برترین ساختمان های جهان در سال 2016

با برترین معماری‌های سال 2016 آشنا شوید

معماری، سبک طراحی و نحوه ساخت و ساز هر نوع سازه‌ فیزیکی بوده و به عنوان هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای درون و برون شهری به منظور ایجاد تناسب در نیازهای زیباشناسانه‌ی شهری، شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن همین تعریف، باید معماری را از مهندسی سازه و ساخت و ساز (عمران – ساختمان) متمایز کرد. با نزدیک شدن به اواخر سال جاری میلادی، بعید به نظر می‌رسد که پروژه‌ای به سرعت طرح‌ریزی شده و تا اتمام سال به پایان برسد، پس می‌توان برترین ساختمان های جهان در سال 2016 را از نقطه نظر طراحی و معماری بررسی کرد.

برترین ساختمان های جهان در سال 2016 از نظر معماری

مرکز فرهنگی حیدر علی اُف در شهر باکو کشور آذربایجان (Heydar Aliyev Centre)، اکنون به عنوان نامزد اصلی گرفتن جایزه رده نخست برترین ساختمان‌های جهان در سال 2016 شناخته می‌شود، پروژه‌ای که به دست زاها حدید (Zaha Hadid)، معماری بغدادی مشهور در سطح جهانی (زاده به سال 1950) طراحی شده است. بد نیست بدانید که شرکت این بانوی مسلمان بعد از برگزاری مسابقه‌ای در سال 2007 میلادی، به عنوان مسئول پروژه طراحی مرکز فرهنگی حیدر علی اُف برگزیده شد و همچنین خانم “سارا شیخ اکبری”، به عنوان یک فرد ایرانی عضو تیم طراحی زاها حدید، مسئولیت طراحی داخلی این پروژه را بر عهده داشته است تا یک فرد ایرانی نیز به این طریق در ساخت یکی از برترین ساختمان های جهان در سال 2016 حضور داشته باشد.

برترین ساختمان های جهان در سال 2016این پروژه هم اکنون جایزه برترین طراحی سال را به خود اختصاص داده، چون غیر ممکن است که پروژه‌ای طی سه ماه تا رسیدن به آخر سال بتواند سازه‌ای برای رقابت با این شاهکار طراحی بنا کند، اما آیا قادر است تا جایزه بین‌المللی RIBA را نیز دریافت کند؟ موسسه معتبر سلطنتی معماران بریتانیا (Royal Institute of British Architects)، جایزه معماری جدیدی را با نام جایزه بین‌المللی RIBA معرفی کرده است که در آن شش پروژه با مشخصات طراحی قابل توجه از سرتاسر جهان به عنوان فینالیست انتخاب می‌شوند تا در ادامه با در نظر گرفتن فاکتورهای معماری عمومی مدرن، برترین ساختمان های جهان در سال 2016 تعیین شوند.

فینالیست‌های نهایی برترین ساختمان های جهان در سال 2016 ، از میان 30 نامزد از 5 قاره جهان مدتی قبل انتخاب شدند. اکنون داوران RIBA در نیمه‌های سفر خود به کشورهای در بر دارنده این شش پروژه هستند تا با بررسی تمامی آن‌ها و مقایسه با فاکتورهای تعیین شده خود، یک مورد را به عنوان برنده جایزه بین‌المللی RIBA انتخاب کرده و در روز 24 نوامبر نام آن را اعلام کنند. در ادامه به بررسی کوتاه سه مورد از برترین ساختمان های جهان در سال 2016 خواهیم پرداخت، اما بهتر است تا نگاهی به گالری عکس، برای مشاهده تمامی تصاویر این شش نامزد دریافت جایزه نیز بیندازید.

مرکز حیدر علی اُف / زاها حدید (Zaha Hadid)

برترین ساختمان های جهان در سال 2016به دلیل شگفت‌آور بودن و داشتن پتانسیل بالای این طرح است که نام آن را به دفعات در لیست برترین ساختمان های جهان در سال 2016 عنوان می‌کنیم. این پروژه ماموریت داشت تا تولد رئیس جمهور محبوب مردم آذربایجان، حیدر علی اُف را جشن گرفته و به عنوان تشکر از خدمات وی به این کشور، به نام او ثبت شود. این بنا به عنوان یک جهش بزرگ رو به جلو از طراحی‌های شگفت‌انگیز این کشور در زمان حکومت شوروی سابق به شمار می‌رود که با مهندسی خاص خود، از هر نقطه با یک نمای فوق‌‎العاده و متفاوت دیده می‎شود. این طرح اکنون به عنوان یک نماد برای شهر باکو شناخته شده و روزانه بیش از 1000 نفر بازدید‌کننده را پذیرا است.

موزه جومکس (Jumex) / دیوید چیپرفیلد (David Chipperfield)

برترین ساختمان های جهان در سال 2016موزه جومکس، پروژه‌ای است که توسط معمار سرشناس دیوید چیپرفیلد طراحی شده و به عنوان دیگر نامزد اصلی دریافت جایزه رده نخست برترین ساختمان های جهان در سال 2016 شناخته می‌شود. این موزه در شهر مکزیکوسیتی، پایتخت کشور مکزیک واقع در آمریکای جنوبی بوده و تبدیل به بزرگترین مجموعه خصوصی از هنر معاصر آمریکای لاتین شده است. این ساختمان طراحی شده تا به بازدیدکنندگان خود محلی دارای آرامش مطلق برای تفکر هدیه کند، امری که در سرتاسر شهر بسیار شلوغ میکزیکوسیتی تقریبا دست‌نیافتنی است. فضای درونی بنا بین سه سطح تقسیم شده و به لطف پوشش شیشه‌ای و پنجره‌های سقفی، به طرز زیبایی با نور تزیین شده است. این ساختمان با سقف دندانه‌ای خود، که یکی از نکات برجسته و چشم نواز بنا به شمار می‎آید، از دیگر سازه‌های شهر متمایز شده است.

حلقه یادبود / AAP

برترین ساختمان های جهان در سال 2016نمایش گذاشتن وحشت مطلق از جنگ جهانی اول در فرم معماری، با رعایت احترام کامل به حوادث این دوران کار ساده‌ای نیست، اما حلقه یادبود مرکز معماری فیلیپ پروست توانست به این موفقیت دست پیدا کند. وحدت دشمنان سابق با کندن نام 600 هزار سرباز کشته شده در جنگ جهانی اول در رینگ‌های بتنی نمایش داده شده، بدون این‌که ملیت، عقیده، یا رتبه آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

مرکز حیدر علی اُف

موزه جومکس

سالن کنسرت استورمن (Stormen)

حلقه یادبود

دانشکده فنی دانشگاه لیما (پایتخت پرو)

موزه بخش مستقل Azores در کشور پرتغال

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ۲۰۱۷ چی شد؟ به روز باشین اه