توافق نهایی

توافق نهایی AT&T و تایم‌وارنر بزرگترین ادغام در دنیای رسانه سال 2016 شناخته می‌شود

طبق اخبار منتشر شده از وال‌استریت ژورنال، توافق نهایی اپراتور AT&T و تایم‌وارنر (Time Warner) به ازای مبلغی بالاتر از 80 میلیارد دلار برای تصاحب این شرکت نزدیک است. اولین خبر این ادغام در روز جمعه هنگامی پدیدار شد که خبرگزاری رویترز (Reuters) و بلومبرگ (Bloomberg)، از مبلغ 85 میلیارد دلاری توافق خبر دادند. بد نیست بدانید که AT&T بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده اینترنت و شرکت مخابرات تلفن ثابت و همچنین دومین اپراتور تلفن همراه آمریکا است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان هفتمین شرکت بزرگ آمریکایی از نظر میزان درآمد انتخاب شد.

توافق نهایی دو شرکت رسانه‌ای بزرگ

اگر توافق نهایی با موفقیت به سرانجام برسد، AT&T به قدرت بی‌نظیری در دنیای اقتصاد دست پیدا خواهد کرد. برای درک عظمت این قرارداد کافی است بدانید که تایم‌وارنر، شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی و چندملیتی، ناشر بیش از ۹۶ مجله مختلف در ایالات متحده آمریکا است که از جمله مشهورترین‌های آنها می‌توان به مجله تایم و مجله لایف اشاره کرد. از دیگر زیرمجموعه‌های سرشناس تایم‌وارنر که با توافق نهایی به تصاحب AT&T درخواهند آمد، می‌توان به ترنر برادکستینگ سیستم (Turner Broadcasting System)، شبکه اچ‌بی‌او (HBO)، شرکت وارنر برادرز (Warner Bros) و علی‌الخصوص شبکه خبری سی‌ان‌ان (CNN) اشاره نمود. این شرکت‌ها در ترکیب با شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ی سرویس‌های اینترنتی که تا امروز AT&T به تملک خود درآورده یک غول رسانه‌ای از این کمپانی خواهد ساخت.

از آنجایی که یکی از هلدینگ‌های تایم‌وارنر، ناشر کتاب‌های طنز یعنی DC Comics است، این غول رسانه‌ای یک پشتوانه‌ی ایمن و قدرتمند از لحاظ بدنی را نیز به تسخیر خود درخواهد آورد، چون بتمن شخصیتی است که توسط DC Comics پای به این دنیا گذاشته و از این پس باید در اطاعت محض AT&T فعالیت کند!

توافق نهایی را می‌توان در ادامه دیگر تصاحب موفق AT&T در سال گذشته دانست، زمانی‌ که این شرکت توانست DirecTV را به ازای 48.5 میلیارد دلار به مالکیت خود دربیاورد. ازدیگر ادغام‌های مشابه صورت گرفته می‌توان به توافق Comcast با NBCUniversal در سال 2011 و همچنین توافق وریزون (Verizon) با یاهو اشاره کرد. البته مورد دوم بسیار جنجال‌برانگیزتر از دیگر موارد بوده و خاطرات قدیمی بسیاری از کاربران در سراسر دنیای را درگیر خود نموده است. طبق اخبار منتشر شده، در روز شنبه توافق نهایی AT&T و تایم‌وارنر حاصل شد و باید از این پس منتظر جنجال بزرگ دیگری در دنیای اقتصاد و همچنین تکنولوژی باشیم.

همانند دیگر توافقات و ادغام‌های بزرگ رسانه‌ای صورت گرفته تاکنون، این ادغام تاثیرات قابل توجهی بر روی صنعت ایجاد سرگرمی و اوقات خوش برای کابران، دنیای وسیع اینترنت و همچنین خبرگزاری‌های بزرگ دنیا خواهد گذاشت. از آنجایی که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) هلدینگ‌هایشان را توسعه داده‌اند، اکنون خود را در رقابت مستقیمی با شرکت‌های تولید‌کننده محتوا همچون Netflix پیدا می‌کنند. با در نظر گرفتن این نکته که یکی از شکایات اساسی وارده به بازار ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت، نبود رقابت میان آن‌ها است، ادغام عمودی (ادغام برخی از بخش‌های داخلی یک شرکت) ISPها را مجبور کرده تا با دیگر کمپانی‌ها هم به عنوان یک تولیدکننده محتوا و هم به عنوان یک توزیع‌کننده سرویس‌های اینترنتی به رقابت بپردازند که پدید آمدن این شرایط به ایجاد نابسامانی برای مشتریان ختم شده است.

از دیگر سوالاتی که توافق نهایی میان دو شرکت ایجاد می‌کند، این موضوع است که آیا AT&T درمانی برای جریان ویدیویی از طریق کمپانی‌های تحت نظر تایم‌وارنر پیدا خواهد نمود یا خیر. چون کمپانی اکنون به توسعه دهندگان و همچنین برندها مختلف این اجازه را داده تا با پرداخت هزینه از شبکه تحت تسلط AT&T برای انتقال محتوای مد نظر خود اقدام کنند. اگر که این کمپانی تصمیم بگیرد تا رویه یکسانی را همچون رقبای خود دنبال کند، به احتمال زیاد تصویب قوانینی همچون معافیت شرکت‌های زیرشاخه تایم‌وارنر از پرداخت مالیات را شاهد خواهیم بود.