سطح نشین شیاپارلی

برخورد شدید سطح نشین شیاپارلی با مریخ باعث نابودی آن شده است (آپدیت شد)

تلاش برای تماس با ماژول سطح نشین شیاپارلی همچنان ناموفق است. تنها چیزی که محققان این پروژه می‌دانند این است که داده‌های مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (TGO) نشان می‌دهد که شیاپارلی فرودی ناموفق داشته است. ظاهرا چترهای نجات این سطح‌نشین به موقع عمل نکرده و باعث شده تا این کاوشگر با شدت به سطح سیاره سرخ برخورد کند.

روز چهارشنبه بخشی از ماموریت که مربوط به TGO بود به خوبی پیش رفت. TGO با مانوری 136 دقیقه‌ای توانست به درستی در مدار مریخ قرار بگیرد. اما اوضاع برای شیاپارلی که قرار بود روی سطح مریخ فرود بیاید، به این خوبی پیش نرفته است.

حین فرود، امواج رادیویی ارسال‌شده از سطح نشین شیاپارلی توسط تلسکوپی رادیویی در هند ثبت شده است. هرچند که در مراحل آخر فرود، ناگهان این امواج قطع شده است. در همین زمان شیاپارلی به مدارگردهای TGO و Mars Express نیز در حال ارسال وضعیت خود بوده است. داده‌هایی که TGO پس از دریافت، شروع به ارسالشان به زمین کرده است.

طبق اظهارات ESA، تجزیه و تحلیل اولیه این داده‌ها نشان می‌دهد که سطح نشین شیاپارلی اکثر مراحل فرود خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. به این صورت که سپر محافظتی‌اش در سرعت‌های فراصوتی کاوشگر، به خوبی عمل کرده و در مرحله بعد، از آن جداشده است. چتر نجات نیز به خوبی باز شده، اما سیگنال‌های دریافتی قبل از فرود نهایی قطع شده است.

سطح نشین شیاپارلی

مراحل مختلف فرود سطح نشین شیاپارلی که زمان‌بندی آنها به درستی انجام نشده است.

پس مشکل این فرود چه بوده؟ ظاهرا شیاپارلی در فرود کمی عجله داشته است! اینگونه که زودتر از زمان لازم سپر محافظتی خود را دور انداخته و چتر نجاتش را باز کرده است. و به همین ترتیب مرحله بعد که عبارت است از: روشن‌شدن موتورهای زیرین این سطح‌نشین و خاموش‌شدنشان پس از بازه زمان مشخص، خیلی زود اتفاق افتاده و نتیجه‌اش سقوط آزاد از ارتفاعی زیاد و برخورد شدید با سطح بوده است. برخوردی که به سرنوشت نه چندان خوشایند خوردشدن کاوشگر انجامیده است.

طبق آخرین اخبار، آژانس فضایی اروپا نیز پس از بررسی‌های بیشتر وقوع این اتفاق را تایید کرده و اینگونه باید پرونده این رخداد فضایی را تمام‌شده دانست.

با اینحال David Parker مدیر بخش کاوش‌های روباتیک و پروازهای انسانی در اسا می‌گوید:

از نقطه نظر مهندسی، این چیزی است که ما از یک آزمایش انتظار داریم و همچنان داده‌های بسیار ارزشمندی در اختیار ماست که بتوانیم با آنها کار کنیم.

بایستی به یاد داشت که این بخش از ماموریت اگزومارس، از ابتدا آزمایشی محسوب می‌شد و اینگونه می‌توان امیدوار بود که با درس گرفتن از تجربه‌های این پروژه، برنامه‌های آینده سازمان فضایی اروپا با موفقیت‌های بیشتری همراه شود.

آپدیت :

دو تصویری که امروزمدارگرد MRO از محل فرود احتمالی سطح نشین شیاپارلی ارسال نموده است.نقطه سفید احتمالا”چتر و نقطه سیاه محل برخورد سطح نشین را نشان می دهد.

ابعاد منطقه سیاه که احتمالا” ناشی از انفجار سطح نشین است در حدود 15 در 40 متر و محل سقوط حدود 5 کیلومتر با محل پیش بینی شده فاصله دارد.
تخمین زده شده سطح نشین سقوط آزاد خود را از ارتفاع 2 تا 4 کیلومتری شروع کرده و در لحظه سقوط سرعت آن حدود 300 کیلومتر در ساعت بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*