نبودند، زیرا در آن قسمت، تجهیزات مهار حریق نصب نشده بود. اگر ناسا قادر به مهار باتری‌های لیتیومی در حال سوختن نباشد، پس تکلیف کسانی که از اسمارت فون، تبلت و لپ تاپ‌های مجهز به این باتری‌ها استفاده می‌کنند چه می‌شود؟!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این همه وقت و پول و سرمایه و نیرو انسانی و غیره میزارن برای همه چیز به جز باطری ، حقشون هست ، والا بیچاره کرده همش باید شارژ بکنی همه چیز رو ، چه پیشرفتی کرده بشر که یک باطری نمیتونه بسازه درست و حسابی