برخورد شهاب سنگ به زمین چه تبعاتی به دنبال دارد؟ (ویدیو)

تماشا کنید: لحظه برخورد شهاب سنگ به زمین

در حال حاضر بیش از 10 هزار جسم نزدیک به زمین (Near Earth Objects یا NEO) توسط ناسا در حال رصد هستند. میلیون‌ها سال پیش، یکی از این NEO ها به زمین برخورد کرد که نتیجه آن، انقراض نسل دایناسورها بود. این در حالی است که هنوز هیچ شخصی در تاریخ بشریت با برخورد شهاب سنگ به زمین کشته نشده است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده در دانشگاه پوردو (Purdue University) در خصوص برخورد اجرام آسمانی به زمین و همچنین اطلاعات استخراج شده از ناسا، ویدیوی شبیه سازی برخورد شهاب سنگ به زمین ساخته و منتشر شده است. شما در این ویدیوی جالب ، قدرت تخریب شهاب سنگ های مختلف با اندازه‌های متفاوت را پس از برخورد به زمین مشاهده خواهید کرد.

ویدیوی برخورد شهاب سنگ به زمین

توضیح این که شهاب سنگ (asteroid) جرمی آسمانی تشکیل شده از سنگ و فلز است که قطر آنها گاهی تا 100 متر نیز می‌رسد. دانشمندان مطالعات گسترده‌ای بر روی این اجرام انجام می‌دهند تا علاوه بر رصد حرکت آنها و احتمال برخورد شهاب سنگ به زمین ، سن منظومه شمسی و کل کیهان را نیز محاسبه کنند. شاید یکی از مهمترین نتایج مطالعه در خصوص شهاب سنگ ها، مشخص شدن ترکیب حدودی هسته زمین بود که سالها پیش دانشمندان علم ستاره شناسی به این مهم دست یافتند.

حدود 93 درصد از شهاب سنگ ها از سنگ، 2 درصد از ترکیب سنگ و فلز و 5 درصد از فلز تشکیل شده‌اند. بیشترین فلزی که در آنها دیده شده نیز فلز آهن (آلیاژ آهن و نیکل) است.

در خصوص وزن شهاب سنگ باید گفت که بیشتر این سنگ‌های آسمانی سنگین‌تر و چگال‌تر از سنگ‌های زمینی هستند.

برخورد شهاب سنگ به زمین چه تبعاتی به دنبال دارد؟ (ویدیو)

سالانه تعداد زیادی از این اجرام آسمانی به زمین برخورد می‌کنند که با توجه به اینکه بیشتر از نیمی از سطح زمین را آب فراگرفته، این سنگ‌ها تاکنون صدمه‌ای به انسان وارد نساخته‌اند. شهاب سنگ هایی نیز بودند که به خشکی برخورد کرده و دهانه‌هایی را به وجود آورده‌اند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به دهانه برینجر در آریزونا و دهانه وردفورت در آفریقای جنوبی اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ممنون واقعا جالب بود

  2. واقعا ویدیوی جالبی بود. خدا میدونه اگر یکی از اینا الان برخورد کنه چه اتفاقی میفته! البته، معلومه، اونطور که تو ویدیو گفته شد، با کم کردن سرعت چرخش کره زمین همه چیز به طور ویران کننده ای عوض میشه 🙁